Materiały identyfikacyjne – jakie i dlaczego?

Dajesz klientom oferty i umowy? Tworzysz prezentacje? A może wysyłasz często pisma firmowe pocztą tradycyjną? Powinieneś zadbać, aby wszystko było wysyłane na materiałach z logo, które dodadzą firmie profesjonalnego wyglądu i wzbudzą zaufanie.

Twoi klienci i kontrahenci otrzymują dziesiątki, a czasem nawet setki, ofert, listów czy umów od firm takich jak Twoja. Między innymi dlatego powinieneś się wyróżnić umieszczając na nich swoje logo i dostosowując je do swojej identyfikacji.

Zaubair-wizualizacja-identyfikacja-wizualna2b

Papier firmowy

Najczęściej stosowanym materiałem, który może się przydać praktycznie wszędzie jest wzór papieru firmowego. Może on być wykorzystywany do praktycznie każdego dokumentu, który drukujesz lub wysyłasz on-line. Dobrze wyglądają na nim faktury, umowy, plany/strategie marketingowe, materiały informacyjne dla nowych pracowników. Wymieniać można praktycznie bez końca.

Co na takim papierze umieścić?

Wzory papieru firmowego zawierają zazwyczaj logo w górnej części strony – dokładne położenie się zmienia. Najczęściej jest to jednak centralne miejsce w nagłówku strony. Drugim elementem jest stopka, w której zawierają się podstawowe dane. Może to być: kontakt ogólny mailowy i telefoniczny do firmy lub bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za dany dokument, adres www firmy, tradycyjny adres czy nawet NIP. Umieść w stopce to, co może być potrzebne odbiorcom do podjęcia kontaktu po odczytaniu dokumentu.

Sposoby druku

Papier firmowy możesz przygotować sobie w dwóch formach:

  1. Jednym rozwiązaniem jest gotowy papier z drukarni, który już z logo i stopką wędruje do pojemnika drukarki. To jednak w czasach szybkiego rozwoju internetu i komunikacji on-line rodzi pewne utrudnienia. Wysłane przez Ciebie mailowo pliki mogą nie zawierać Twojej identyfikacji.
  2. Drugą opcją jest przygotowanie wzoru w sieci/programie do edycji tekstu, który będzie się otwierał jako domyślny w każdym pliku. Wówczas firmowe dane i logo będą się drukowały razem z resztą pliku. Będą zawierały się także na dokumentach wysłanych mailem.

koperta-materialy-identyfikacyjne-blog-sas-design

Materiały do wysyłki i przechowywania

Papier firmowy to zazwyczaj minimalistyczny wzór, tylko do zachowania identyfikacji. Są jednak miejsca, w których możesz bardziej “zaszaleć”. Twój dokument na pewno będzie w jakiś sposób przechowywany lub wysłany. Do takich celów możesz przygotować teczki, segregatory i koperty. Projekt teczki  czy segregatora zgodnych z identyfikacją, w których Twój klient będzie trzymał związane z Waszą współpracą dokumenty, ułatwi mu ich odnajdowanie i utrwali Twój wizerunek w jego pamięci. Tu możesz pobawić się grafiką, poza logo, dodać jakieś chwytliwe hasło lub przewodnie zdjęcie.

Niestandardowe

Nasz ostatni akapit będzie dotyczył tej grupy z Was, która do swoich produktów mogą potrzebować przedmioty mniej typowe, jak: opakowania, kopert na płyty, torby, czy metki. Także takie rzeczy powinny zawierać na sobie logo firmy oraz być spójne z całą identyfikacją wizualną. Popatrz nie tylko na podstawy, które musisz zapewnić, ale i trochę dalej.

Jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową do kartonu możesz załączyć elegancką reklamówkę firmową (mimo, że nie było potrzeby w niej nosić produktu), a opakowanie sklej, zamiast zwykłą taśmą przesyłkową, specjalną taśmą z Twoim logo.

Sprzedajesz także stacjonarnie? Możesz skorzystać ze specjalnych kartoników w firmowych kolorach, w których towar będzie odpowiednio zaprezentowany i bezpiecznie transportowany. Na odwrocie rolki paragonowej możesz umieścić krótki wzór z logo i podziękowaniem.

Podsumowanie

Praktycznie wszystkie materiały, które przekazywane są klientowi, mogą być opatrzone Twoim logo. Rozejrzyj się wokół siebie, zastanów się: co wysyłasz klientom, co przekazujesz im po zakupie, czym wymieniasz się z nimi przed lub podczas transakcji. Serwetki (w barach i restauracjach), paragony, zeszyty ( w szkołach). Każdy przedmiot może stać się Twoim materiałem identyfikacyjnym.

Materiały identyfikacyjne budzą zaufanie i kojarzą daną rzecz z firmą, co ułatwia klientowi podjąć decyzję i utożsamiać się z firmą. Najważniejsze, że takie praktyki dodają profesjonalnego wyglądu Twoim dokumentom czy produktom otoczonym przedmiotami z logo.