AdWords vs Facebook Ads
Najlepiej byłoby nigdy nie wybierać między reklamą AdWords a Facebook. A co jeśli ograniczony budżet zmusza Cię do skupienia się tylko na jednej? Czym sugerować się podejmując decyzje i jakie cechy brać pod uwagę?
Wspólne zalety
Obie te formy reklamy mają ogromny potencjał. Użytkowników zarówno Facebooka jak i wyszukiwarki Google, można liczyć w milionach a nawet miliardach. Użytkownicy w tych miejscach są podatni na reklamy i mogą być dobrani w prawie perfekcyjny sposób. Oba systemy pozwalają na dobranie odbiorców ze względu na zachowanie, wiek, zainteresowania czy miejsce zamieszkania. Jaka jest różnica i skąd wiedzieć, która reklama jest lepsza? Sprawdźmy, kto wygra na naszym ringu!
Facebook Ads
Zalety
Według oficjalnych danych Facebooka z grudnia 2014, na portalu jest aktywnych około 890 mln użytkowników dziennie i ponad bilion miesięcznie. Raport Sotrender podaje, że w Polsce, w tym samym okresie mieliśmy 12,4 mln użytkowników tego portalu. Ogromne liczby prawda? Do tylu osób teoretycznie można dotrzeć poprzez reklamy na Facebooku. Oczywiście zasięg reklamy zależy od kwoty jaką przeznaczysz i kierowania jakie ustawisz. To jednak ogromny „świat” pełen internautów, w którym można się pokazać.
O ustawianiu kierowania na Facebooku pisaliśmy już w jednym z naszych wpisów. Na Facebooku jest możliwe kierowanie reklam na lokalizację, zainteresowania, demografię i zachowania. Reklamę można także kierować na użytkowników, którzy już raz odwiedzili stronę, ale nie są jeszcze fanami, jest to tzw. remarketing. Dzięki temu trafiamy do szczegółowo wybranej grupy, serwując im oferty, które mogą ich zainteresować. Tutaj opcje są podobne jak w AdWords.
Zaletą jest także możliwość płatności za interakcję. Nie musimy płacić za samo wyświetlenie reklam (choć możemy), ale możemy płacić dopiero kiedy ktoś klika w reklamę i odwiedza fanpage :)
Wady
Reklam na facebooku jest coraz więcej a użytkownicy szybko się na nie uodparniają. Nie zwracają uwagi np. na prawy boczny pasek reklamowy a oznaczone “sponsorowane” posty są czasem przez nich ignorowane. Co nie oznacza, że zawsze ;)
Facebook trafia też w trochę nieodpowiednim czasie do odbiorcy. Użytkownicy Facebooka najczęściej wchodzą tam prywatnie, poszukując rozrywki i kontaktu ze znajomymi. Tak wszyscy myśleli, zanim okazało się, że zrobił się z tego dochodowy interes reklamowy. To nie do końca podoba się użytkownikom, którzy oczekiwali tam całkowicie czegoś innego. To nie miejsce gdzie chcą być zaczepiani. Z drugiej strony, ludzie szukają tam pewnej formy relaksu, a zrelaksowany umysł lepiej chłonie informacje.
Minusem jest też fakt, że to nie miejsce dla wszystkich. Nie każda firma może uzyskać świetne wyniki w płatnej reklamie na portalach społecznościowych. Wyobrażacie sobie posty sponsorowane firmy pogrzebowej…. Nawet idealnie kierowane nie będą zbyt przyjemne. Oczywiście samo prowadzenie fanpage to nic złego (chociaż dość dziwnie wygląda „lubię to” pod zdjęciami z czyjegoś pogrzebu), ale reklamowanie takich usług osobom, które poszukują na portalu kontaktu ze znajomymi a nie myśli o ich śmierci, uważam za mało efektywne. Są miejsca, w których o wiele skuteczniej można zainwestować pieniądze z budżetu marketingowego takich firm. Tak jak firmy kierujące swoje usługi tylko na np. przetargi publiczne, gdzie mniej istotny jest wizerunek i reklama, a bardziej oferowana cena.
AdWords
Zalety
Tutaj tak, jak na Facebooku możemy kierować reklamy na zainteresowania, lokalizację, demografię czy remarketing. Przewagą AdWordsa nad Facebookiem jest reklama w wyszukiwarce, czyli na dokładne słowo jakiego szukają odbiorcy. Wiadomo, że reklama kierowana na słowo kluczowe będzie bardzo skuteczna pod warunkiem, że jest dobrze ustawiona i przygotowana. Oprócz słowa w wyszukiwarce mamy też idealne wyczucie czasu. Podajemy użytkownikom “na tacy” naszą usługę, dokładnie wtedy, kiedy ją wyszukują.
Wracając do przykładu z zakładem pogrzebowym. Co może zrobić ktoś, komu właśnie zmarł bliski i trzeba zorganizować pogrzeb? Zakładając, że nie ma jeszcze doświadczenia w takich sytuacjach wpisuje w wyszukiwarce „zakład pogrzebowy miasto”. Wtedy wyskakuje mu reklama. Reklama pomaga i nie zniesmacza, bo pojawia się w momencie, kiedy ktoś właśnie tego oczekuje. Warto zainwestować.
Czego ludzie w tych czasach nie szukają w wyszukiwarce? ;) Reklama w wyszukiwarce, jest odpowiednia dla większości branż. Są usługi (jak branża erotyczna), których posiadają pewne ograniczenia w AdWords, przez zapis w zasadach. Poza tymi zakazami, praktycznie każdy może zareklamować tam swoje usługi i każdy tam znajdzie swoją grupę docelową.
Wady
AdWords stał się bardzo popularny w ostatnich czasach. Im więcej reklamodawców pojawia się w danej branży tym trudniejsza jest rywalizacja i większe stają się ceny kliknięć. W branży finansowej sięgają one nawet 9zł za click.
Ceny kliknięć można zmniejszyć, ale niesie to za sobą koszty szkoleń lub zatrudnienia wyspecjalizowanych osób. Podczas kiedy ustawienie reklamy na Facebooku to “nie odkrycie Ameryki”, dobra optymalizacja w AdWords, dostosowanie słów kluczowych, reklam, strony docelowej i struktury konta to nie przysłowiowa “bułka z masłem”. Ustawianie kampanii na własną rękę bez uprzedniego „podszkolenia się” w temacie, może być zgubne i zamiast przynosić zyski, marnować pieniądze. Dlatego najważniejsza jest kosztowna wiedzia Twoja lub specjalisty. Większość skutecznych rzeczy, prędzej czy później pociąga za sobą koszty.
Kolejnym minusem jest to, że użytkownicy wyszukiwarek znacznie bardziej ufają organicznym wynikom wyszukiwania niż reklamom. Niektóre osoby bronią się przed kliknięciem myśląc, że o wystąpieniu reklamy decydują pieniądze a nie jej trafność i ustawienia.
Win – Win?
Obie platformy reklamowe mają swoje wady i zalety. Jedne są wspólne jak np. łatwość zablokowania ich przez AdBlocka, inne charakterystyczne dla każdej z osobna. Dla mojej branży i wielu innych, najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie obu. Jeśli tylko masz taką możliwość reklamuj się równocześnie. Dla niektórych branż zyski przyniesie reklama w wyszukiwarce podczas gdy Facebook okaże się mało efektywny. W innych sytuacjach, Facebook zawiera idealną bazę potencjalnych klientów, którzy tylko czekają na zachętę.
Jeśli jednak budżet ograniczony jest tak bardzo, że trzeba wybrać tylko jedną z tych form reklam, od razu wybrałabym AdWordsa. Trafianie do odbiorcy w momencie, kiedy sam o to prosi, to dla mnie najpewniejszy sposób na konwersję
Na koniec
Jeżeli chcesz skutecznie promować swoje usługi w sieci, nie musisz tego robić sam! Adwordsy czy Facebookowe reklamy stanowią tylko część udanej promocji. Aby efektywnie działać w sieci, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Pomożemy Ci w sprzedaży Twoich usług oraz dotrzemy do grona nowych odbiorców, spełniając wszelkie oczekiwania marketingowe!
Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!