Kluczowe wskaźniki w social mediach

Kampania marketingowa w mediach społecznościowych to wieloetapowe przedsięwzięcie. Jej planowanie nie może odbyć się bez określenia konkretnych celów, jednak mierzenie jej skuteczności jest często dość problematyczne i niezbędne są do tego kluczowe wskaźniki.

kluczowe wskaźniki

Na początek – ustal cel!

To, jaki obierzemy sobie cel kampanii e-marketingowej, będzie miało wpływ m.in. na dobór odpowiednich kanałów. Facebook? Instagram? Pinterest? A może wszystkie? Nie jesteś pewien? Przeczytaj nasz archiwalny wpis, który pomoże Ci znaleźć odpowiedź na pytanie, który portal jest odpowiedni dla Twojej marki? Tymczasem przechodzimy do sedna dzisiejszego wpisu – jakie są główne cele kampanii e-marketingowych i jak mierzyć ich skuteczność?

Cele kampanii e-marketingowych

  • Budowanie/zwiększenie świadomości marki
  • Zwiększenie sprzedaży
  • Promocja nowego produktu/usługi
  • Tworzenie społeczności

Co to jest KPI?

Aby sprawdzić skuteczność naszej strategii marketingowej w mediach społecznościowych potrzebne nam będą KPI (Key Performance Indicator), czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności, które przydatne są do mierzenia realizacji założonych celów. Poniżej przedstawiamy główne wskaźniki, którymi powinieneś kierować się w social mediach.

Kluczowe wskaźniki, które pomogą Ci mierzyć skuteczność działań w social mediach

  • wyświetlenia/zasięg

Jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej liczby potencjalnych klientów, z pewnością w pomiarach skuteczności Twoich działań będziesz skupiał się na ilości wyświetleń czy zasięgu. Jest to łatwo mierzalna wartość, która bazuje na danych statystycznych. Wyświetlenia oraz zasięg Twoich postów czy kreacji reklamowych powinny być Twoim priorytetem, jeśli skupiasz się na budowaniu świadomości marki, inaczej będzie, jeśli zależy Ci na wygenerowaniu sprzedaży.

  • kliknięcia

To również wartość, którą możemy bez problemu zmierzyć. Pokaże ona, czy Twoje działania spowodowały zainteresowanie Twoją marką i czy Twoi odbiorcy byli gotowi na podjęcie konkretnej akcji, np. kliknięcie Twojej reklamy, czy przejście do Twojej witryny. Jeśli Twoja kampania nie była chętnie klikana, powinieneś przetestować inne wersje treści lub zweryfikować grupę docelową. </

  • leady

Pozyskanie danych kontaktowych, które umożliwiają nawiązanie kontaktu z osobą, która zainteresowała się ofertą to istotny cel przedsiębiorców. Konieczne jest zweryfikowanie, jaki potencjał mają uzyskane przez Ciebie leady. Może się okazać, że zyskałeś ich sporo, ale nie są one przez Ciebie pożądane, ponieważ nie konwertują.

kluczowe wska

  • zaangażowanie

Pod słowem “zaangażowanie”, kryją się różne aktywności użytkowników, m.in. komentarz czy polubienie posta. Jeśli Twoi odbiorcy wynagradzają Twój content właśnie w ten sposób, wiedz, że robisz to dobrze ;) Jeśli natomiast brakuje Ci zaangażowanoich obserwatorów, zastanów się nad jakością Twoich treści.

  • user generated content

To wskaźnik często używany w kampaniach z udziałem influencerów, (Influencer Marketing – jak się do tego zabrać?) którzy motywują swoich fanów do tworzenia i udostępniania treści związanych z markami.

  • sprzedaż

Trudno ocenić, które konkretnie z Twoich działań miało wpływ np. na zwiększenie sprzedaży. Analizowanie tego aspektu pomoże Ci jednak ocenić czy “deklaracje” Twoich odbiorców w postaci aprobaty Twojej marki, przekładają się na faktyczny wzrost sprzedaży Twoich produktów. Takie narzędzie, jak Google Analytics umożliwi Ci jednak sprawdzenie, z jakiego źródła trafił na Twoją stronę klient, który dokonał zakupu. Dzięki temu dowiesz się, czy dotarł do Twojego e-sklepu z profilu w social mediach, czy bezpośrednio z reklamy.

Podsumowując

Monitorowanie KPI pomoże Ci wybrać właściwą taktykę działań w social mediach. Jeśli brak Ci czasu na zarządzanie firmowymi profilami w mediach społecznościowych, chętnie Cię z tego wyręczymy. Skontaktuj się z nami, a my zaplanujemy efektywną strategię Twojej marki. Proponujemy Ci również zajrzeć do naszego archiwalnego artykułu, z którego dowiesz się, co mogą pokazać Ci statystyki na Facebooku.