Inbound vs outbound. Który marketing skuteczniejszy?

Wraz z rozwojem Internetu powstał inbound marketing. To strategia marketingowa, unikająca bezpośredniego wpływu na klienta. Stał się on konkurencją dla outboundu, który oddziałuje w sposób bezpośredni, odrywając odbiorcę od wykonywanej przez niego czynności.

outbound-vs-inbound--marketing

Outbound marketing

Outbound marketing to rodzaj marketingu, który w sposób agresywny stara się przekonać odbiorców do skorzystania z usług danej firmy. Kojarzy się z mediami starszej generacji takimi jak telewizja. Jego metodą jest całkowite przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zmuszenie do poświęcenia czasu na zapoznanie się z ofertą.

Działania w outbound marketingu prowadzone są na dużą skalę. Ich inicjatorzy zakładają, że ilość odbiorców, do których dotrze reklama, przełoży się na zwiększoną sprzedaż. Tymczasem wyniki badań pokazują, że tak nie jest. Z całego grona odbiorców zaledwie klika procent jest prawdziwie zainteresowanych ofertą firmy. Na przykład skuteczność ulotek reklamowych, szacuje się na około 0,5%-3%*

*badania przeprowadzone przez FAST kolportaż materiałów reklamowych

Narzędzia outbound marketingu:

  • children-403582_640Bilboard
  • Reklama telewizyjna
  • Reklama radiowa
  • Poczta
  • Telemarketing

Inbound marketing

Ten sposób prowadzenia marketingu zyskuje na popularności w ostatnich latach. Działa on w Internecie – nowym, popularnym i wciąż rozwijającym się medium, co wpływa na jego popularność. Drugim powodem jego sukcesu jest nieinwazyjność- nie atakuje on odbiorcy, nie odwraca jego uwagi a tylko skutecznie sugeruje, aby zainteresować się firmą. Polega on na zwróceniu uwagi potencjalnego klienta tak, aby sam zdecydował się znaleźć nas w sieci i skorzystać z naszej oferty.

Wszystkie działania podejmowane przez firmę prowadzą do tego, żeby być widocznym w Internecie i publikowanymi tam treściami przyciągać użytkowników. W ten sposób grupa, która decyduje się na interakcję z firmą, to osoby w dużej mierze aktualnie zainteresowane świadczonymi przez nią usługami. Właśnie dlatego inbound marketing został doceniony i rozwinięty w ostatnich latach. Można go porównać do magnesu, który przyciąga internautów zainteresowanych daną usługą.

Narzędzia inbound marketingu:

SEO, czyli optymalizacja strony pod katem wyszukiwarek internetowych. Każdy wie, że im wyżej dana strona jest w wynikach wyszukiwarki , tym większa będzie liczba jej odsłon. Wyniki badań wskazują, że 40% użytkowników sprawdza strony internetowe jedynie z pierwszej strony wyników wyszukiwania.

e-marketing-monitorSEO to proces złożony, na który składa się wiele elementów. Należy zadbać o odpowiednie słowa kluczowe charakteryzujące treści na naszej stronie, upewnić się czy kody HTML i CSS nie posiadają błędów utrudniających odnalezienie naszej strony, zadbać o odpowiedni serwer i przekierowania. Jest to podstawa inbound marketingu, dlatego, jeżeli nie jesteśmy specjalistami w tej dziedzinie najlepiej wynająć agencję interaktywną zajmującą się tym profesjonalnie.

Media społecznościowe, za których pomocą klienci często sprawdzają interesujące ich firmy. Dlatego prowadzenie firmowego “fanpage” to w obecnych czasach wręcz konieczność. Aktywność na “fanpage’u” powinna być regularna, a treści zamieszczane na nim interesujące. Warto dodawać do postów zdjęcia lub zabawne grafiki, które uzupełniają treść. Wszystko, żeby przyciągnąć nowych użytkowników. Więcej lajków to więcej potencjalnych klientów, których możemy powiadamiać o naszej ofercie.

Blog to jedna z firmowych wizytówek. Powinnyśmy w nim przekazywać wiedzę o dziedzinie, którą się zajmujemy. Pisząc musimy zadbać o prostą formę by nasze treści nie męczyły odbiorcy, były dla niego zrozumiałe i dostarczały informacji, których poszukiwał. Tutaj również warto zadbać o zdjęcia i grafiki, które wzbogacą tekst.

Content marketing, czyli tworzenie wysokiej wartości treści na stronę, która ma przyciągać użytkowników i zachęcać ich do wielokrotnego powrotu. Taka przydatna strona będzie cieszyła się też dużą ilością naturalnie powstających linków. Jak to zrobić? Najlepsi copywriterzy twierdzą, że należy postawić się w roli czytelnika – dowiedzieć się czego chce oraz jakich odpowiedzi poszukuje. Te wytyczne pozwolą stworzyć skuteczny tekst.

Linki sponsorowane pojawiające się w zależności od naszych wytycznych u grupy określonej demograficznie, geograficznie, czy na stronach o odpowiednim kontekście. Najpopularniejszym narzędziem w tej dziedzinie jest Google AdWords – sekret jego skuteczności tkwi właśnie w trafianiu do grupy docelowej. Największym jego plusem jest to, że płacimy jedynie za kliknięcia w link, a wiec wtedy, gdy nasza reklama przyniesie pożądany skutek.

Który wybrać?

outbound-vs-inbound--marketing-inbound-winsMarketing zmienił się wraz z rozwojem internetu i wzrostem świadomości konsumenta. Odbiorcy wyrobili już w sobie odruch blokowania reklam outboundowych. Nie reagują na wymyślne slogany i pustą treść przekazywaną w wielu reklamach. Nastała era świadomego konsumenta, który szuka rzetelnych informacji o usłudze, zanim zdecyduje się na skorzystanie z niej. Najlepszym narzędziem do takich poszukiwań stał się Internet. Dlatego rola inbound marketingu staje się coraz większa. Dużym atutem jest też cena, która w porównaniu z działaniami outboundowymi jest o ponad połowę mniejsza. Mamy też możliwość kierowania oferty do grupy, która jest zdecydowana na skorzystanie z określonych usług. Poza tym, przywiązanie do marki, którą klient odnalazł samodzielnie jest znacznie trwalsze niż po skorzystaniu z narzuconej przez outbound oferty. Około 80% użytkowników Internetu poszukuje informacji o produktach i usługach zanim skorzystają z jakiejś oferty.* Oczywiście można połączyć te dwie formy promocji, co byłoby najkorzystniejszą opcją, jednak więcej energii i czasu w erze Internetu warto poświęcić inbound marketingowi.

* Bluerank, HitWise, Pew Research Center, Eyetools oraz GUS