Czym różni się AdSense od AdWords?

Google prowadzi dwie usługi o podobnych nazwach, które, mimo jednego wspólnego systemu, służą różnym celom. Niektórzy nie znają tej różnicy, a inni nawet nie wiedzą o istnieniu AdSense. Możecie poznać go w tym wpisie.

Spotkałam się ostatnio z ogłoszeniem o pracę, w którym ktoś zaznaczył, że osoba na stanowisko marketingowe powinna znać różnicę miedzy AdWords a AdSense. Zdziwiłam się, ponieważ myślałam, że to rzecz naturalna. Jednak kilka osób, z którymi rozmawiałam w później, uświadomiło mnie, że nadal wiele osób tej różnicy nie zna. Często wspominam o AdWords’ie, czas więc wspomnieć także o AdSense. 
Wyjaśnię, czym różnią się te dwa pojęcia, dotyczące jednego tematu i pochodzące od Google.

AdWords

Skoro już tyle razy pisałam o AdWords’ie, myślę, że mogę już śmiało zacząć od tego tematu. Jak wiecie AdWords umożliwia firmom, czyli reklamodawcom, pokazanie światu swojej oferty. Można reklamować się w wynikach wyszukiwania, w YouTube, a także sieci reklamowej Google (i tu pojawi się rola AdSense, ale wrócimy do niej później). Za możliwość pokazania swojej oferty potencjalnym klientom, reklamodawca płaci za kliknięcia (lub wyświetlenia) Google’owi.

W skrócie: korzystający z AdWords’a, są reklamodawcami – tworzą i emitują reklamy i płacą Google’owi za możliwość reklamowania się.

AdSense

W przypadku AdSense zamiast płacić, zarabiasz.

Wróćmy na chwilę do sieci reklamowej. Jak wspominałam, są to różnego rodzaju blogi, portale i strony, na których może wyświetlać się reklama. Aby mogła się tam wyświetlić, właściciel strony, musi wyrazić na to zgodę.

Właściciele takich witryn zapisują się do sieci reklamowych, zgłaszając swoją witrynę, jako możliwe miejsce emitowania reklam. Mogą wskazać dokładne miejsce na stronie, w których ma pojawić się reklama, oraz typy reklam, na które zezwala (tekst czy grafika oraz wielkość).  System odczytuje i analizuje treści na stronie, oraz bada jej użytkowników i na podstawie wszystkich tych czynników dobiera do strony odpowiednie przekazy reklamowe.

Nikt jednak nie zgodziłby się na udostępnianie u siebie reklam, gdyby nic z tego nie miał. Wiadomo przecież, że nawet idealnie wykonane i dopasowane reklamy czasem irytują czytelników. Google, aby zachęcić użytkowników do zapisywania się do sieci reklamowej, przedstawia AdSense, jako sposób na zarobek. Kiedy reklamodawcy płacą odpowiednia kwotę za kliknięcie, pewna część tej kwoty przeznaczona jest dla właściciela witryny.

Na co uważać?

Jeśli chodzi o wysokość zarobków, wiele zależy od Ciebie. Im więcej kliknięć w reklamę, tym większy będzie zarobek. Jest kilka tipów, których warto przestrzegać, aby zarobić, ale nie zrazić do siebie odbiorców:

  1. Im więcej wejść na stronę tym większe szanse, ze ktoś kliknie w Twoją reklamę. Warto wiec postawić na jakąś formę marketingu i interesujące treści, aby ściągać na stronę wielu użytkowników.
  2. Dopasowanie reklamy. Google sam dopasowuje reklamę do treści, które znajdują się na Twojej stronie. Ty możesz jednak zmieniać je, jeśli są mało trafne lub nieestetyczne. Pilnuj więc, aby reklamodawcy, którzy pokazują się u Ciebie, byli naprawdę związani z Twoją tematyką.
    Uważaj także na konkurencję. Jeśli masz stronę i jednocześnie prowadzisz firmę o podobnym temacie, kontroluj czy na Twojej witrynie nie pojawia się konkurencja, która mogłaby zabrać Ci część klientów.
  3. Co za dużo, to nie zdrowo. Udostępnienie 15 miejsc na jednej stronie to może i szybki sposób na zarobek, ale też krótka droga do zrażenia czytelników. Chyba nie chcesz, aby reklamy przytłoczyły ich, przez co znikną ze strony i nigdy nie wrócą? Lepiej mieć mniej reklam a więcej użytkowników, nie nękanych przez komunikaty reklamowe i skłonnych do kliknięcia w interesującą ofertę.

Rola Google

Jeśli jedni poszukują miejsc do reklamowania, a drudzy mają to miejsce i chcą zarobić, to po co Google? Otóż łączy on wielu takich ludzi tworząc swoistą sieć kontaktów i pozwalając im bez ciągłych negocjacji wymieniać miejsce na reklamę. Nie musisz za każdym razem dzwonić i pytać o miejsce, podpisywać umów, ustalać stawek. Wszystko to załatwia się za pomocą Google.

Także algorytm (nie zawsze dokładnie, wiec trzeba to kontrolować i dobrze ustawić) wybiera miejsce dla Twojej reklamy, czy reklamę do Twojego miejsca. Porównuje różne reklamy i wybiera najlepsze, ustala na zasadzie aukcji stawki za daną reklamę i wartość danego miejsca.

Podsumowanie

AdWords i AdSense są więc odmiennymi systemami, dla dwóch stron, jednej transakcji, której pośredniczy Google.  

AdWords, pozwala reklamodawcom tworzyć i emitować reklamy, płacąc za kliknięcia lub wyświetlenia.

AdSense pozwala właścicielom witryn wyświetlać reklamy innych firm na swoich stronach, czerpiąc z tego zysk za kliknięcie lub wielokrotność wyświetleń.

Na koniec

Jeżeli chcesz skutecznie promować swoje usługi w sieci, nie musisz tego robić sam! AdWordsy czy AdSensy stanowią tylko część udanej promocji. Aby efektywniej działać w sieci, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Pomożemy Ci w sprzedaży Twoich usług oraz dotrzemy do grona nowych odbiorców, spełniając wszelkie oczekiwania marketingowe!

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!

 

Polecane wpisy