Facebook Ads

Promocja na Facebooku to bardzo ważny segment nowego marketingu. Tam ludzie sprawdzają wizerunek i aktywność firmy oraz jej zaangażowanie w kontakt z klientami. Warto więc zainwestować w zwiększenie popularności profilu przez reklamy Facebook.

oferta-reklamy-facebook

Mark Twain powiedział kiedyś, że „Wiele rzeczy małych stało się wielkimi tylko dzięki odpowiedniej reklamie”. W dobie Internetu najlepszym miejscem na taką reklamę są przeglądarki oraz media społecznościowe. Według raportu Sotrender z września 2014 roku, na facebooku jest ponad 12 mln użytkowników. To spora grupa, do której można trafić dzięki fanpage’owi i Facebook Ads.

Działanie reklam na Facebooku

Wiadomo, że najlepiej dla nas jeśli ruch rośnie bezpłatnie i naturalnie dzięki udostępnieniom, komentarzom i poleceniom. Ale jeśli dzięki niewielkiej opłacie możesz dotrzeć do dwa razy większej, idealnie dobranej grupy potencjalnych odbiorców, warto skorzystać także z tej opcji. Zareklamować możesz fanpage, stworzone wydarzenie, stronę www, aplikację lub posty. Wystarczy, że w panelu wybierzesz odpowiedni cel dla swojej reklamy. Wgrywasz 6 obrazków i tworzysz odpowiednie reklamy, z których potem możesz wybrać najlepszą. Będzie ona wyświetlała się w aktualnościach lub w prawej kolumnie reklamowej. Posty i reklamy oznaczone są szarym napisem jako „sponsorowane”. Klienci mają prawo wiedzieć, że to reklama.

Każda reklama, zanim pojawi się na facebooku, musi zostać zaakceptowana przez moderatorów. Z reguły czeka się na to od kilku minut do całego dnia. Moderatorzy sprawdzają czy komunikaty są zgodne z zasadami portalu. Czy nie zachęcają młodych do picia alkoholu lub palenia papierosów, nie zawierają treści erotycznych lub drastycznych obrazów. Sprawdzają także treść na grafice – nie może ona zajmować więcej niż 20% powierzchni obrazu.

kierowanie-na-grupe-facebook-adsKoszt i zasięg

Koszt za prowadzenie kampanii jest całkowicie kontrolowany przez Ciebie. Możesz określić stawkę jaką chcesz wydać w ciągu dnia lub na całą kampanię. Budżet dzienny musi być dwukrotnie większy niż stawka za kliknięcie. Czyli jeśli dajesz 2 zł za kliknięcie, budżet dzienny musi wynosić, co najmniej 4zł. Reklamy będą się pokazywać tylko wtedy, kiedy masz środki. Po osiągnięciu kwoty określonej w budżecie, reklamy przestaną pojawiać się na kontach użytkowników. Nie musisz się więc obawiać o zbyt duży koszt.

Płacisz według wybranego przez siebie systemu:

  • CPC – cost per click – czyli płatność za kliknięcia w link, tak samo jak w systemie google AdWords.
  • CPM – cost per mille- czyli płatność za 1000 wyświetleń reklamy bez względu na to, czy ktoś w nią kliknął czy nie.

Masz też duży wpływ na wybór grupy docelowej. To jest największą zaletą tego typu reklam.
Możesz się kierować kryteriami zakresu:

  • lokalizacji – miejsce zamieszkania (kraj, miasto, region itp.),
  • zainteresowań – jakie oglądał filmy, strony, jakie czytał książki itp.,
  • demografii – wiek, płeć, wykształcenie, praca, szkoła, status związku,
  • zachowań – jak zachowują się klienci na różnych stronach.

Facebook bazuje na danych z ustawień kont użytkowników. Wyniki są więc odpowiednio ukierunkowane. AdWords korzysta z danych zebranych na podstawie „rozmieszczenia sieci i serwerów” oraz wyszukiwania, czyli targetuje na to czego poszukują. Facebook grupuje ludzi według zainteresowań, płci itp., zatem docieramy nie tylko do grupy, która już szuka danego produktu, ale także do tej, która może dopiero się nim zainteresować.

koszt-facebook-ad

Wady

Wadą jest koszt, który choć nie musi być wysoki, zawsze jest kosztem. Facebook uznawany był za świetne darmowe narzędzie marketingowe, dopóki nie rozpowszechniły się reklamy. Dalej możesz promować się za darmo, ale w mniejszym zasięgu. Zwykłe posty docierają tylko do niewielkiej liczby użytkowników – najczęściej znajomych i ich najbliższego kręgu. Facebook wciąż zmienia algorytm, przez który coraz trudniej dotrzeć do dużego grona osób, bez promowania strony. Pojawia się więc coraz więcej reklamodawców a ceny stawek, mimo że nie są jeszcze ogromne, wciąż rosną.

Niektórzy jako minus podają mniejszą aktywność pozyskanych w ten sposób fanów. Osobiście uważam, że osoba, która z własnej woli kliknęła w reklamę, jest w jakiś sposób zainteresowana i jeśli poprowadzisz dobry content będzie to skutkowało aktywnością. Zaangażowanie takich fanów jest różne i każda firma może postrzegać to inaczej.

Opcje zaawansowane

Całkiem fajną opcją dla zaawansowanych jest Power Editor. To narzędzie, które pozwala zarządzać większą liczbą reklam o szerokim zasięgu. Udostępnia też więcej opcji targetowania, pozwala monitorować wyniki i kierować reklamy na wyszukiwarkę Facebooka lub na jego wersję mobilną. To świetne rozwiązanie dla dużych reklamodawców, którzy chcą łatwo kontrolować swoje działania.

Czy warto?

O wiele łatwiej wymienić plusy niż minusy narzędzia marketingowego jakim jest Facebook. Nawet koszt nie powinien wpływać na rezygnację z reklamowania firmy w tym miejscu. Najlepsze narzędzia marketingowe, zazwyczaj są kosztowne. Jeśli więc Facebook, nadal pomaga w jakimś stopniu budować wizerunek bezpłatnie, korzyści z płatnych reklam, mogą być ogromne. Warto próbować, nawet za pieniądze, jeśli można osiągnąć sukces przez dotarcie do dużej i zarazem ściśle dopasowanej grupy.