Materiały identyfikacyjne – jakie i dlaczego?
Dajesz klientom oferty i umowy? Tworzysz prezentacje? A może wysyłasz często pisma firmowe pocztą tradycyjną? Powinieneś zadbać, aby wszystko było wysyłane na materiałach z logo, które dodadzą firmie profesjonalnego wyglądu i wzbudzą zaufanie.
Twoi klienci i kontrahenci otrzymują dziesiątki, a czasem nawet setki, ofert, listów czy umów od firm takich jak Twoja. Między innymi dlatego powinieneś się wyróżnić umieszczając na nich swoje logo i dostosowując je do swojej identyfikacji.
Papier firmowy
Najczęściej stosowanym materiałem, który może się przydać praktycznie wszędzie jest wzór papieru firmowego. Może on być wykorzystywany do praktycznie każdego dokumentu, który drukujesz lub wysyłasz on-line. Dobrze wyglądają na nim faktury, umowy, plany/strategie marketingowe, materiały informacyjne dla nowych pracowników. Wymieniać można praktycznie bez końca.
Co na takim papierze umieścić?
Wzory papieru firmowego zawierają zazwyczaj logo w górnej części strony – dokładne położenie się zmienia. Najczęściej jest to jednak centralne miejsce w nagłówku strony. Drugim elementem jest stopka, w której zawierają się podstawowe dane. Może to być: kontakt ogólny mailowy i telefoniczny do firmy lub bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za dany dokument, adres www firmy, tradycyjny adres czy nawet NIP. Umieść w stopce to, co może być potrzebne odbiorcom do podjęcia kontaktu po odczytaniu dokumentu.
Sposoby druku
Papier firmowy możesz przygotować sobie w dwóch formach:
- Jednym rozwiązaniem jest gotowy papier z drukarni, który już z logo i stopką wędruje do pojemnika drukarki. To jednak w czasach szybkiego rozwoju internetu i komunikacji on-line rodzi pewne utrudnienia. Wysłane przez Ciebie mailowo pliki mogą nie zawierać Twojej identyfikacji.
- Drugą opcją jest przygotowanie wzoru w sieci/programie do edycji tekstu, który będzie się otwierał jako domyślny w każdym pliku. Wówczas firmowe dane i logo będą się drukowały razem z resztą pliku. Będą zawierały się także na dokumentach wysłanych mailem.
Materiały do wysyłki i przechowywania
Papier firmowy to zazwyczaj minimalistyczny wzór, tylko do zachowania identyfikacji. Są jednak miejsca, w których możesz bardziej “zaszaleć”. Twój dokument na pewno będzie w jakiś sposób przechowywany lub wysłany. Do takich celów możesz przygotować teczki, segregatory i koperty. Projekt teczki czy segregatora zgodnych z identyfikacją, w których Twój klient będzie trzymał związane z Waszą współpracą dokumenty, ułatwi mu ich odnajdowanie i utrwali Twój wizerunek w jego pamięci. Tu możesz pobawić się grafiką, poza logo, dodać jakieś chwytliwe hasło lub przewodnie zdjęcie.
Niestandardowe
Nasz ostatni akapit będzie dotyczył tej grupy z Was, która do swoich produktów mogą potrzebować przedmioty mniej typowe, jak: opakowania, kopert na płyty, torby, czy metki. Także takie rzeczy powinny zawierać na sobie logo firmy oraz być spójne z całą identyfikacją wizualną. Popatrz nie tylko na podstawy, które musisz zapewnić, ale i trochę dalej.
Jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową do kartonu możesz załączyć elegancką reklamówkę firmową (mimo, że nie było potrzeby w niej nosić produktu), a opakowanie sklej, zamiast zwykłą taśmą przesyłkową, specjalną taśmą z Twoim logo.
Sprzedajesz także stacjonarnie? Możesz skorzystać ze specjalnych kartoników w firmowych kolorach, w których towar będzie odpowiednio zaprezentowany i bezpiecznie transportowany. Na odwrocie rolki paragonowej możesz umieścić krótki wzór z logo i podziękowaniem.
Podsumowanie
Praktycznie wszystkie materiały, które przekazywane są klientowi, mogą być opatrzone Twoim logo. Rozejrzyj się wokół siebie, zastanów się: co wysyłasz klientom, co przekazujesz im po zakupie, czym wymieniasz się z nimi przed lub podczas transakcji. Serwetki (w barach i restauracjach), paragony, zeszyty ( w szkołach). Każdy przedmiot może stać się Twoim materiałem identyfikacyjnym.
Materiały identyfikacyjne budzą zaufanie i kojarzą daną rzecz z firmą, co ułatwia klientowi podjąć decyzję i utożsamiać się z firmą. Najważniejsze, że takie praktyki dodają profesjonalnego wyglądu Twoim dokumentom czy produktom otoczonym przedmiotami z logo.