AdWords – ile możliwości kryje się w tym narzędziu?

AdWords to coś więcej, niż to, o czym myślisz po usłyszeniu tego słowa. To także grafika w sieci reklamowej, czy reklamy video, na które trafiasz na You Tubie. Zobacz ile AdWords daje możliwości.

AdWords-reklama-produktowa-trampki

Wiele osób o AdWordsie myśli tylko w granicach linków sponsorowanych zapominając lub nie wiedząc o reszcie ciekawych możliwości. Pod słowem AdWords kryje się jednak o wiele więcej, niż krótkie tekstówki w wyszukiwarce internetowej. Co więcej, właśnie to, co kryje się poza wyszukiwarką, jest olbrzymim polem do manewrów dla marketingowców.

Krótko opowiem Ci jakie reklamy, gdzie i w jaki sposób można tworzyć za pomocą AdWordsa.

Tekstowe

Reklamy tekstowe, to właśnie te, które na co dzień kojarzą nam się z AdWordsem. Pamiętamy je głównie z wyszukiwarki, gdzie pojawiają się nad oraz obok wyników organicznych. Możemy jednak spotkać je także w popularnych portalach internetowych czy blogach zapisanych w sieci reklamowej. W sieciach reklamowych, to właściciele portali (za pomocą AdSense) ustawiają, w jakim miejscu i jakiej wielkości mogą pojawić się reklamy. Najczęściej taka treść pojawia się jako przerywnik w tekście lub w prawej kolumnie, przeznaczonej na różnego rodzaju reklamy. To jednak nie jest reguła. W różnych miejscach możemy spotkać się z różnym układem stron i reklam.

Reklamy tekstowe mogą się pojawić także na YouTube, chociaż są bardzo mało popularne. Powiedziałabym nawet, że trochę jak jednorożce – chcąc pokazać Ci taką reklamę na zdjęciu, razem z Magdą przejrzałam najgłębsze odchłanie YouTube, a efekt jak widać – brak ;)

AdWords-reklama-tekstowa-w-wyszukiwarce

Graficzne

Reklamy graficzne to ocean możliwości. Zacznijmy od tego, jakie można stworzyć jej formy, a później zajmiemy się jej miejscami.

Reklamy graficzne mogą się różnić wielkością oraz interaktywnością. Mamy kilka popularnych formatów i co najmniej kilkanaście tych mniej popularnych.

Do najbardziej popularnych możemy zaliczyć tzw. kwadraty, czyli różnych wielkości (najczęściej 200×200 i 250×250) reklamy o kształcie kwadratu oraz banery długie (np. 728×90). Poza tym mamy różne wielkości prostokątów, wieżowców, portrety i inne. Warto podczas tworzenia reklamy pamiętać, że nie każda strona obsłuży stworzony przez nas rodzaj reklamy i stworzyć kilka różnych wersji rozmiarowych i układu.
Tutaj znajdziecie pełną listę wielkości reklam, które można umieścić w AdWords.

Poza standarnowymi, statycznymi grafikami, możesz także wykonać reklamy ruchome (animowane). Na rodzaje animacji także jest wiele sposóbów. Niektórzy wykonują je za pomocą Flesh (my raczej nie popieramy tego formatu), GIF, HTML5 (tak jak strony www) oraz za pomocą specjalnego Googlowskiego programu Google Web Designer.

Reklamy graficzne nie mogą pojawiać się wyszukiwarce googla. Tam miejsce jest tylko na przekazy tekstowe i produktowe. Mogą one natomiast pojawiać się w sieci reklamowej (inne strony www) oraz w YouTube, nałożone na filmik lub obok okna filmowego.

reklama-graficzna-w-sieci-reklamowej-AdWords

Dwie reklamy graficzne wewnątrz artykułu w sieci reklamowej. Reklama fleshbay to prawdopodobnie remarketing (miesiąc temu zapoznawałam się z ofertą firmy i reklamy co jakiś czas przypominają mi o tej firmie). O remarketingu na pewno jeszcze kiedyś napisze :)

Produktowa

W poprzednim punkcie wspomniałam, że w wyszukiwarce znajdują się także reklamy produktowe. Czym są te cuda i jak się je tworzy? – Reklamy te działają tylko dla sklepów internetowych, które posiadają swoje konto Merchant Center i wgrany na nim specjalny plik (XML, CSV). Konto takie łączy się z AdWordsem i ustawia jako reklamę produktową. Wówczas produkty, które są w danym pliku łącznie z opisami i zdjęciem mogą pojawić się w wyszukiwaniach googla. Reklamy do wyszukiwanych haseł dopasowywane są na podstawie informacji zawartych w pliku z Merchant Center. Jeśli w opisie koloru Twojego produktu znajdzie się treść “zielone w groszki”, produkt w postaci reklamy pojawi się użytkownikom, którzy wpisali takie lub podobne hasło.

Reklama produktowa pojawia się nad wynikami wyszukiwania lub w prawym górnym rogu wyszukiwarki. Pojawia się zdjęcie danego produktu, jego nazwa (lub część, jeśli całość się nie mieści), cena oraz strona, z której pochodzi reklama. Klient prosto z wyszukiwarki trafia w produkt w Twoim sklepie. Co najważniejsze, skoro znał informacje mogące zadecydować o zakupie i kliknął w reklamę, oznacza to, że jest bardzo blisko ostatecznej decyzji zakupu.

Fajne rozwiązanie, prawda?

reklama-AdWords-produktowa-groszki

Video

Ostatnim formatem wartym omówienia jest video. Oglądasz czasem YouTube? – W sumie, co za pytanie – każdy ogląda! A zastanawiało Cię kiedyś, skąd biorą YouTubowe reklamy? To właśnie nasz magiczny AdWords.

Rodzaje reklam video emitowanych na YouTubie:

  • TruViev, InStream – najbardziej popularne reklamy w przed filmami, które można pominąć po 5 sekundach. Reklamodawca nie zapłaci, kiedy pominiemy jego reklamę po tych 5 sek. Zapłata naliczona będzie dopiero, kiedy reklama wyemitowana zostanie w całości lub dłużej niż 30sek (jeśli reklama jest dłuższa). Takie reklamy pojawiają się czasem także w trakcie lub po filmie.
  • TrueViev, InDisplay – to reklamy, które nie pokazują się wewnątrz filmów, a obok nich, nad propozycjami “podobnych filmów”.
  • Są także reklamy, których nie możemy pominąć, są to specjalnego rodzaju reklamy (MastHead), za które płaci się w rozliczeniu za dzień (CostPerDay).

Poza YouTubem, reklamy video mogą pojawiać się także w sieci reklamowej google, czyli na różnych portalach, tak jak graficzna.

Małe kombo: reklama graficzna w YouTube; żółte kreseczki na pasku to także zaznaczeni kolejnych reklam video in-stream; baner po prawej stronie to reklama graficzna w sieci YT Te kaczuszki to jedna z odchłani Internetu do których zajrzałyśmy w poszukiwaniu dobrych przykładów ;)

Małe kombo: reklama graficzna w YouTube; żółte kreseczki na pasku to także zaznaczenia kolejnych reklam video In-stream; baner po prawej stronie to reklama graficzna w sieci YT
Te kaczuszki to jeden z przykładów odchłani Internetu, do których zajrzałyśmy w poszukiwaniu dobrych grafik ;)

Kraina marzeń dla reklamodawców

AdWords jest ogromnym narzędziem, które może objąć praktycznie każdy zakątek Internetu i każdą grupę odbiorców niezależnie od zaintresowaniach (na samym YT znajdziemy różnych ludzi, od tych przeglądających filmiki z kotami, aż po oglądających filmiki historyczne czy matematyczne).

Sięga on do różnych miejsc, pozwalając oddziaływać na osoby bliskie zakupu oraz takie, u których zainteresowanie produktem trzeba dopiero wzbudzić.

Różne formaty pozwalają też działać na różne zmysły. Możemy działać na wzrok (atrakcyjne banery, grafiki) oraz na słuch (muzyka czy treść dobrana do filmu), co pozwala też na wzbudzenie emocji. Poznanie tego narzędzia i “polubienie” się z nim, odkrywa przed marketerami wielkie możliwości!

Nie myślmy więc o AdWordsie, tylko jak o uzupełnieniu lub zastąpieniu pozycjonowania w wyszukiwarce, ale jak o możliwości pokazania się w kreatywny sposób, w różnych kanałach, różnym ludziom.