Jak wybrać agencję interaktywną, która spełni Twoje oczekiwania?
Wybór odpowiedniej agencji może stanowić wyzwanie. Bazując na odpowiednich wytycznych, zwiększysz prawdopodobieństwo wyboru tej właściwej!
Nie ma gotowego schematu na udaną relację z agencją interaktywną. Wpływ ma wiele czynników. Poznaj je, aby ułatwić sobie proces wyszukania „tej właściwej” agencji interaktywnej.
Znaj swoje możliwości i oczekiwania
Musisz być pewien swojej marki. Wiedzieć na ile ją stać, jakie są jej możliwości. Ważne, abyś wiedział czego oczekujesz i jak daleko chcesz zajść ze swoją firmą (np. interesuje Cię rynek lokalny czy globalny?). Przygotuj dokładny plan, który pomoże określić wymagania odnośnie agencji, z którymi chcesz podjąć współpracę. Partner, z którym podejmujesz współpracę musi być obeznany w arkanach e-marketingu bazując na współczesnych e-narzędziach. Dodatkowo agencja powinna być na bieżąco z wszelkimi nowinkami pojawiającymi się w sieci.
Ważne kwestie, które powinieneś przemyśleć:
- Jaka jest aktualna pozycja Twojej marki na rynku?
- Jakie są plany rozwoju odnośnie Twojej firmy?
- Kim są Twoi konkurenci, jaką mają pozycje na rynku i jakie są ich działania
- Jaka jest Twoja grupa docelowa. Co ją charakteryzuje i jak planujesz do niej dotrzeć
- Co wyróżnia Twoją markę na rynku. Co jesteś w stanie zaoferować swoim klientom
- Jakimi środkami finansowymi dysponujesz i na ile możesz sobie pozwolić?
Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. W relacji z agencją będziesz musiał dostarczyć wszystkich najważniejszych informacji, dzięki którym agencja będzie mogła zbudować porządną strategię. Twój przyszły partner musi Cię dobrze poznać. Im więcej wie, tym lepiej jest w stanie wykonać swoją pracę. Dzięki informacjom agencja dobierze odpowiednie narzędzia, które spełnią Twoje oczekiwania. Budowanie marki, promowanie jej czy prowadzenie innych działań jest zajęciem wymagającym. Wzmożona praca nad nimi potrafi sprawić, że efekty mogą przejść najśmielsze oczekiwania! Warto więc zadbać o wszystkie niezbędne szczegóły.
Poznałeś już możliwości swojej marki. Czas na wybór odpowiedniej agencji, która spełni Twoje wymagania. Po zebraniu wszystkich interesujących firm, sprawdź każdą z nich. Czym się kierować?
- Opinią: którą na pewno znajdziesz w sieci (fora i grupy branżowe powinny pomóc). Liczy się zdanie klientów oraz ogólna renoma agencji na rynku
- Twoimi możliwościami: Mierz siły na zamiary. Określ swoje oczekiwania oraz skonfrontuj je z Twoimi możliwościami.
Kryteria, która powinna spełniać agencja interaktywna
Proponowane usługi i ich zakres: Sprawdź co oferuje firma. Porównaj ofertę z Twoimi oczekiwaniami. Sprawdź, czy proponowana agencja będzie w stanie zapewnić Ci odpowiednią pomoc oraz, czy spełni wszelkie wymagania. Pamiętaj, że najlepiej jest wybrać taką, która byłaby w stanie połączyć kilka usług, które potrzebujesz. Rozmienianie się na drobne może być nieopłacalne.
Doświadczenie oraz profil agencji: Sprawdź portfolio danej firmy. Z kim wcześniej współpracowała agencja. Jaki jest profil jej działań. Z jakiej branży firma jest znana. Wszystkie te informacje pozwolą CI lepiej poznać Twojego kandydata oraz sprawdzić, czy doświadczenie agencji w danych przestrzeniach pokrywa sie z profilem Twojej firmy. Jeżeli tak to jest spore prawdopodobieństwo, że będziesz zadowolony z efektów pracy wybranej agencji.
Nie liczy się ilość a jakość: sporo mniejszych agencji powstało z inicjatywy np. kilku byłych pracowników większych agencji czy korporacyjnych molochów. Takie kilkuosobowe firmy są niezwykle ważne. Ich pracownicy często dysponują szerszą perspektywą i lepszymi pomysłami od znanych i dużych agencji reklamowych. Nie zrażaj się, że mniejsza firma nie ma jeszcze pokaźnego portfolio. Jeżeli ma za sobą kilka sukcesów i atrakcyjny pomysł na Twoją firmę, zastanów sie dwa razy, zanim odrzucisz ofertę.
Opinia jest równie ważna:
Marka firmy zależna jest od kilku czynników. W celu zapoznania się z opinią o danej firmie warto poszperać o niej w sieci. Pomogą również fora branżowe, które na pewno wspomną o danej firmie. Kieruj się również opinią klientów. Fajnie jest przeczytać opinie o agencji na jej oficjalnej stronie, ale jest większe prawdopodobieństwo, że opinie znalezione w sieci okażą się bardziej szczere.
Jaka jest odpowiedź agencji na twoje zapytanie
W jakiej formie agencja się z Tobą skontaktowała. Jakie było jej podejście do Twojej firmy? Czy konsultant był zainteresowany Twoją działalnością, czy starał się tylko zareklamować swoją agencję? Takie pytania pozwolą rozpoznać czy firma, z którą podejmujesz współprace jest poważnie traktującym swoje zadanie zawodnikiem, czy to grupa osób które „dużo obiecują a mało robią”. Agencja powinna dopytywać się o Twoją działalność, cele i założenia. Co chcesz osiągnąć i jakie są Twoje oczekiwania. Może masz już swoją wizję na kampanię marketingową? W naszej agencji zawsze dopytujemy i pomagamy wyjaśnić każdą nieścisłość. Czasem klient przychodzi ze swoim pomysłem a wtedy my staramy sie mu jak najlepiej doradzić, aby wdrożyć jego wizję z jak najlepszym skutkiem.
Przed podpisaniem umowy
Podpisując jakąkolwiek umowę z agencją, dopytaj się, kto będzie koordynował Twoim projektem i z kim możesz się skontaktować. Agencja agencji nierówna. Czasem jest tak, że na rozmowach wstępnych konsultant wiele obiecuje a później Twój projekt może być odłożony w czasie. Dlatego pamiętaj, by zawsze dopytać się o szczegóły związane z kontaktem w trakcie realizacji projektu. W większości agencji taka rola spoczywa na barkach Project Managera. Mimo że nie bierze udziału w realizacji projektu to jest koordynatorem. Osoba ta powinna być na tyle kompetentna, aby trzymała się założonych terminów oraz stale informowała klienta o kolejnych etapach realizacji projektu. Pamiętaj także, aby jasno określić warunki. Gdy dostaniesz już wycenę od agencji, spytaj się o każdy aspekt, jaki budzi Twoją ciekawość. W końcu to Twoje pieniądze trafią do kieszeni agencji, więc powinieneś wiedzieć, za co płacisz.
Nie zapomnij przeczytać jej dwa razy
W umowie mogą znaleźć się zapisy niekorzystne lub wzbudzające wątpliwości, Zapoznaj się więc ze wzorem umowy juz w trakcie negocjacji z agencją. Zaoszczędzisz czas i będziesz świadomy ryzyka. Dzięki temu porównasz ofertę z konkurencyjną agencją. Najważniejsze, na co musisz zwrócić uwagę to czas trwania umowy. Czy istnieje możliwość odstąpienia od niej, jakie działania ze strony agencji są oferowane w ramach umowy, jak wyglądają kwestię poufności i bezpieczeństwa danych Twojej firmy oraz jakie są ewentualne kary i zastrzeżenia? Krótko mówiąc: najlepiej przejrzeć umowę od deski do deski i dopytać o wszystko, co budzi Twoje wątpliwości, szczególnie mając na uwadze wyżej wymienione kryteria.
Jak cena?
Zawsze możesz dostać coś taniej. Tylko pamiętaj, że wtedy cena nie idzie w parze z jakością – Dobra jakość usług kosztuje. Chociaż i tutaj nie powinieneś dać się naciągać. Najważniejsze jest to, aby mieć świadomość, za co płacisz i czego oczekujesz w zamian. Jeżeli agencja spełnia wszystkie założone kryteria, wtedy nie warto kręcić nosem. Być może taka cena jest w rzeczywistości adekwatna do twoich oczekiwań.
Podsumowując
Współpraca z agencją z założenia nigdy nie powinna być przykrym obowiązkiem. To partner w biznesie, który mimo wykonywania swojej pracy powinien być otwarty na Twoje założenia. Oczywiście nie ma współpracy idealnej, ale warto, aby była zachowana dobra chemia między agencją a klientem. Wspólne zaangażowanie i szacunek potrafią zdziałać więcej niż się wydaje. Jeżeli i Ty szukasz dla siebie agencji interaktywnej, sprawdź naszą ofertę i umów się z nami na spotkanie!