Strona przyjazna użytkownikom – 4 wskazówki
Jaka powinna być strona przyjazna użytkownikom? Co możesz zmienić na swojej witrynie, aby przyciągać, a nie odrzucać? O tym przekonasz się w dzisiejszym wpisie. Zapraszamy!
Skuteczność Twojej strony internetowej w dużym stopniu zależna jest od tego, czy odbiorcy nie mają żadnych problemów w jej użytkowaniu. Jeśli jest intuicyjna, przyjazna i ciekawa łatwiej będzie Ci realizować założone cele. Pamiętaj, że nie tworzysz strony dla siebie tylko dla użytkowników, a Twoim zadaniem powinno być zapewnienie im pozytywnych doświadczeń. Unikając niezadowolenia i irytacji potencjalnych klientów, a starając się odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania, tworzysz przyjazne relacje, które Ci się opłacą.
Zacznij od góry
Zapewne już wiele razy to słyszałeś, ale również w kwestii strony internetowej stwierdzenie – najważniejsze jest pierwsze wrażenie – jest, jak najbardziej trafne. Co z tego wynika? Przez pierwsze sekundy, które stanowią o tym, czy użytkownik zostanie na Twojej witrynie, musisz przyciągnąć ich uwagę górną częścią strony. Jeśli ten element nie będzie wystarczająco ciekawy, odbiorcy nie będą dłużej przeglądać witryny, tylko bezzwłocznie ją opuszczą. Zadbaj o interesującą kompozycję, ale nie zapomnij o przejrzystym menu i wyraźnym sloganie, który zaznaczy, czym się zajmujesz lub szybko zapewni użytkowników o korzyściach, jakie mogą osiągnąć dzięki Twojej ofercie.
Unikaj skomplikowanego żargonu i podniosłego tonu
Przedsiębiorcom czasami wydaje się, że skoro swoją ofertę kierują np. do zamożnych osób – tzw. elit ;-) to styl komunikacji powinien być podniosły, a sam język wyszukany. Dzięki naszemu doświadczeniu możemy śmiało powiedzieć, że zazwyczaj jest to mylne myślenie. Użytkownicy preferują łatwy przekaz i prosty język. Nie lubią czytać długich rozwodów, np. na temat wspaniałości Twojego produktu. Oczekują zwięzłej, jasne informacji, co dzięki niemu zyskają. Powinieneś również unikać skomplikowanych słów, ponieważ mogą zostać niezrozumiane przez odbiorców. Nie każ użytkownikom domyślać się, co chcesz im przekazać, bo poszukają u konkurencji klarownego przekazu, który potwierdzi ich wybór.
Zapewnij proste użytkowanie
Strona przyjazna użytkownikom to szczególnie taka, która jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Nie pozwól, aby użytkownicy głowili się nad tym, gdzie znajdą konkretną informację i spędzali dużo czasu, przeszukując całą witrynę w celu znalezienia jednego, konkretnego produktu. O czym musisz pamiętać?
- Stwórz jasne nazewnictwo dla wszystkim elementów menu, kategorii oraz produktów.
- Zaplanuj intuicyjny podział na kategorie.
- Wyróżnij najważniejsze elementy strony.
Bądź konsekwentny
Najgorsze, co możesz zrobić to serwować swoim odbiorcom wizualny bałagan. Zdecyduj się na kolorystykę – wybierz kilka kolorów, z którymi chcesz się identyfikować ( w wyborze pomogą Ci wpisy Psychologia kolorów w e-marketingu cz.1 i Psychologia kolorów w e-marketingu cz. 2) i ogranicz się wyłącznie do nich. Tak samo postępuj z typografią – wybierz maksymalnie dwa fonty i konsekwentnie z nich korzystaj. Dzięki temu Twoja strona będzie spójna, przejrzysta i będzie wzbudzać w odbiorcach zaufanie.
Podsumowując
Strona przyjazna użytkownikom, powinna być intuicyjna, przejrzysta i ciekawa. To jednak tylko niewielka część porad, które pozwolą zoptymalizować Twoją witrynę, tak aby spełniała oczekiwania odbiorców. Nie ma jednej właściwej praktyki, ponieważ wszystko powinno być dopasowane do grupy docelowej oraz celu strony. Jeśli chcesz udoskonalić swoją witrynę, skontaktuj się z nami, opowiemy Ci, jak to zrobić przy dobrej kawie ;-)