Naming marki – czego nie należy robić?
Naming marki przysparza wielu sporych kłopotów. Nazwa marki to Twój znak rozpoznawczy, dlatego tworząc ją, pamiętaj, aby wystrzegać się niektórych praktyk. Jakich? O tym w naszym dzisiejszym artykule.
Zanim dowiesz się, jakich merytorycznych błędów nie możesz popełniać, mamy dla Ciebie jedną oczywistą wskazówkę. Upewnij się, że nikt nie wykorzystał już Twojego pomysłu i nie zarejestrował takiej nazwy marki w Urzędzie Patentowym. Wiele osób pomija jednak fakt, że monopol na nazwę uzyskujesz tylko w obrębie Twojej branży. Co to oznacza? Faktycznie na rynku nie mogą działać firmy o tych samych nazwach np. produkujące te same produkty lub oferujące podobne usługi. Dlatego zgłaszając nazwę marki w Urzędzie Patentowym, niezbędne jest wskazanie branży, w której działasz oraz określenie oferowanych przez Ciebie usług czy produktów.
Naming, który wprowadza w błąd!
Jednym z największych błędów na etapie wymyślania nazwy marki jest dezorientowanie konsumentów. Jeśli Twój naming nie wiąże się z charakterem Twojej działalności, nie mówi nic o niej, a co więcej wprowadza w błąd – nie możesz oczekiwać, że będzie on pozytywnie odbierany. Właściwa nazwa powinna kojarzyć się z Twoją branżą, wywoływać oczekiwane przez Ciebie emocje, a także wzbudzać zaufanie. Są oczywiście odstępstwa od reguły i np. nie zawsze odbiorca mając styczność z nazwą Twojej marki, musi od razu wiedzieć, co masz mu do zaoferowania. Najważniejsze jest, aby nie wpadać w skrajność i nie wybierać nazwy, która będzie się kłócić z charakterem Twojej działalności.
Skomplikowana nazwa marki
Jeśli wypowiedzenie lub napisanie nazwy Twojej marki przysparza ludziom kłopotów, powinien być to dla Ciebie znak, że należy z niej zrezygnować. Zamiast budzić pozytywne skojarzenia, może prowadzić do zakłopotania i poirytowania konsumentów. Dlatego, zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zapytaj osoby z Twojego otoczenia, jakie mają odczucia związane z danym określeniem.
Nazwa marki? – Nie pamiętam
Kolejnym złym posunięciem jest wybranie nazwy, której nie sposób zapamiętać. Pomóż swoim klientom w rozpowszechnianiu dobrych opinii o Twojej marce, wybierając, taki naming, który będą z łatwością pamiętać.
Nudny naming marki
Chcesz, aby konsumenci dostrzegali, że Twoja oferta wyróżnia się na tle konkurencji? Chcesz, aby wybierali właśnie Twoją markę? Twoim wrogiem jest nuda, która może wkraść się w nazwę marki. Czasem warto zdecydować się na odrobinę fantazji i wzorem wielkich marek postawić na abstrakcję, tak jak to zrobiło np. Apple. Niewielu wpadłoby na to, aby owoc był dobrym rezprezentantem elektronicznej marki, a teraz jabłuszko rozpoznawalne jest na całym świecie. Przykładem z polskiego rynku są stacje paliw Orlen, których nazwa w żaden sposób nie sugeruje oferowanych usług.
Podsumowując
Tworząc naming marki, szukaj inspiracji na wielu płaszczyznach, stwórz mapę skojarzeń, przemyśl to, w jaki sposób chcesz być odbierany przez odbiorców. Przyjrzyj się swojej konkurencji i zrób wszystko, aby się wyróżnić. A jeśli szukasz doświadczonych osób, które efektywnie wyręczą Cię w tym zadaniu. Dobrze trafiłeś – stworzymy unikalny naming Twojej marki.