Narzędzia do badania strony

Prowadzenie działań marketingowych ściągających na Twoją stronę, może okazać się nieefektywne. Aby działania prowadzone w sieci przynosiły odpowiednie efekty, trzeba mierzyć ruch i analizować dane, wyciągać wnioski i dostosowywać do nich swój plan.

analiza-strony-blog-SasDesign

Gdzie szukać informacji dotyczących jakości Twojej strony? Jak sprawdzić zachowania użytkowników? Jakich narzędzi szukać, żeby wyciągnąć najważniejsze informacje dotyczące Twoich działań? Pewnie czasem te pytania krążą po Twojej głowie, nie dając Ci spokoju. Wiesz już chyba, jak ważne jest badanie Twojej strony i zachowań Twoich klientów. To powinni wiedzieć wszyscy, którzy działają w e-biznesie. Teraz najważniejsze jest, aby odnaleźć takie narzędzia, które pomogą Ci się tego wszystkiego dowiedzieć w prosty sposób. Badać i mierzyć można wszystko. Niektóre badania możesz wykonać samodzielnie, do innych potrzebna Ci będzie pomoc. Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci uzyskać potrzebne dane. Dzięki temu, działania marketingowe są coraz bardziej efektywne a strony coraz bardziej dopasowane do odbiorców.

Statystyki

Analytics-blog-narzedzia-do-badania-strony

Najważniejsze narzędzie, o którym pewnie już wiesz, jest Google Analytics. Jeśli masz już konto Analytics i zaimplementowany na stronie kod, znaczy że jesteś na dobrej drodze. Analytics to ogromne narzędzie, które pozwala na stronie mierzyć najdokładniejsze dane. Dzięki niemu możesz poznać dane demograficzne i geograficzne swoich odbiorców, ilość wejść na stronę, sprzęt z którego korzystają użytkownicy, a nawet ich zainteresowania. A to dopiero początek!

Oprócz danych dotyczących samych użytkowników, masz także:

  1. Pozyskiwanie, czyli zakładkę z danymi o stronach i reklamach, które do Ciebie odsyłają .
  2. Zachowanie, dział który pokazuje:
    • szybkość Twojej strony,
    • jak po Twojej witrynie przechodzą użytkownicy,
    • podstrony z których najczęściej opuszczają Twoją witrynę
    • na jaką stronę wchodzą najczęściej.
  3. Konwersje – według mnie najważniejsza zakładka. Dzięki ustawieniu w programie odpowiednich celów, które chcesz osiągać, Analytics będzie mierzył, ilu klientów zachowało się dokładnie tak, jak chcesz.
  4. Na żywo – czyli bieżącą kontrolę ilu w danej chwili jest użytkowników on-line na Twojej stronie.
  5. Inne bardziej szczegółowe dane.

Oprócz standardowych raportów i badania konwersji, możesz też sporządzić lub odnaleźć w sieci dodatkowe raporty niestandardowe. Służą one do zestawiania ze sobą informacji, których nie ma w podstawowych raportach, a które mogą pomóc Ci wyciągnąć przydatne wnioski.

Analytics może mierzyć nie tylko stronę, a także wyniki kampanii e-mail marketingowych, działania AdWords, zyski z AdSense i wiele innych. Trzeba tylko dobrze ustawić narzędzie. Można by tutaj pisać i pisać, ale teraz chcemy przedstawić metody i narzędzia, więc rozprawy o tym, jak  korzystać z Analytics zostawimy na inny wpis.

Szybkość strony

Page-Speed-Insight-blog-SasDesign-narzedzie-do-badania-strony

Użytkownicy są dość wymagający. Często nie chce im się czekać aż strona załaduje się na ich komputerze i długi czas oczekiwania wprawia ich w irytację. Także Google w trosce o odbiorców, nie nagradza ciężkich, długo ładujących się stron. Aby nie irytować klientów i być dobrze postrzeganym “w oczach Googla” (np. przy ustawianiu AdWordsa czy pozycjonowaniu) możesz skorzystać z raportu PageSpeed Insights. Jest to narzędzie dostępne na Google Developers. Po wpisaniu strony program skanuje ją i sprawdza dane dotyczące jej ładowania i „wagi”. Po przeskanowaniu pojawiają się dwa wyniki. Jeden – jakość strony na komórki, drugi – jakość strony na desktopach. W obu zakładkach pojawia się wynik z oceną strony na 100pkt + kolor (dla tych na których trzeba działać obrazowo). Czerwony dla gorszych wyników, pomarańczowy dla tych przeciętnych i zielony dla całkiem dobrych stron. Do tego dochodzą propozycje poprawek. Co „trzeba” poprawić, aby strona była dobra, co można poprawić, a co jest zrobione dobrze. Zmian zaproponowanych przez PageSpeed zapewne nie wykonasz samodzielnie (chyba, że masz chociaż podstawową wiedzę programistyczną), ale masz świadomość jakich zmian potrzebujesz. Na podstawie tych informacji możesz podjąć decyzję o oddaniu strony do optymalizacji, zamianie jej na nową, lub pozostawieniu jeśli uchybień jest niewiele (lub nie ma ich wcale :))

Powtarzalność treści

Copyscape-blog-SasDesign-narzedzia-do-badania-strony

Nie od dziś wiadomo, że oprócz jakości, w Internecie liczy się też oryginalność. Powtarzające się na różnych stronach treści mogą powodować obniżanie pozycji w wyszukiwarce i być powodem problemów. Nikt nie chciałby, aby jego konkurencja czy inne firmy, korzystały z tego samego tekstu. Warto kontrolować czy Twoje treści nie są powielane przez innych lub czy sam nie wstawiasz czegoś, co istnieje już w sieci. Do takiego zadania odpowiedni będzie Copyscape, który poszukuje kopi stron w sieci. Jeśli ktoś przekopiował Twoją stronę, lub ma bardzo podobna treść (zgodność musi być dość duża) możesz to łatwo odnaleźć.

Badanie użyteczności

Użyteczność to doświadczenie użytkownika na stronie. Inaczej wszystkie emocje, które poczuje użytkownik podczas przeglądania strony. Czy łatwo odnajduje potrzebne informacje? Czy tekst jest zrozumiały dla grupy docelowej? Czy grafika nie przytłacza odbiorcy? To wszystko wpływa na użytkowników i na fakt czy uznają stronę za przyjemną w korzystaniu i pożyteczną. Aby poznać doświadczenia użytkowników najlepiej zapytać lub zbadać ich samych! Dochodzimy do badań i analiz, do których możemy potrzebować pomocy.

Uzyskanie takich informacji wiele firm po prostu zleca firmom audytowym, które zatrudniają do takiej „oceny” odpowiednie osoby. Firmy audytowe mogą wykonywać usługi tylko z zakresu sprawdzania użyteczności lub całościowego audytu wliczając SEO czy analizy raportów z Analytics.

eyetracking

Jedną z ostatnio dość popularnych metod badania doświadczeń użytkownika (User Expirience), jest eyetracking. Metoda ta polega na mierzeniu specjalną kamerą ruchu gałek ocznych klienta, który odwiedza stronę. Dzięki temu wiemy, jakie elementy na stronie bardziej przyciągają uwagę, a które są w ogóle niezauważalne.

Zainteresowanie częściami strony, można zmierzyć także dzięki Click trackingowi. To badanie polega na mierzeniu kliknięć na stronie i zaznaczaniu „gorących” elementów, którymi użytkownicy są zainteresowani oraz tych, na które nie zwracają uwagi. (Klikalność elementów, trochę mniej dokładnie możesz sprawdzić też dzięki nakładce Analytics na stronę.)

Jeśli nie stać Cię na zamówienie takich badań możesz w inny sposób przetestować doświadczenia swoich klientów. Pozostają Ci ankiety w których możesz zapytać ich o poszczególne elementy. Najlepiej mieć coś, co zachęci odbiorców do odpowiedzi na Twoje pytanie (jakiś gratis, gadżet). Może Ci to pomóc poprawiać elementy na stronie, które wskaże Ci największa liczba respondentów.

Możliwości

To tylko podstawowe metody badania strony, z którymi może poradzić sobie każdy marketingowiec czy właściciel strony. Możliwości do mierzenia jest wiele. Zbadać, sprawdzić i przetestować można wszystko a narzędzi w sieci jest po kilka na każdą rzecz możliwą do zmierzenia. Niektóre rozwiązania są darmowe, inne płatne. Wystarczy poszukać i zacząć z nich korzystać!
Oczywiście badania takie można także w całości, lub poszczególnych elementach zlecić agencjom audytowym i interaktywnym. Można też, przy odrobinie skupienia i pracy sprawdzić i kontrolować działania użytkowników samodzielnie. Dzięki wiedzy, jak zachowują się klienci i jakie strona ma błędy, możesz zmieniać swoje działania, testować różne rozwiązania lub zdecydować o zmianie czy edycji strony.