4 sposoby na ulepszenie formularza na stronie www

Poznaj dobre praktyki w zakresie formularza na stronie www, zoptymalizuj własny i zwiększ swoje szanse na pozyskanie istotnych informacji.

 formularza na stronie www

Starasz się stworzyć dla swoich klientów najlepszą ofertę, proponujesz im konkurencyjne ceny oraz zapewniasz zarazem sympatyczną, jak i kompleksową obsługę klienta. Mimo tego wciąż jesteś daleki od zrealizowania swoich biznesowych celów. Faktycznie klienci odwiedzają Twoją stronę, spędzają na niej trochę czasu, przeglądając ofertę, a potem po prostu wychodzą. Znasz ten scenariusz? Czy kiedykolwiek wziąłeś pod uwagę to, że możesz zniechęcać klientów formularzem na swojej stronie? To właśnie jeden z czynników, które mogą przeważać o Twojej skuteczności.

CTA – wskaż użytkownikom drogę do celu

Zanim zabierzesz się za optymalizację formularza na stronie www, musisz jakoś doprowadzić użytkowników do tego miejsca. Pomoże Ci w tym nawigacja oraz przyciski CTA, które wskażą potencjalnym klientom właściwą drogę do celu. Zaplanuj kilka sekcji, w których umieścisz buttony, które nakierują użytkowników na podstronę z formularzem.

We wpisie, w którym poruszyliśmy temat siły kolorów w e-marketingu, nawiązaliśmy również do przycisków CTA. Wtedy pisaliśmy tak:

“Zastanawiasz się nad kolorem dla skutecznego CTA? Z pewnością musisz postawić na intensywne kolory, które przyciągają uwagę. Nie ma złotego środka, ale badania pokazują, że zielone, pomarańczowe i czerwone przyciski wpływają na zwiększenie czynnika konwersji.”

Więcej na temat samego elementu, dowiecie się z naszego wpisu CTA – 5 praktycznych wskazówek.

Małymi kroczkami do celu – formularza na stronie www

Wyniki badań wskazują na to, że z reguły użytkownicy chętniej wypełniają formularze, które są rozbite. Brzmi niejasno? Chodzi o to, że formularz, który znajduje się na jednej stronie, zniechęca odbiorców. Widzą, jaki jest rozbudowany i jak dużo rubryk jeszcze muszą wypełnić. To często powoduje irytację, a w rezultacie rezygnację i opuszczenie strony. Jeśli nie chcesz do tego dopuścić, a tym samym zwyczajnie zależy Ci na tym, aby użytkownicy mieli pozytywne doświadczenia związane z Twoją witryną, zastanów się nad podzieleniem formularza na etapy. Kilka rubryk, zamiast kilkunastu robi różnicę i pozytywne wrażenie. Pozwól, aby użytkownicy małymi kroczkami docierali do celu – zacznij od najłatwiejszych pół i stopniowo zwiększaj ich “trudność”.

 formularza na stronie www

Nie utrudniaj

Jeśli chcesz efektywnie pozyskiwać dane od swoich potencjalnych klientów, zagwarantuj im przyjazne doświadczenia. Zrób wszystko, aby wypełnianie formularza na stronie www było możliwie, jak najłatwiejsze. Ma być prosto i szybko. Jak to zrobić?

  • trzymaj się logicznego uporządkowania pól – to ułatwi wypełnianie formularza i wywoła pozytywne odczucia odbiorców
  • pozwól użytkownikom wyklikać odpowiedzi, zamiast wpisywać je ręcznie – zajmiesz im mniej czasu i nie narazisz ich na irytację
  • postaraj się umieścić pola na dane personalne na samym końcu formularza – dzięki temu użytkownicy nie będą myśleć, że po prostu chcesz wyciągnąć od nich te informacje

Stwórz wizualnie atrakcyjny formularz

Ostatnia, ale bardzo istotna kwestia to sam wygląd Twojego formularza. Zapewne wiesz, że to elementy graficzne najbardziej przyciągają wzrok użytkowników oraz w dużym stopniu decydują o ich emocjach związanych z odbiorem witryny. Dlatego najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić to lekceważenie tego aspektu. Twój formularz powinien być przede wszystkim czytelny i uporządkowany. Jego wygląd musi zachęcać użytkowników, a nie odstraszać.

Podsumowując

Jeśli tylko nieznaczna część użytkowników decyduje się na poświęcenie chwili i wypełnienie Twojego formularza to jasny sygnał, że potrzebne są zmiany. Zainspiruj się naszymi wskazówkami, jednak pamiętaj, że nie ma złotego środka. Każda grupa docelowa inaczej reaguje na różne elementy strony. Stworzenie właściwego formularza na stronie www wymaga trochę pracy oraz testowania w poszukiwaniu najlepszej opcji.