Jak działa wpływ społeczny w e-marketingu?

Dzisiaj dowiesz się, jak wpływ społeczny funkcjonuje w obszarze e-marketingu? Dzięki znajomości kilku technik czerpanie korzyści z e-biznesu może być łatwiejsze. Poznaj reguły i działaj skutecznie!

wpływ społeczny

Reguła wzajemności

Zgodnie z tą regułą, efektem tego, że zrobisz dla kogoś coś dobrego, będzie odwzajemnienie się – następnym razem to ta osoba będzie chciała zrobić coś dla Ciebie. Wynika to bezpośrednio z poczucia zobowiązania, jakie powstaje w momencie, kiedy ktoś oferuje nam pomoc lub jakąś korzyść. Narasta w nas świadomość zaciągniętego długu wdzięczności, który chcemy jak najszybciej “spłacić”. Jak to wygląda w e-biznesie? Sklepy internetowe wysyłają swoim klientom darmowe próbki produktów, oferują rabaty dla stałych klientów, organizują konkursy z nagrodami, a także wysyłają e-mailowe życzenia świąteczne. To wszystko sprawia, że odbiorcy takich działań czują się zobowiązani do odwdzięczenia się. Sam na pewno tego wielokrotnie doświadczyłeś. Dostając coś za darmo – odwdzięczamy się np. korzystając z oferty konkretnego e-sklepu, który wcześniej „bezinteresownie” podarował nam rabat.

Społeczny dowód słuszności

To reguła, o której z pewnością wspominaliśmy już, pisząc wielokrotnie o sile, jaką mają rekomendacje i oceny innych użytkowników sklepów internetowych. To dla nas potwierdzenie – jeśli inni postępują w dany sposób – w tym przypadku kupują produkty danej marki, utwierdza nas to w przekonaniu, że jest to dobry wybór i należy skorzystać z oferty tej właśnie marki. Reguła ta nie odnosi się oczywiście wyłącznie do rekomendacji publikowanych w sieci. Obserwując tłumy korzystające z konkretnego produktu np. iPhone’a, przekonujemy się o tym, że skoro tyle osób wybrało tę markę, to znaczy, że jest to właściwy wybór również dla mnie. Zgodnie z tą regułą wszystkie zachowania oraz trendy promowane przez media masowe uważane są za zaakceptowane przez społeczeństwo oraz godne naśladowania.

Więcej dowodów na to, że wpływ społeczny ma ogromną siłę, a na nasze zachowania rzutują poczynania innych użytkwoników zgromadziliśmy we wpisie – Oto dlaczego User Generated Content jest ważny, w którym pisaliśmy m.in., że

Liczne badania pokazują, że opinie innych mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe – aż 70% użytkowników ufa opiniom innych! W rezultacie znacząco przyczyniają się one do wzrostu sprzedaży, a co za tym idzie zysków. Dlatego warto zachęcać zadowolonych użytkowników do dzielenia się ich pozytywną opinią, a na etapie projektowania Twojej witryny, pamiętaj oczywiście o tym, aby stworzyć specjalne miejsce przeznaczone na prezentacje ocen i recenzji Twoich produktów oraz jakości usług.

wpływ społeczny

Reguła lubienia i sympatii

Jest to prawdopodobnie technika wpływu społecznego, której większość konsumentów jest świadoma. To reguła, w myśl której działamy na korzyść oraz spełniamy prośby tych, których zwyczajnie lubimy. Jeśli więc darzymy sympatią jakąś markę, przywiązujemy się do niej i wielokrotnie korzystamy z jej usług, czy produktów.

Wpływ autorytetu

Zgodnie z tą regułą na nasze decyzje oraz postępowanie ogromny wpływ mają osoby, które uważamy za autorytety. Technika ta jest chętnie wykorzystywana przez producentów leków przeciwbólowych. Wykorzystują oni wizerunek lekarzy – a raczej aktorów za nich przebranych, do wywierania wpływu na odbiorcach. Autorytetem może być tak naprawdę każdy – w zależności od produktu oraz grupy docelowej. Dla jednych tę rolę odgrywają specjaliści z różnych branż, dla innych autorytetem może być aktor czy YouTuber.

Reguła niedostępności

Z pewnością wielu złapało się na tym, że skorzystali z oferty, która wcale nie wiązała się z zaspokojeniem konkretnych potrzeb. Też tak miałeś? Decyzja została podjęta momentalnie, pod wpływem takich haseł jak “last minute”, “ostatnie sztuki”, “oferta ważna tylko dzisiaj” czy “ilość produktów ograniczona”. W takich przypadkach firmy korzystały właśnie z reguły niedostępności. Zgodnie z nią wszystko, co jest trudno dostępne czy rzadkie – staje się w naszych oczach o wiele atrakcyjniejsze, a chęć posiadania takiego przedmiotu znacznie wzrasta.

Podsumowując

Jak widzisz, jest kilka technik, dzięki którym łatwiej jest wywierać wpływ społeczny na konsumentach. Ich znajomość z pewnością przyniesie korzyści w Twoim biznesie. Kieruj się nimi, tworząc strategię marketingową Twojej marki oraz pamiętaj o nich, tworząc treści, za pośrednictwem, których komunikujesz się ze swoją grupą docelową. A jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie e-marketingu, zgłoś się do nas – chętnie pomożemy Ci opracować skuteczną strategię dla Twojego biznesu ;-)

Poleć znajomymEmail this to someoneShare on Facebook1Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this page

Poczekaj! Mamy dla Ciebie coś więcej

Dołącz do grona naszych subskrybentów, zdobywaj przydatną wiedzę i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.

Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Zyskaj przydatne wskazówki oraz inspirujące treści. Zapisz się na nasz newsletter i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.