Inbound vs outbound. Który marketing skuteczniejszy?

Wraz z rozwojem Internetu powstał inbound marketing. To strategia marketingowa, unikająca bezpośredniego wpływu na klienta. Stał się on konkurencją dla outboundu, który oddziałuje w sposób bezpośredni, odrywając odbiorcę od wykonywanej przez niego czynności.

outbound-vs-inbound--marketing

Outbound marketing

Outbound marketing to rodzaj marketingu, który w sposób agresywny stara się przekonać odbiorców do skorzystania z usług danej firmy. Kojarzy się z mediami starszej generacji takimi jak telewizja. Jego metodą jest całkowite przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zmuszenie do poświęcenia czasu na zapoznanie się z ofertą.

Działania w outbound marketingu prowadzone są na dużą skalę. Ich inicjatorzy zakładają, że ilość odbiorców, do których dotrze reklama, przełoży się na zwiększoną sprzedaż. Tymczasem wyniki badań pokazują, że tak nie jest. Z całego grona odbiorców zaledwie klika procent jest prawdziwie zainteresowanych ofertą firmy. Na przykład skuteczność ulotek reklamowych, szacuje się na około 0,5%-3%*

*badania przeprowadzone przez FAST kolportaż materiałów reklamowych

Narzędzia outbound marketingu:

  • children-403582_640Bilboard
  • Reklama telewizyjna
  • Reklama radiowa
  • Poczta
  • Telemarketing

Inbound marketing

Ten sposób prowadzenia marketingu zyskuje na popularności w ostatnich latach. Działa on w Internecie – nowym, popularnym i wciąż rozwijającym się medium, co wpływa na jego popularność. Drugim powodem jego sukcesu jest nieinwazyjność- nie atakuje on odbiorcy, nie odwraca jego uwagi a tylko skutecznie sugeruje, aby zainteresować się firmą. Polega on na zwróceniu uwagi potencjalnego klienta tak, aby sam zdecydował się znaleźć nas w sieci i skorzystać z naszej oferty.

Wszystkie działania podejmowane przez firmę prowadzą do tego, żeby być widocznym w Internecie i publikowanymi tam treściami przyciągać użytkowników. W ten sposób grupa, która decyduje się na interakcję z firmą, to osoby w dużej mierze aktualnie zainteresowane świadczonymi przez nią usługami. Właśnie dlatego inbound marketing został doceniony i rozwinięty w ostatnich latach. Można go porównać do magnesu, który przyciąga internautów zainteresowanych daną usługą.

Narzędzia inbound marketingu:

SEO, czyli optymalizacja strony pod katem wyszukiwarek internetowych. Każdy wie, że im wyżej dana strona jest w wynikach wyszukiwarki , tym większa będzie liczba jej odsłon. Wyniki badań wskazują, że 40% użytkowników sprawdza strony internetowe jedynie z pierwszej strony wyników wyszukiwania.

e-marketing-monitorSEO to proces złożony, na który składa się wiele elementów. Należy zadbać o odpowiednie słowa kluczowe charakteryzujące treści na naszej stronie, upewnić się czy kody HTML i CSS nie posiadają błędów utrudniających odnalezienie naszej strony, zadbać o odpowiedni serwer i przekierowania. Jest to podstawa inbound marketingu, dlatego, jeżeli nie jesteśmy specjalistami w tej dziedzinie najlepiej wynająć agencję interaktywną zajmującą się tym profesjonalnie.

Media społecznościowe, za których pomocą klienci często sprawdzają interesujące ich firmy. Dlatego prowadzenie firmowego „fanpage” to w obecnych czasach wręcz konieczność. Aktywność na „fanpage’u” powinna być regularna, a treści zamieszczane na nim interesujące. Warto dodawać do postów zdjęcia lub zabawne grafiki, które uzupełniają treść. Wszystko, żeby przyciągnąć nowych użytkowników. Więcej lajków to więcej potencjalnych klientów, których możemy powiadamiać o naszej ofercie.

Blog to jedna z firmowych wizytówek. Powinnyśmy w nim przekazywać wiedzę o dziedzinie, którą się zajmujemy. Pisząc musimy zadbać o prostą formę by nasze treści nie męczyły odbiorcy, były dla niego zrozumiałe i dostarczały informacji, których poszukiwał. Tutaj również warto zadbać o zdjęcia i grafiki, które wzbogacą tekst.

Content marketing, czyli tworzenie wysokiej wartości treści na stronę, która ma przyciągać użytkowników i zachęcać ich do wielokrotnego powrotu. Taka przydatna strona będzie cieszyła się też dużą ilością naturalnie powstających linków. Jak to zrobić? Najlepsi copywriterzy twierdzą, że należy postawić się w roli czytelnika – dowiedzieć się czego chce oraz jakich odpowiedzi poszukuje. Te wytyczne pozwolą stworzyć skuteczny tekst.

Linki sponsorowane pojawiające się w zależności od naszych wytycznych u grupy określonej demograficznie, geograficznie, czy na stronach o odpowiednim kontekście. Najpopularniejszym narzędziem w tej dziedzinie jest Google AdWords – sekret jego skuteczności tkwi właśnie w trafianiu do grupy docelowej. Największym jego plusem jest to, że płacimy jedynie za kliknięcia w link, a wiec wtedy, gdy nasza reklama przyniesie pożądany skutek.

Który wybrać?

outbound-vs-inbound--marketing-inbound-winsMarketing zmienił się wraz z rozwojem internetu i wzrostem świadomości konsumenta. Odbiorcy wyrobili już w sobie odruch blokowania reklam outboundowych. Nie reagują na wymyślne slogany i pustą treść przekazywaną w wielu reklamach. Nastała era świadomego konsumenta, który szuka rzetelnych informacji o usłudze, zanim zdecyduje się na skorzystanie z niej. Najlepszym narzędziem do takich poszukiwań stał się Internet. Dlatego rola inbound marketingu staje się coraz większa. Dużym atutem jest też cena, która w porównaniu z działaniami outboundowymi jest o ponad połowę mniejsza. Mamy też możliwość kierowania oferty do grupy, która jest zdecydowana na skorzystanie z określonych usług. Poza tym, przywiązanie do marki, którą klient odnalazł samodzielnie jest znacznie trwalsze niż po skorzystaniu z narzuconej przez outbound oferty. Około 80% użytkowników Internetu poszukuje informacji o produktach i usługach zanim skorzystają z jakiejś oferty.* Oczywiście można połączyć te dwie formy promocji, co byłoby najkorzystniejszą opcją, jednak więcej energii i czasu w erze Internetu warto poświęcić inbound marketingowi.

* Bluerank, HitWise, Pew Research Center, Eyetools oraz GUS

Poleć znajomymEmail this to someoneShare on Facebook12Tweet about this on TwitterShare on Google+7Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this page

Poczekaj! Mamy dla Ciebie coś więcej

Dołącz do grona naszych subskrybentów, zdobywaj przydatną wiedzę i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.

Polecane wpisy

AdWords vs SEO
Gry reklamowe
Własny pracownik vs outsourcing działu
Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Zyskaj przydatne wskazówki oraz inspirujące treści. Zapisz się na nasz newsletter i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.