Grupa docelowa – 5 błędów przez, które działasz nieskutecznie

Grupa docelowa to kwestia, w której łatwo o błąd, który może zniweczyć Twoje biznesowe plany. Jakich błędów nie popełniać, aby straty zamienić w zysk?

Grupa docelowa
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, podstawą każdej strategii marketingowej marki jest określenie grupy docelowej. Jest to tzw. target, a więc sprecyzowana grupa, do której kierujemy swoje produkty bądź usługi, a co za tym idzie również działania marketingowe. Bez wiedzy o tym, kim są nasi klienci, poznania ich upodobań oraz typowych zachowań prawdopodobieństwo osiągania wysokich zysków jest znikome.

Zbyt szeroka grupa docelowa

Jednym z błędów, które popełniane są na prawdę często, jest tworzenie oferty dla wszystkich. Przeważnie jest to związane z całkowitym lekceważeniem kwestii grupy docelowej. Nieprzemyślane działania i brak opracowanej strategii skutkują wydawaniem pieniędzy na marne. W ten sposób przeznaczasz określony budżet na reklamę, która dociera do wszystkich, zamiast wyłącznie do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane nabyciem Twojego produktu. Pisaliśmy o tym już wielokrotnie, powtórzymy jeszcze raz – jednym z pierwszych działań, które musisz zrealizować, zanim rozpoczniesz własną działalność jest opracowanie strategii, opartej na wnikliwej analizie grupy docelowej. Twój produkt oraz oferta powinna być trafiona w 100%.

Produkt nie spełnia oczekiwań grupy docelowej

Okej – przeanalizowałeś rynek i ustaliłeś, do kogo kierujesz swoją ofertę, a Twój biznes i tak nie ma się najlepiej? Możliwe, że popełniłeś błąd, niewłaściwie oceniając potrzeby odbiorców. Nie określiłeś trafnie swojej grupy docelowej lub Twoja oferta nie jest odpowiedzią na ich oczekiwania. Zastanów się, czego pragną Twoi potencjalni klienci? Jak możesz pomóc im w realizacji tych pragnień oraz jakie korzyści uzyskają, decydując się na Twój produkt? Jeśli wyczerpująco odpowiesz sobie na te pytania, przyjdzie czas na dotarcie do odbiorców, prezentując im ofertę w sposób atrakcyjny. Pokaż, czym różni się od tego, co proponuje konkurencja oraz co użytkownicy mogą zyskać, posiadając Twój produkt.
Jeśli chcesz zdobyć więcej informacji na ten temat, przeczytaj nasz wpis 4 kroki, dzięki którym poznasz oczekiwania Twojego klienta.

Grupa docelowa

Nieodpowiednie kanały komunikacji

Wyeliminowałeś wspomniane błędy lub wcale Cię one nie dotyczą, a klientów nadal nie przybywa? Kolejnym błędem, który jest niestety częstą praktyką, to wybór niewłaściwych kanałów, za pośrednictwem, których chcesz się komunikować z potencjalnymi klientami. Stworzyłeś świetną ofertę, intrygującą kreację reklamową, a Twoja grupa docelowa nijak na nią reaguje? Może wcale nie ma jej tam, gdzie rozpowszechniasz swój przekaz. Odbiorcy znacznie różnią się od siebie. Jedni szukają produktów, które spełnią ich oczekiwania w wyszukiwarce, inni spędzają dużo czasu na Facebooku i reagują na umiejscowione tam reklamy, a jeszcze inni kupują wyłącznie w stacjonarnych sklepach po dokładnym sprawdzeniu jakości towaru. Ważne jest zatem, aby poznać swoją grupę docelową oraz typowe dla nich zachowania, a następnie komunikować się z nimi w sposób, który preferują. (Sprawdź, jakie portale społecznościowe wybrać?)

Podsumowując

Zastanów się, dlaczego Twoja grupa docelowa, nie reaguje pozytywnie na Twoje działania? Pomogą Ci w tym nasze dzisiejsze porady. A jeśli potrzebujesz więcej wsparcia w zakresie marketingu internetowego, skontaktuj się z nami i dołącz do grona usatysfakcjonowanych przedsiębiorców.