Influencer marketing – jak się do tego zabrać?

Influencer marketing to ostatnio gorący temat. Coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami, ponieważ niesie to za sobą wartościowe efekty. Wpływowe osoby prezentują markowe produkty, wpływając tym samym na wybory konsumenckie swoich fanów.

influencer marketing

Influencer marketing – czyli co?

Influencer marketing to działania marketingowe, których założeniem jest zaangażowanie do promocji marki, czy produktu kluczowych osób. Są to osoby, których wizerunek jest szeroko rozpoznawalny i którzy zdobyli spore grono fanów. W skrócie influencer marketing to współpraca z wpływowymi postaciami w celu zaangażowania zgromadzonej przez nich społeczności.

Jak wybrać odpowiedniego influencera?

Zanim zaczniesz szukać konkretnego influencera, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Pierwszym krokiem jest określenie, jaki jest cel Twojej współpracy np. z blogerem? Określ również, w jakim obszarze powinien działać influencer? (np.kulinaria, fitness, podróże, moda) Co jeszcze powinieneś sprawdzić? O tym przeczytasz poniżej.

Wizerunek

Bardzo istotnym aspektem wyboru blogera czy vlogera jest to, czy utożsamia się on z Twoją marką. Oczywiście osoba, która wizerunkowo kompletnie nie odpowiada Twoim produktom, nie wypromuje ich właściwie. Kobieta prowadząca blog o ciuchowych zdobyczach z second-handów, raczej nie wypromuje właściwie Twojej ekskluzywnej marki odzieżowej ;)

Dane demograficzne

Absolutną podstawą jest dokładne sprawdzenie danych demograficznych influencera, którego bierzesz pod uwagę. Wiek, płeć, a także miejsce zamieszkania. Są to niezbędne informacje, dzięki którym dowiesz się również, kim są jego odbiorcy. W jakim są wieku, gdzie mieszkają, czy są społecznością zaangażowaną i oczywiście, czy są Twoim targetem?

Statystyki

Zanim rozpoczniecie współpracę, upewnij się, że działania influencera są efektywne. Możesz to zrobić, prosząc o udostępnienie konkretnych danych, np.:

  • liczba unikalnych użytkowników,
  • liczba odsłon,
  • liczba odwiedzin.

O czym jeszcze musisz pamiętać wybierając influencera?

W naszym poprzednim wpisie również poruszyliśmy kilka ważnych kwestii.

  • “Wybierz odpowiednią osobę dla Twojej marki – dopasuj influencera do Twojej grupy docelowej.
  • Sprawdź, czy aktywnie uczestniczy w relacjach z odbiorcami – jeśli zależy Ci na zaangażowaniu twoich klientów – dodanie jednego posta nie wystarczy.
  • Sprawdź, czy posiada zaangażowaną społeczność – co z tego, że Twój influencer będzie gotowy do działania, jeśli nie będzie miał z kim nawiązywać relacji.”

influencer marketing

Jak uniknąć nieporozumienia?

Pamiętaj o tym, że influencer to bloger czy vloger, który jest specjalistą w swojej dziedzinie. Niekoniecznie jest fachowcem od marketingu, dlatego nie musi znać branżowego żargonu. Aby współpraca między Wami przebiegała pomyślnie, postaraj się komunikować w preferowany przez niego sposób. Inaczej będziesz rozmawiał z 16-letnim gamerem, a zupełnie inaczej z 50-latkiem, prowadzącym modowego bloga.

Sztywne reguły czy swoboda?

To oczywiste, że nikt nie będzie czytał w Twoich myślach, dlatego musisz ustalić pewne założenie i pokazać czego wymagasz. Jednak, aby działania influencera były pozytywnie odebrane przez jego fanów, nie mogą być wyreżyserowane przez Ciebie. Ludzie cenią wiarygodność i lubią naturalność, dlatego pozostaw swobodę influencerowi. Jeśli podejmiesz dobrą decyzję przy wyborze tej wpływowej osoby, możesz liczyć na jej kreatywność. Z reguły rzetelni influencerzy dobrze radzą sobie z opowiadaniem wyjątkowych historii i wplataniem w nie produktów.

Podsumowując

Na koniec kwestia formalna – nigdy nie wykorzystuj bezprawnie wizerunku influencerów! To może przynieść Twojej marce ogromne straty, dlatego nie warto ryzykować.

Teraz zastanów się nad włączeniem influencer marketingu do strategii Twojej marki. Decyzja podjęta? W takim razie nie pozostało Ci nic innego, jak stosować się do naszych wskazówek. A jeśli masz więcej pytań, skontaktuj się z nami – z chęcią rozwiejemy Twoje wątpliwości ;)