Facebook prawdę Ci powie, czyli co powiedzą Ci statystyki.

Magdalena Jurak

Statystyki to podstawa w marketingu. Każdy marketer powinien opierać się na danych i kontrolować swoje działania w sieci. Na szczęście wiele narzędzi do marketingu udostępnia takie dane. Musimy jednak nauczyć się je odczytywać. 

Często spotykam się z klientami, którzy posiadają już profile w social mediach, w szczególności na Facebooku. Ba! Nawet treść pojawiająca się na tym profilu jest ciekawa. Problemy pojawiają się jednak, gdy rozmowa przechodzi na temat wskaźników i statystyk. Okazuje się, że wielu z Was z nich nie korzysta, dlatego postanowiliśmy podpowiedzieć Wam, jak to się robi.

Zazwyczaj wpisy kończymy podsumowaniem, dziś jednak od niego zaczniemy. Obecny wygląd statystyk utrzymuje się podobnie od dwóch lat. Wcześniej było to narzędzie bardzo proste, bez wielu znanych nam dzisiaj funkcjonalności.

Statystyki pojawiają się dopiero po 30 lubiącym użytkowniku, dlatego nie obawiajcie się, jeśli nie możecie ich znaleźć na administrowanej przez Was stronie. Dopiero przy takiej liczbie użytkowników warto obserwować jak rozkłada się ich aktywność i dopasowywać treść do ich potrzeb.

Co możemy tam znaleźć? Statystyki są podzielone na kilka grup. Są to między innymi:

  • Polubienia,
  • Zasięg,
  • Odwiedziny,
  • Posty,
  • Filmy,
  • Osoby.

O tych głównych kategoriach opowiem za chwilę, na początek jednak, tak jak obiecywałam, zaczniemy od końca.

Podsumowanie

Kiedy wejdziemy w zakładkę Statystyki naszym oczom ukaże się Podsumowanie. To nic innego jak zestawienie najważniejszych danych dotyczących naszego profilu. Na dzień dobry dostajemy polubienia, zasięgi i aktywności, wszystkie trzy również w odniesieniu do poprzedniego tygodnia. Stąd też czerwone i zielone wskaźniki procentowe. Informują one nas o tym, jak zmieniła się liczba użytkowników, zasięgów itd. oraz czy jest dodatnia (zielony) czy ujemna (czerwony).

statystyki-Facebook-blog-sas-design

Poniżej znajdziemy nasze posty. Dokładniej 5 ostatnich postów, które są dość dobrze opisane. Tabela zawiera informacje o tym, jakiego rodzaju jest to post, jaką określiliśmy grupę docelową, a nawet jaki był zasięg i aktywność dotycząca tego wpisu.

Na samym końcu panelu podsumowania znajdzie się też miejsce na informację o tym, co robi konkurencja, czyli lista kilku profili o podobnej tematyce. Są tam informacje o ich liczbie polubień, zmianach wobec poprzedniego tygodnia i interakcjach. Dowiadujemy się, ile postów publikują inne profile. W końcu zawsze warto wiedzieć, co w trawie piszczy.

Polubienia

Wiadomo, że Facebook żyje lajkami. Choć marketerzy z całego świata walczą o to, by użytkownicy wyrażali swoje emocje inaczej niż przez Lubię to!, nie da się ukryć, że nadal jest to najpopularniejsza forma interakcji.

Dzięki tej sekcji statystyk będziemy w stanie sprawdzić trzy bardzo ciekawe rzeczy:

  1. Jak zmieniała się liczba polubień naszej strony.
  2. Miejsca, z których polubiono naszą stronę, czyli wykres przedstawiający, gdzie użytkownicy kliknęli łapkę w górę: na stronie, w poście, z reklamy, czy może z urządzenia przenośnego.
  3. Fajną daną są polubienia netto. W końcu w ciągu jednego dnia naszą stronę mogły polubić i odlubić różne osoby. Skąd to wiedzieć? Właśnie z polubień netto. Na wykresie widzimy dwa kolory, niebieski i różowy. Oznaczają one nic innego jak polubienia i odlubienia. Granatowa linia pośrodku to właśnie polubienia netto, czyli liczba osób, którą uzyskujemy odejmując odlubienia od polubień.

Zawsze warto patrzeć też na menu po prawej stronie. Pozwoli ono nam manewrować pomiędzy wynikami, których akurat potrzebujemy.

Zasięgi, zasięgi, zasięgi…

Pozostawiając już kwestię tego, czy warto walczyć o duże zasięgi, czy nie, na pewno powinniśmy wiedzieć, co się z nimi dzieje. Podobnie jak z polubieniami, możemy ustalić sobie przedział czasowy naszych statystyk. W dziale Zasięgi znajdują się dwie ciekawe opcje, takie jak zasięg posta i zasięg całkowity. Obie są niezwykle ważne, ponieważ pokazują, jak ma się zasięg naszych postów do całkowitej aktywności związanej z naszą stroną.

Koniecznie pamiętajmy także o rodzajach zasięgów. Mamy ich dwa rodzaje:

  • naturalne (organiczne) – wynikające z aktywności naszych użytkowników,
  • płatne (nieorganiczne) – budowane, dzięki płatnym kampaniom.

Kto nas odwiedza?

W zakładce Osoby znajdziemy ważne informacje, które dostarczają nam wiedzy na temat naszych użytkowników. Jaki jest najliczniejszy przedział wiekowy, czy obserwuje nas więcej kobiet, czy mężczyzn, a nawet skąd pochodzą i w jakim języku mówią. To bardzo przydatne narzędzie, które pozwala nam tworzyć kampanie dokładnie dopasowane do potrzeb grupy osób opisanej odpowiednimi kryteriami.

I co robi?

statystyki-Facebook1-blog-sas-design

Z zakładką Odwiedziny powinniśmy się bardzo zżyć. Dzięki niej w końcu dowiemy się, co robią i czego tak naprawdę szukają u nas nasi klienci. Na przejrzystym wykresie widzimy wiele kolorowych oznaczeń mówiących nam, czy klienci dotarli na stronę o nas, na naszą tablicę, a może po prostu szukają najszybszej drogi kontaktu. Dzięki temu możemy również rozwijać nie tylko content, ale także inne ważne elementy naszego profilu, takie jak chociażby zakładka informacje. Na dole Odwiedzin znajdują się wykresy przedstawiające skąd nasi Klienci trafiają na stronę. Każdy wprawny marketer już wie co z tym zrobić ;)

Na koniec zakładki dotyczące bezpośrednio naszego contentu, czyli Posty i Filmy. W pierwszej znajdziemy szczegółowe informacje o wszystkich naszych postach. Jakie były zasięgi, grupy docelowe, aktywności.

Ciekawostką jest wykres na samej górze przedstawiający, kiedy nasi Klienci są najbardziej aktywni. Każdego dnia jest przecież inaczej. Nasi Klienci inaczej patrzą na Facebooka w poniedziałki, inaczej w piątki, a jeszcze inaczej w weekendy… Warto ciągle monitorować te dane, aby osiągać coraz lepsze wyniki w walce z Edge Rank’iem.

Analiza

To już chyba wszystkie, do tej pory udostępnione w tej zakładce sekcje. Cały zestaw narzędzi, które pozwalają nam dotrzeć do klientów, publikować tak, aby nas dostrzegali oraz ciągle monitorować efekty naszych starań. Kiedy umiemy korzystać z tych zakładek i wiemy, jak zachowują się nasi fani, możemy podbijać świat! Pamiętajcie też o danych z Analytics’a, które także uwzględniają ruch z profili społecznościowych, dzięki czemu możemy zobaczyć, czy ruch z Facebooka przekłada się na ruch na stronie.
Znacie inne ciekawe zastosowania statystyk? Piszcie w komentarzach!

Na koniec

Jeżeli potrzebujesz przejrzystej analizy działań na Facebookowej stronie Twojej firmy, możesz skorzystać z naszej pomocy! Fachowo pokierujemy Twoją kampanią na Facebooku, dbając o zasięgi, docierając do różnych grup czy udostępniając Tobie wszystkie najważniejsze dane odnośnie Facebookowej statystyki.

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!