Psychologia kolorów w e-marketingu cz. 2

Oto druga część naszego poprzedniego wpisu – Psychologia kolorów w e-marketingu cz.1. Dzisiaj mamy dla Ciebie kolejną dawkę wiedzy, dzięki której skuteczniej wybierzesz kolory dla Twojej marki.

psychologia kolorów w e-marketingu

Niebieski

Niebieski jest dość neutralnym kolorem, dlatego korzysta z niego wiele marek z przeróżnych branż. Ta barwa jest jednocześnie oznaką spokoju i zaufania, jak i smutku oraz zadumy, ponieważ budzi skojarzenia z niebem. Niebieski jest ściśle związany z innowacjami i nowoczesnymi technologiami. Dlatego jest chętnie wykorzystywany w branżach nastawionych na b2b oraz w IT, gdzie uwydatnia innowacyjność oraz wzbudza zaufanie odbiorców. Niebieski zdecydowanie nie jest kolorem pobudzającym do działania, więc jeśli chcesz nakłonić odbiorców do podjęcia konkretnego ruchu, postaw lepiej na zielony.

Fioletowy

Fioletowy to kolor szlachecki, do dziś wiążący się głównie z bogactwem oraz luksusem, a to za sprawą wykorzystywania go dawniej na dworach królewskich. Dzisiaj budzi również skojarzenia z magią oraz wiedzą. Badania pokazują, że duża część mężczyzn negatywnie reaguje na kolor fioletowy. Dlatego, jeśli Twoją grupą docelową są właśnie mężczyźni – lepiej z niego zrezygnuj.

Zielony

Zieleń to oczywisty kolor dla marek chcących budzić skojarzenia z naturą i środowiskiem. To barwa mająca pozytywny wydźwięk, kojarząca się zarówno ze szczęściem, jak i relaksem i harmonią. Choć nie istnieje złoty środek i każdy wariant należy testować, to jeśli zależy Ci na zwiększeniu czynnika konwersji spróbuj zmienić kolor przycisku CTA na zielony. Zieleń jest często wykorzystywana w interfejsach, dla elementów oznaczających akceptację, dlatego kojarzy się on z sukcesem. Sukcesem może się okazać dla Ciebie szczególnie, jeśli Twoja marka ma związek z branżą sportową, turystyczną, czy ekologiczną.

psychologia kolorów w e-marketingu

Czarny

Kolor czarny związany jest ze skrajnymi emocjami, dlatego należy wykorzystywać go z rozwagą. Kojarzy się on wielu ze złem, a nawet śmiercią. Z drugiej strony czarny podkreśla profesjonalizm oraz elegancję. Po ten kolor sięgają często ekskluzywne marki, a na pewno te z wyższej półki. Jeśli chcesz zatem wyeksponować wysoką jakość Twoich produktów czy usług wykorzystaj czerń w komunikacji marketingowej.

Biały

Biel to jednocześnie prostota i kreatywność. To również minimalizm, który na tle natarczywych jaskrawych kolorów jest doceniany przez niektórych użytkowników. Z drugiej strony może być odebrany jako mdły i nieciekawy. Mimo wielu skojarzeń biały to jednak kolor, który podobnie do czarnego w świadomości wielu wiąże się z marką “premium” oraz elegancją.

Szary

Choć wielu ten kolor kojarzy się ze smutkiem, marki wykorzystujące szary w komunikacji marketingowej odbierane są jako dość luksusowe. Srebrny natomiast to kolor nowych technologii oraz precyzji. Poważnie powinieneś przemyśleć posługiwanie się szarym kolorem jeśli swoją ofertę kierujesz do nastolatek, które już przebrnęły przez okres fascynacji różem ;) Badania pokazują, że dojrzewające dziewczyny cenią sobie szarości.

Brąz

Brązowy przywołuje na myśl różnorodne skojarzenia, wśród których przeważają powiązania z naturą. Ten kolor przede wszystkim daje poczucie komfortu, a Twoi potencjalni klienci mogą odebrać go jako oznakę uczciwości oraz długotrwałej tradycji. Jak widzisz psychologia kolorów w e-marketingu pomoże Ci wywierać pożądany wpływ na konsumentów.

W skrócie:

  • Chcesz budzić skojarzenia z naturą? Prowadzisz e-sklep z ekologicznymi produktami? A może działasz w branży turystycznej? Zieleń to idealny kolor dla Twojej marki!
  • Z czym kojarzy się fioletowy? To kolor elegancji i luksusu, ale również wiedzy.
  • Zastanawiasz się nad kolorem dla skutecznego CTA? Z pewnością musisz postawić na intensywne kolory, które przyciągają uwagę. Nie ma złotego środka, ale badania pokazują, że zielone, pomarańczowe i czerwone przyciski wpływają na zwiększenie czynnika konwersji.
  • Czerwień można kochać lub nienawidzić, dlatego z tym kolorem postępuj ostrożnie!
  • Zależy Ci na podkreśleniu profesjonalizmu i elegancji? W uzyskaniu takiego rezultatu pomoże Ci czerń oraz biel, które według wielu są symbolem wysokiej jakości.

Podsumowując

Psychologia kolorów w e-marketingu to temat, z którym musisz się zapoznać jeśli nie chcesz, aby źle dobrane kolory były przyczyną niepowodzenia Twojej marki. Zanim zaprojektujesz firmową stronę internetową lub zaczniesz działać w mediach społecznościowych, przemyśl wybraną przez Ciebie kolorystykę i zastanów się, jakie będzie budzić emocje, ponieważ odpowiednie kolory pomogą przekonać potencjalnych klientów do Twojej marki.