Sklep internetowy – dlaczego nie sprzedaje?

Magdalena Jurak

Masz świetnie wypozycjonowany sklep internetowy w Google, reklamę, którą wspierasz kampaniami w social mediach oraz sporo odwiedzin, a i tak mało sprzedajesz? Powodów, dlaczego tak się dzieje może być wiele. Na szczęście część z nich łatwo rozpoznać i naprawić. Oto 8 sposobów jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie.

sklep internetowyPosiadając dodatkowe kanały sprzedaży, nie oznacza, że sprzedaż Twoich produktów wzrośnie. Sklep internetowy, który dobrze rozreklamujesz nie zagwarantuje Ci dużej sprzedaży. Jeżeli masz spory ruch na stronie, a mało osób decyduje się na zakup to czas przeanalizować co może nie grać.

Dlaczego ludzie nie kupują online

Aktualnie w Polsce mamy około 29 mln użytkowników korzystających z internetu. Połowa z nich deklaruje, że nie robi zakupów online. Dlaczego? Wszystko przez strach związany z kosztami transakcji, brakiem zaufania do sprzedawców czy rzetelności oferty. Dodatkowo czarny PR gwarantują popularne historie o oszustach z serwisów aukcyjnych. Krótko mówiąc, ta grupa użytkowników żyje w przekonaniu, że sklepy online to samo zło. Prawda wygląda inaczej. Oczywiście nadal można naciąć się na internetowych oszustów, jednak branża na przestrzeni lat zdążyła się rozwinąć na tyle, by finalnie przekonać niedowiarków, których liczba z roku na rok maleje. A co najbardziej działa na sceptyków?

Atrakcyjna oferta

To dzięki niej wielu przeciwników e-zakupów decyduje się przełamać i dokonać zakupu online.
Ludzie szukają dobrych, przyciągających uwagę i łagodnych dla portfela okazji. Gdy w końcu je znajdują, w większości decydują się na zakup. Ponad połowa kupujących najpierw szuka informacji o produktach w sieci. Jeżeli ich nie znajdzie, to uda się do sklepu stacjonarnego gdzie na żywo zaznajomi się z danym produktem. Dlatego tak ważna jest odpowiednia liczba danych o reklamowanym produkcie. A teraz istotne pytanie:

Co zrobić by Twoja oferta była atrakcyjna?

Zadbaj o prezencje Twojego towaru bądź usługi. Podstawą są wyraźne, przejrzyste zdjęcia oraz dokładny opis. Nie zapominaj o opiniach o produkcie, recenzjach, testach itd. Klient oczekuje jasnych i przejrzystych opisów. Im mniej ukrytych kruczków, tym lepiej. Nikt nie lubi przykrych niespodzianek lub niedopowiedzeń. Pamiętaj, że bardzo łatwo jest zrazić do siebie klientów a jeszcze trudniej jest odzyskać ich zaufanie.

sklep internetowyI w drugą stronę….

Zaniedbując ofertę skazujesz się na mniejszą sprzedaż. Klient pełen wątpliwości, mając przed sobą słaby opis produktu bądź usługi, przejdzie do innego sklepu. Pamiętaj: konsument, który dostanie od Ciebie wszelkie najpotrzebniejsze informacje, chętniej dokona transakcji, niż gdyby miał się zastanawiać czy na pewno dokonuje dobrego wyboru kupując produkt bez zdjęcia lub ze słabym opisem.

Co z ceną?

Ma ogromne znaczenie podczas kupowania. Internet uwielbia niskie ceny. Stąd taka popularność portali jak OLX czy Allegro, na których można znaleźć wiele tanich odpowiedników produktów, które na oficjalnych stronach zniechęcają ceną. Klienci nauczyli się, że w sieci jest taniej. Stąd tak często porównują ceny towarów w internecie. Pytanie jest więc proste: Czy jesteś atrakcyjny cenowo? Jak wypadasz na tle konkurencji w kwestii ceny produktów, kosztów wysyłki, płatności itd

sklep onternetowyDostawa…

Pamiętaj, że liczy się czas zamówienia, dostępność produktów (wygrywa ten, kto jest najlepiej zaopatrzony) oraz tania dostawa. Ponad połowa kupujących oczekuje błyskawicznego transportu za rozsądną cenę. Przy większych zakupach standardem stała się darmowa wysyłka. Liczy się bogactwo wyboru. Klient powinien mieć możliwość odbioru paczki z domu, pracy, z paczkomatu, ze sklepu itd. Jeżeli konsumenci nie znajdą dogodnych opcji dostawy, wybiorą inny sklep internetowy. Określenie czasu dostawy oraz kosztu wysyłki to bezdyskusyjne “must have” internetowej sprzedaży.

….i zwroty

Niestety musisz być na nie przygotowany. Klienci chcą wiedzieć co zrobić, gdy zakup okaże się nieudany. Jakie Ty proponujesz opcje, a jakie konkurencja? Klienci oczekują łatwego zwrotu produktów. Dzięki temu możesz paradoksalnie zwiększyć zaufanie u kupujących. Im więcej dajesz możliwości, tym lepiej. Łatwe zwroty plusują, szczególnie, że i tak będą się zdarzać.

Płatności

Klienci mają swoje przyzwyczajenia. Wielu z nich korzysta tylko z szybkich przelewów, drudzy chcą odbierać paczkę za pobraniem a jeszcze inni wolą zapłacić w miejscu odbioru. Szeroki wachlarz płatności również jest w cenie. Większa możliwość wyboru działa jak afrodyzjak. Klienci, którzy dokonują zakupu po raz pierwszy w danym sklepie, często wybierają płatności za pobraniem. Wielu z nich przed dokonaniem transakcji szuka opinii o danym sklepie, więc o to warto zadbać. I nie zapomnij wkalkulować prowizję w cenę Twojego towaru. Nic tak nie irytuje, jak doliczanie dodatkowych kosztów do zamówienia.

Mobilne zakupy

Dziś oferty sklepów można przeglądać na telefonie komórkowym. To wygodna i szybka opcja, która pozwala zaoszczędzić czas. Twój sklep internetowy również powinien być na to gotowy. Według statystyk okazuje się, że mało osób kupuje przez telefon. Tak na prawdę to wszystko przez zaniedbania sprzedawców. Niedostosowany sklep to największy strzał w stopę. Koniecznie należy sprawić, aby sklep był responsywny i posiadał prosty i szybki koszyk zakupowy.

Na koniec

Sklep o jakim marzy Twój klient ma: pełen asortyment, szczegółowy opis oraz przejrzyste zdjęcia, które jasno przedstawią produkt nie pozostawiając żadnych wątpliwości przy wyborze przedmiotu. Ale sklep internetowy to nie tylko to co chcesz sprzedać. To także miejsce, które ma pomóc klientowi. Jest dla niego przyjazne. To centrum możliwości oraz pełen wachlarz dostępnych opcji odnośnie kupna, płatności i dostawy. Konsument powinien czuć, że kupując w Twoim sklepie zyskuje a nie przepłaca. Zadbaj o wszystkie wyżej wymienione elementy i obserwuj jak słupek sprzedaży rośnie w górę!