Własne zdjęcia vs banki zdjęć

Na stronie internetowej, sklepie, materiałach czy blogu firmowym, prawie zawsze potrzebne są zdjęcia. Można je zdobyć w popularnych bankach zdjęć lub zamawiając własnego fotografa. Które rozwiązanie i w jakich sytuacjach okaże się najlepsze?

own vs stockGrafika każdego sklepu i strony w dużej mierze opiera się na fotografiach. Przy większości stron korzysta się z popularnych, płatnych banków zdjęć. Czy to jednak jedyne rozwiązanie? Stanowczo nie! W wielu wypadkach można wykorzystać własne fotografie. Możemy więc przed stworzeniem strony stanąć przed wyborem: zdjęcia z Internetu czy profesjonalny fotograf? Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety (jak wszystko na świecie) i choć darmowe banki zdjęć wykorzystywane są znacznie częściej, nie świadczy to o ich przewadze. W tym wypadku bardzo ważne będzie kryterium, pod którym oceniamy te rozwiązania. Wiele będzie zależało od tego, czy zależy Ci na czasie i niższych kosztach, czy na lepszej skuteczności strony. Rozpatrywać można też różne elementy stron. Inne rozwiązania sprawdzą się przy opisach wysyłki, a inne przy opisie pracowników.

Czym są banki zdjęć?

Banki zdjęć to miejsca, w których udostępniane są fotografie o różnej jakości na różnych licencjach. Portali z takimi zdjęciami jest mnóstwo i cały czas ich liczba rośnie. Różnią się szczególnie ceną, jakością, popularnością i licencją jaką posiadają ich zdjęcia. Ceny mogą wahać się od kilku złotych do kilku tysięcy. Te droższe niosą za sobą gwarancję odpowiedniej jakości, większą szansę na niepowtarzalność (nie każdego stać na takie zdjęcia) i całkowite prawo do użytkowania. Nie oznacza to jednak, że darmowe źródła dostarczają kiepskie fotografie. Trzeba tylko wiedzieć gdzie szukać.

Great collage made of about 250 different business photos
Zalety banków zdjęć

Photobanki okażą się najbardziej przydatne jeśli komuś zależy na czasie a nie ma swoich zdjęć. Mimo, że odnalezienie odpowiedniego zdjęcia to nie jest kwestia 2 minut, mogą to być nawet godziny, to i tak czas jest o wiele krótszy niż przy wykonywaniu i obrobieniu ich przez fotografa.

Niższa będzie też stateczna cena. O ile oczywiście nie potrzebujesz tych zdjęć za kilka tysięcy ;) Zazwyczaj koszt zdjęcia na stronę internetową jest nie większy niż kilkadziesiąt złotych, przy czym kupujesz tylko te, które są Ci potrzebne. Ceny zdjęć fotografa i tych z sieci, mogą być zbliżone ale różnica powstaje przy ilości, którą musisz zakupić. Dobry fotograf, zastrzega sobie minimalną ilość zdjęć, które musisz zakupić od niego po zakończonej pracy. To zrozumiałe, że nie będzie robił  przez 8h zdjęć jeśli wybierzesz i kupisz tylko jedno za 40zł.

W sieci dostępna jest bardzo duża ilość różnorodnych fotografii. Potrzebujesz kota na drzewie, zdjęcie zespołu a może kuriera i samochód dostawczy? Nie ma problemu – znajdziesz tam prawie wszystko. Jeśli piszesz bloga, gdzie za każdym razem potrzebujesz innego typu obrazów, najszybszym i najłatwiejszym rozwiązaniem okaże się bank zdjęć.

Fotografie w płatnych bankach (np. depositphoto), a także w niektórych bezpłatnych (np. pixabay), są zazwyczaj wystarczająco dobrej jakości, aby oprzeć na nich stronę www lub wpisy na blogach (także w moich wpisach często znajdują się zdjęcia z pixabay).

Wady Stocków

Wykorzystywanie zdjęcia stockowego z Internetu niesie za sobą ryzyko, że powtórzy się ono u naszej konkurencji lub innej firmy. Przykładem jest dość głośne zestawienie w sieci 2 produktów ze zdjęciem tego samego chłopca: Kinder Czekolada i Skarpetki. Często też spotykamy dość popularnego chłopca “lotnika”, który jest postacią przewodnią kilku firm. Ta powtarzalność grafik może wiązać się z pomyłkami, a co za tym idzie, utratą klientów.

Musisz też pamiętać, że zdjęcia z portali, wykorzystywane na stronach czasem wydają się wręcz nierealne. Kiedy rozmawiam na innych stronach przez czat on-line (taki jak u nas) z Panią, której zdjęcie wygląda tak idealnie, że aż budzi podejrzenia, zdarza mi się zastanawiać, kto jest po drugiej stronie. Doskonale wiem, kiedy zdjęcie pochodzi z płatnych zbiorów, przez co czasem czuję się oszukana. Szczególnie kiedy na kolejnej stronie, Pani z obsługi klienta wygląda identycznie.

Problemem może stać się także nieznajomość licencji. Licencje określają zasady korzystania z danej grafiki takie jak możliwość edycji, publikacje komercyjne i niekomercyjne, opis autora. Nieodpowiednie wykorzystanie zdjęć może wywołać pewne problemy z prawem. To jednak problem łatwy do przejścia- wystarczy poczytać na temat poszczególnych licencji i stosować się do ich wymagań.

Własne fotografie

Drugą opcją jest wynajęcie profesjonalnego fotografa lub samodzielne (jeśli masz talent i dobry sprzęt fotograficzny) wykonanie porządnych zdjęć związanych z branżą. Pamiętaj jednak, że zdjęcia takie powinny być wykonane jak najlepiej, bo będą świadczyć o Twojej firmie.

Student in photography working with laptop

Plusy własnych zdjęć

Jeśli zamówiony przez Ciebie fotograf wykona zdjęcia na Twoje zamówienie masz pewność, że nie pojawią się one nigdzie bez Twojej wiedzy. Jedyne miejsce, w które wstawi je ktoś poza Tobą jest portfolio fotografa, który i tak pewnie odpowiednio je opisze. Nie musisz obawiać się, że Pani przedstawiona jako obsługa klienta, teoretycznie pracuje jeszcze w 7 innych firmach. Własna sesja produktu zapewni, że Twój konkurent nie będzie miał tego samego.

Kiedy Twój klient wejdzie do firmy i zobaczy, że Pani Jadźka z Twojego sekretariatu będzie dokładnie tą Jadzią, którą przedstawiłeś na stronie, nabierze do Ciebie zaufania. Wyobrażasz sobie sytuację, w której idzesz na spotkanie z kimś kogo twarz pamiętasz ze zdjęcia, a spotykasz się z kimś całkiem innym? Szok? Dzięki własnym zdjęciom nie szokujesz i nie oszukujesz swoich klientów. Pokazujesz im swoją firmę dokładnie taką, jaka jest. Jeśli klienci widzą dokładnie to, co pokazałeś na swojej witrynie, wiedzą, że nie rzucasz słów na wiatr. Ludzie bardziej przywiązują się do firmy, kiedy jej wizerunek w sieci jest spójny z realnym. Szczególnie jeśli na stronie przedstawiony jest zespół pracowników, który później rzeczywiście obsługuje klienta.

Dodatkowym plusem własnych zdjęć jest możliwość ich wszechstronnego wykorzystania. Przecież zdjęcia mogą przydać się w wielu innych miejscach niż sama strona. Materiały promocyjne (katalogi, ulotki prezentacje), firmowy profil na Facebooku, zdjęcie zespołu w biurze dla integracji/motywacji, czy nawet w ogłoszeniach o pracę. W tych miejscach większy sens będzie miało wstawianie prawdziwych, przedstawiających Ciebie i Twoją firmę, zdjęć niż tych wykupionych.

Minusy wykonywania zdjęć w firmie

Jeśli zależy Ci na czasie, na pewno nie oszczędzisz go kiedy będziesz tworzyć własne zdjęcia. Najpierw musisz poświęcić czas aby wogóle znaleźć odpowiednią osobę. Niektóre agencje, jak my, mają fotografów, których mogą polecić z czystym sercem, co znacznie skraca czas. Nadal jednak musisz znaleźć jeden dzień, w który spotkasz się z tym fotografem wpuścisz go na halę i przekażesz oczekiwania. Być może jeszcze zwołasz całą załogę, aby wszyscy byli na zdjęciu. Sam fotograf będzie także potrzebował czasu aby obrobić i poprawić zdjęcia komputerowo. To największy minus, kiedy chce się pokazać własną firmę.

Dość często pojawia się także problem niereprezentatywności przedstawianej rzeczy. Przykładem może być chęć przedstawienia biura, które jest bardzo ważne, ale niestety mieści się w niezbyt estetycznej okolicy. Dobry fotograf przedstawi budynek w jak najlepszym ujęciu, jednak zdarza się, że nie da się z niego zrobić cuda natury. W takich wypadkach robienie włanych zdjęć może przynieść więcej szkody niż korzyści. Wówczas najlepiej zmienić koncepcję i zamiast budynku przedstawić inny element lub wykupić zdjęcie stockowe.

Zdjęcia własne nie będą także konieczne przy ogólnie używanych obrazach takich jak zdjęcia paczki, kurier, samochód transportowy, przy których nie robi różnicy kto jest na zdjęciu. Przecież nikt nie będzie gonił zewnętrznego doręczyciela aby zrobić mu zdjęcie na stronę ;) Z drugiej strony firma kurierska, mogłaby już wstawić prawdziwego pracownika.

Remis

own vs stock

Nie chcę mówić, że wszystkie zdjęcia na Twojej stronie muszą być Twojego autorstwa ani, że możesz wykupić wszystkie w shutterstocku. W niektórych sytuacjach ogólnodostępne zdjęcia wystarczą. Często nawet całe strony buduje się wyłącznie na kupionych z banków zdjęciach. Nie zapomnijmy jednak o tej drugiej możliwości, która może bardzo pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy.

W tej sytuacji żadne z rozwiązań całkowicie nie guruje nad drugim. Najlepiej jeśli byłyby one używane jednocześnie. Wiemy, że nie zawsze, a nawet dość rzadko, się to zdarza. Własne zdjęcia zespołu i firmy to niewątpliwie idealne rozwiązania na podstronę “o nas” czy “kontakt”, natomiast stocki nadadzą się do zakładki “przesyłka i zwroty” i do ogólnych banerów. Resztę najlepiej rozpatrzyć osobiście wraz z agencją, aby odnaleźć najlepsze rozwiązanie.