Szablony vs własny projekt graficzny
Przy tworzeniu strony można skorzystać z szablonów przeznaczonych do ogólnego użytku lub stworzyć własną grafikę dopasowaną do firmy. Szablony są zazwyczaj tańsze, natomiast indywidualna grafika bardziej dopasowana. Na które rozwiązanie postawić tworząc witrynę?
Na wielu portalach, do prawie każdego systemu można odnaleźć setki zarówno darmowych, jak i płatnych szablonów stron www. Korzystają z nich programiści firmy, którzy sami tworzą strony dla swojej firmy, freelancerzy czy tańsze agencje. Niektóre jednak agencje, szczególnie te, za których usługi trzeba zapłacić trochę więcej, tworzą strony nie korzystając z szablonów, a wykorzystując za każdym razem nowy, indywidualny dla klienta projekt.
Jak każde z przeciwstawianych sobie rozwiązań, zarówno szablony, jak i własny projekt, mają swoje plusy i minusy. Wygrana może wydawać się każdemu inna – zależy od priorytetów, którymi się kierujesz.
Szablony
Szablony do stron internetowych można znaleźć na specjalnie przeznaczonych do tego portalach. Niektóre tworzone są przez agencje stawiające na tego typu działalność, inne przez freelancerów, a jeszcze inne udostępniane są na oficjalnych stronach, przez twórców oprogramowania (np. WordPress). Sprawa z szablonami nie jest jednak do końca tak kolorowa, jakby się mogło wydawać.
Plusy
Najważniejszą cechą i głównym determinantem korzystania z szablonów jest ich niski koszt (choć często jest to pozorne). Szablony stron można ściągnąć z sieci nawet za darmo. Płatne to kwestia kilkuset złotych za sam szablon oraz ewentualny koszt wdrożenia i zoptymalizowania. Jeśli więc dla kogoś najważniejszy przy tworzeniu stron jest niski koszt, to szablony będą dobrym rozwiązaniem.
Razem z kosztem prym wiedzie czas tworzenia strony na szablonie. Przystosowanie strony do szablonu, powinno pójść znacznie szybciej niż własna grafika, jeśli oczywiście nie chcesz zmienić w nim zbyt wiele elementów. Im większa ilość zmian, tym bardziej czas może się wydłużyć. Podstawowa edycja polegająca na zmianach koloru, treści i grafik powinna trwać najdłużej kilka dni.
Wybierając szablon zanim zaczniesz tworzyć stronę, możesz wyobrazić sobie, jak będzie ona wyglądała. Znasz układ zazwyczaj jeszcze przed popisaniem umowy lub krótko po niej. Możesz wybrać spośród wielu szablonów i wiesz, że otrzymasz stronę ściśle opartą na takiej właśnie grafice.
Jeśli nie boisz się technologi, nawet jako osoba niezwiązana z grafiką i programowaniem, możesz samodzielnie dostosować taką stronę. Proste zmiany potrzebne do skorzystania z szablonu, są możliwe do wykonania bez znajomości kodowania. Większe zmiany wymagają jednak większego wysiłku.
Minusy
Niestety zarówno czas, jak i koszt, można wpisać także jako minus tego rozwiązania. Na szczęście tylko w przypadku, jeśli chcesz, aby szablon był mocno zmodyfikowany i bardziej dostosowany do Twojej oferty. Duże zmiany w szablonie to dodatkowa, często niepotrzebna praca. Zdarza się, że gotowe kody szablonów (szczególnie te słabe) trzeba zmienić niemalże całkowicie, co zajmuje wiele czasu i pochłania większe koszty. W takich przypadkach często bardziej opłaca się od nowa zaprojektować stronę i stworzyć kod.
Plus mówiący o prostocie dostosowania szablonu dotyczy tylko prostych zmian (np. kolorów, podstawiania zdjęć czy dodania treści). Jeśli zechcesz zmienić coś więcej niż treść, zdjęcia i grafiki, może to być znacznie trudniejsze. Także programiści mają czasem trudność przy modyfikacji kodu stworzonego przez zupełnie nieznanego im programistę. Dlatego często kupowanie szablonu, który następnie jest mocno modyfikowany jest niepraktyczne i ostatecznie drogie.
Jeśli decydujesz się na samodzielne stworzenie strony na szablonie, musisz też pamiętać, że nadal trzeba zrobić szereg rzeczy, które normalnie zrobiłaby za Ciebie agencja. Nie dostaniesz gotowej strony, a tylko szablon, który musisz dostosować, skonfigurować i ustawić, oraz wdrożyć na serwer i domenę. Szablon niestety bywa czasem jak “kot w worku” a może raczej “koD w worku”. Dema pokazane na stronach zakupu niestety nie zawsze zgodne są z ostateczna wersją. Po zakupie często okazuje się, że kod jest nieczysty i trzeba długo poprawiać w nim błędy.
Szablony, jako że nie są dostosowane do indywidualnego klienta, mają wiele funkcji i elementów, które niekoniecznie są Ci potrzebne. Te dodatkowe elementy (nawet jeśli są ukryte), oraz słaby kod strony, obciążają ją co powoduje powolne ładowanie. Wolniejsze ładowanie sprawia, że wyszukiwarki źle oceniają stronę (szczególnie przy AdWordsie), oraz zniechęcają klienta.
Irytującym czynnikiem, który wpływa na rezygnację z korzystania z takiego rozwiązania jest czas poświęcony na poszukiwania odpowiedniego szablonu. Nawet jeśli pogrupowane są tematycznie, możesz trafić na setki niepasujących, nieładnych i niemodnych stron zanim trafisz na jakąś perełkę – o ile w ogóle znajdziesz w końcu coś, co Ci się spodoba.
Strony z szablonów niestety bardzo często powtarzają się. Wiele osób a nawet agencji nie zadaje sobie trudu, żeby dostosować szablon do potrzeb firmy. Zmieniają treść i zostawiają całą kolorystykę i grafikę bez zmian. To powoduje wielokrotne powielanie projektu i pojawianie się go w wielu miejscach. Może okazać się, że zarówno Ty, jak i Twoja konkurencja, korzystacie z takiego samego szablonu i Wasze strony mogą mylić się klientom. Dlatego jeśli już chcesz wykorzystać szablon- staraj się zmieniać go i dopasowywać do siebie, aby nie trafić na stronę taką samą jak Twoja.
Możesz też skorzystać z opcji droższego wykupienia szablonu, proponowanej przez niektóre sklepy. Za cenę bliższą tysiącu możesz wykupić na wyłączność szablon, który zostanie później zablokowany dla innych użytkowników – tylko Ty będziesz go używać. To rozwiązuje problem pojawiania się bardzo podobnych stron w na kilku domenach, ale pozostałe wady wciąż mogą się pojawić.
Indywidualna grafika
Własne zawsze lepsze. Prawie każdy chciałby chodzić w ubraniach szytych na miarę i każdy chciałby mieć meble na wymiar. Najczęściej jedyną przeszkodą jest cena, jaka stoi za zakupem takich produktów. Tak samo można wytłumaczyć tworzenie indywidualnej grafiki strony czy sklepu. To stworzenie czegoś, co można znaleźć gotowe, ale stworzone specjalnie dla Ciebie będzie bardziej dopasowane i dokładnie takie jak chcesz.
Plusy
W przeciwieństwie do szablonów, projekt indywidualny, będzie wyłącznie na Twojej domenie. Nie znajdziesz identycznej lub bardzo podobnej realizacji. Podobieństwa mogą wynikać z trendów w projektowaniu czy zasad UX (np. duże realne zdjęcia, koszyk w prawym górnym rogu, menu z lewej) oraz ewentualnie ze stylu grafika. Nie będzie jednak sytuacji odnalezienia takiej samej strony, ani ryzyka pomyłki wśród klientów. Poza tym, w takim projekcie, to Ty możesz powiedzieć, co chcesz mieć na swojej stronie (jeśli oczywiście masz swoje pomysły i założenia). Wybierasz z całej gamy elementów pojedyncze funkcjonalności, a nie, jak w przypadku szablonów, z dobranych już pakietów.
Kod odpowiadający za wygląd strony, jest czystszy, jeśli od podstaw robi go dla Ciebie jeden zespół. Jak wspomniałam omawiając szablony, zdarza się kupować “koDa w worku”. Pod wspaniałymi zdjęciami z demo znajduje się straszny, tworzący problemy kod. W przypadku grafiki tworzonej od podstaw i wdrażanej przez programistę na Twoją stronę, wiesz, że kod zawiera tylko to, co trzeba, nie obciąża strony, jest zoptymalizowany i nie będzie problemowy przy ewentualnych kolejnych zmianach wymagających pracy programistycznej.
Jeśli Twoja strona tworzona jest od podstaw, możesz dobrać do niej nieograniczoną ilość elementów. Agencja będzie w stanie zrobić każdą grafikę i układ dokładnie tak, jak tego chcesz. Jeśli chcesz przetestować umieszczenie jakiegoś elementu w zupełnie innym miejscu niż zazwyczaj, nie będzie z tym żadnego problemu. Masz pełną dowolność, o ile oczywiście nie będzie to przeszkadzało w zdobyciu Twoich marketingowych celów.
Minusy
Niestety koszt stworzenia takiej strony jest znacznie większy niż proste przerobienie szablonu. Przelicza się to również na czas i ilość osób zaangażowanych w projekt. Aby wykonać stronę od podstaw potrzebny będzie grafik projektujący szatę graficzną i programista front-endowiec, który sprawi, że grafika stanie się zakodowanym i interaktywnym projektem. Czas, który oboje poświęcą, będzie o wiele dłuższy niż przy zakupienie szablonu, zmianie kolorów i dodani treści ;) Jednak, tak jak wspomniałam prędzej, jeśli szablon potrzebuje wiele modyfikacji, okres oczekiwania na realizację może być porównywalny.
Drugim problemem przy własnej grafice strony czy sklepu jest sam proces komunikacji i przekazania swoich oczekiwań. Jeśli klient niezbyt dokładnie przekaże swoje oczekiwania i wizje, lub jeśli grafik zrozumie je inaczej, projekt może okazać się trochę inny niż planowałeś. To jednak łatwo wyeliminować zadając konkretne pytania, udzielając konkretnych odpowiedzi i przedstawiając projekt do oceny przed jego wdrożeniem.
Nasz zwycięzca
Jak wspomniałam główne kryterium oceny tych rozwiązań może wiele zmienić. Wiele osób może się przekonać do szablonu, kierując się ceną, innych może przekonać jakość projektów indywidualnych.
Nie można uogólniać mówiąc, że każdy szablon ma słaby i obciążający kod. Na pewno znajdą się szablony, których kod jest napisany dobrze a funkcjonalności akurat w pełni są spójne z oczekiwaniami. Jednak jako agencja, która sama wykonywała kiedyś niektóre strony posiłkując się szablonami, z pełną świadomością wybieramy indywidualne projekty. Dla wspólnego dobra naszego i klienta. Dzięki temu klient ma dopasowaną (uszytą na miarę) stronę dla swojej marki.
Dla nas zdecydowanie wygrywa projekt indywidualny, dobrany do firmy klienta. Tworzenie stron na gotowych szablonach prawie zawsze kończyło się jakimiś trudnościami. Błąd w stworzonym kodzie, niespodziewane funkcje do dodania, zmienione oczekiwania… Przy indywidualnych projektach wszelkie wątpliwości wyjaśnia się na etapach projektu, gdzie dokładnie można wskazać dowolną zmianę jeszcze zanim powstanie kod. Poza tym, zmiany związane z widokiem strony są od razu wliczone w czas stworzenia takiej strony, dzięki czemu od początku wiadomo jak przebiegają procesy i ile ile będzie kosztował projekt.
Mówi się, że “szefc bez butów chodzi”. Nasz strona, również stworzona została na szablonie. Przerabianie szablonu, było bardzo pracochłonne i to właśnie jedno ze źródeł naszego niedobrego doświadczenia.
Na koniec
Jeżeli marzysz o świetnej stronie www, nie musisz robić jej sam! Skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Stworzymy dla Ciebie stronę, dzięki której skutecznie wypromujesz swoje usługi w sieci!
Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!