CMS vs Wizytówka Internetowa

Kiedy zamawiasz w agencji interaktywnej stronę  dla swojej firmy, możesz usłyszeć pytanie: CMS czy wizytówka? Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, ale które z nich będzie lepsze dla Twojej witryny?

static-vs-cms-website-01

Wybór nie jest prosty i nie będzie taki sam dla każdego. Wszystko zależy od potrzeb przedsiębiorstwa i przeznaczonej na ten cel kwoty. Zarówno strony z CMS jak i wizytówki mogą być ładne graficznie i użyteczne. Różnica jest w cenie i możliwości edycji treści.

CMS

To skrót od Content Management System, czyli system zarządzania treścią. Takie rozwiązanie umożliwia osobom, które nie mają nic wspólnego z programowaniem, dodawanie i edytowanie treści na stronie. Dzieje się to poprzez specjalny, zamieszczony w witrynie panel administracyjny. Wejście do panelu zabezpieczone jest hasłem, aby dostęp do niego miały tylko upoważnione osoby. Główny administrator może nadawać prawa do administrowania innym osobom, dzięki czemu całą pracę wykonywać będą mogli pracownicy. Co więcej, ingerować oni będą tylko w ten dział, do którego dasz im dostęp. A Ty cały czas będziesz wszystko kontrolować.
Panel, w którym dodaje się wpisy jest bardzo intuicyjny. Podobny do zwykłego edytora tekstu, używanego przez Twoich pracowników na co dzień. Pozwala na zmianę czcionki, koloru, pogrubianie, podkreślanie, wypunktowanie itd.

panel-CMS-Wordpress

CMS daje możliwość nie tylko zmiany tekstu czy dodawania firmowych aktualności. Możesz samodzielnie zmieniać dane kontaktowe, maila, na którego przechodzić będą wiadomości z formularza a nawet dodawać podstawowe, niezaawansowane graficznie podstrony.  Brzmi ciekawie? Wiele funkcjonalności w jednym panelu.
Taki system ma jednak jedną wadę, szczególnie dla mniejszych lub nowo otwierających się firm- naprawdę dobra strona z CMS jest droższa od prostych stron nieedytowalnych. Dlatego tutaj ważne jest to ile pieniędzy możesz przeznaczyć na stronę. Większy koszt daje jednak większe możliwości i większą szansę na zwrot.

Jeśli zdecydujesz się na CMS do wyboru pozostaje jeszcze jedna rzecz: otwarte oprogramowanie czy systemy dedykowane?

  • Systemy o otwartym kodzie źródłowym zwane z ang. open source to udostępniony publicznie kod początkowy (np. WordPress, Joomla!). To coś w rodzaju podstawy do zbudowania strony. Często aktualizowane, wzbogacane o dodatki i na bieżąco sprawdzane przez wielu internautów.
  • Systemy zamknięte tzw. dedykowane, pisane są od podstaw w agencji, u której zamawiasz stronę. Plusem jest to, że napisany i rozwijany jest przez jedną firmę, dzięki czemu nie wymaga wielu aktualizacji. Minusami jest mała szansa na wykrycie błędu w bezpieczeństwie oraz niewielka ilość dostępnych dodatków.

WIZYTÓWKA

Jak sama nazwa wskazuje ma ona krótko przedstawiać firmę. Jest to z reguły prosta strona zawierająca ogólne informacje o firmie, dane kontaktowe i ofertę. Oczywiście zdarzają się wizytówki z większa ilością podstron. Ale logicznie rozumując, im więcej zamówisz, tym więcej zapłacisz. Te strony mogą być równie atrakcyjne i użyteczne co CMS. To co je odróżnia od CMSa, to brak możliwości edycji strony i mniejsza możliwość rozbudowy. Wizytówka w całości, od podstaw tworzona jest przez programistów i grafików agencji zazwyczaj w języku HTML. Nie ma panelu, który umożliwia zwykłym pracownikom zmianę treści czy dodawanie grafik. Czynności takie wykonać może tylko osoba, mająca wiedzę techniczną, znająca język programowania, ingerując w kod źródłowy. Najprościej mówiąc powinien to robić programista. Dlatego jest to dobre wyjście tylko jeśli posiadasz firmę, której oferta nie zmienia się często i masz pewność, że nie będą potrzebne zmiany w danych.

Wizytówka jest na pewno tańsza od CMSa. Trzeba jednak pamiętać, że czasem raz płacąc mniej, dokładasz później. Jeśli planujesz rozwój swojej firmy, lepiej nie ryzykuj! Wyobraź sobie, że zmieniasz nieoczekiwanie adres lub dodajesz nowe produkty do oferty i musisz zwrócić się z tym ponownie do specjalisty. Za zmianę danych w kodzie zapłacisz drugi raz. Chociaż kwota ta pewnie będzie mniejsza, nie wiesz czy nie będzie konieczności płacenia po raz trzeci czy czwarty.

Jeśli chodzi o wygląd i układ, nie ma to znaczenia, której z nich użyjesz. Tu liczą się zdolności grafików, programistów i innych osób odpowiedzialnych za Twój projekt. Dobra agencja będzie w stanie stworzyć prostą ale ładną i użyteczną wizytówkę.

static-vs-cms-website-02

Który wygrywa?

Dla większości firm chcących zaistnieć w Internecie CMS. Dla małych, niezmieniających się firm, wizytówka. Tych drugich jest jednak niewiele. Zawsze jest coś, co może się zmienić, tym bardziej jeśli firma ma jakiekolwiek perspektywy na rozwój. Poza tym, jak ostatnio wspominaliśmy Content is the King, więc warto pomyśleć o firmowym, branżowym blogu czy aktualnościach na stronie. Tutaj już nie ma znaczenia wielkość firmy, tylko pomysł i chęć zaistnienia w Internecie. Taki rodzaj marketingu jest skuteczny, zarówno w małych jak i w dużych firmach. W takiej sytuacji, ponownie niezbędny okaże się CMS.

Podobno „kto nie ryzykuje ten nie ma”. Nowe technologie tworzone są po to, aby były lepsze od starszych. Warto więc przeznaczyć, trochę większy budżet i podążać za duchem czasu, aby cieszyć się nowymi funkcjonalnościami.

Na koniec

Jeżeli marzysz o świetnej stronie www, nie musisz robić jej sam! Skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Stworzymy dla Ciebie stronę, dzięki której skutecznie wypromujesz swoje usługi w sieci!

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!