Czym różnią się One Page i Landing Page
Często słyszysz o stronie docelowej lub stronie one page? Brzmią podobnie, czasem używane są zamiennie, więc co je od siebie różni? Warto wiedzieć kiedy używać tych nazw i którą stronę zamówić dla swojej firmy.
Zacząć trzeba od tego, że One Page może być Landing Pagem, a Landing Page zazwyczaj jest też One Pagem. Wiele osób nie wie kiedy stosować te nazwy i czego dokładnie one dotyczą. To tak, jak kwadrat i prostokąt w oczach uczniów. Prawie to samo a jednak różne :)
Nazwa One Page/Single Page używana jest, kiedy mowa o stronie firmowej czy produktu, która nie zawiera oddzielnych podstron. Zawarte są na niej wszystkie informacje dotyczące danej firmy, ale w innej formie niż na zwykłej stronie www. Jak sama nazwa „one (jedna) page (strona)” mówi, wszystko znajduje się na jednej długiej stronie startowej, po której można poruszać się przesuwając scrollem, paskiem u boku monitora lub używając nawigacji menu. Menu nie przenosi do podstron (bo ich nie ma) a do odpowiedniego segmentu One Page. Takie rozwiązania często wykorzystywane są także jako ciekawe prezentacje niezwiązane z firmą.
Landing Page to strona docelowa, na którą kierowani są klienci z reklam. Nie opisuje ona całej oferty i działalności firmy a zazwyczaj jeden dział, jeden produkt lub jakąś promocję. Stosowana jest głównie do reklam i właśnie to odróżnia ją od One Page. Użytkownicy klikając w reklamy (np. AdWords) zostają przekierowani do specjalnie przygotowanej dla nich strony. Jej treść dostosowana jest do treści reklamy tak, aby okazała się jej dokładnym rozwinięciem. Jeśli interesuje Cię, jak wygląda taka strona, sprawdź zaprojektowany przez nas Landing Page dla Dreamland Story.
Kiedy zdecydować się na One Page?
One Page to świetne rozwiązanie dla firm, które stawiają na kreatywność. Taka strona bardzo często jest bogata wizualnie, napełniona ciekawymi efektami. Zsuwając scrolla można zobaczyć przewijający się w tle film czy animacje. Często firmy przedstawiają ofertę na tle różnych warstw atmosfery czy głębokości oceanu. Pomysłów jest na prawdę wiele. Powstały nawet strony, jak One Page Love, które skupiają i przedstawiają inspirujące rozwiązania.
Przykłady inspirujących stron typu One Page:
Epicka przygoda na podstawie filmu “Życie Pi” – Strona promuje film Życie Pi i oferuje jego sprzedaż na DVD i Blu-Ray.
Reverend danger – Strona agencji interaktywnej
Evi Hermas Kinder fotografie – Strona studia fotografii dziecięcej
Dla mnie jednak One Page ma ograniczenia. Takiej strony, jako stronę firmową, nie proponowałabym firmom, które bardziej niż na kreatywność stawiają na dokładnie przedstawioną ofertę. Zbyt wiele tekstu i informacji na takiej stronie wprowadza chaos i problemy z nawigacją. One Page z dużą ilością informacji staje się zbyt długi. W takiej sytuacji lepiej zainwestować w dobrej jakości CMS z podstronami porządkującymi treści.
Do czego potrzebny jest Landing Page
Landing Page jest konieczny dla firm, które inwestują w reklamę internetową. Nie powinny one zastępować zwykłej strony firmowej a być dodatkiem do niej. Jeśli reklamujesz się za pomocą AdWordsa, Facebook Ads czy e-maili to jest właśnie rozwiązanie dla Ciebie. Langing Page służy do rozwijania treści z reklamy. Jeśli chcesz swoim klientom zaoferować specjalną promocję, tworzysz stronę, która opisuje warunki i wymienia plusy skorzystania z oferty. Taki opis promocji pojawi się użytkownikom, którzy kliknęli w reklamę, w link z maila, bądź przycisk na ogólnej stronie.
Za pomocą Landing Page możesz też spróbować nakłonić swoich klientów do określonego działania, nie rozpraszając ich zakładkami z innymi informacjami. Jeśli swoją najważniejszą ofertę przedstawisz na pojedynczej, niepołączonej z innymi stronie, a na końcu zamieścisz formularz kontaktowy, zwiększasz prawdopodobieństwo, że Twój klient się z Tobą skontaktuje. Natomiast kiedy klient kierowany jest z reklamy na ogólną stronę firmy, lub nawet odpowiednią zakładkę, może czuć się zagubiony i nie odnaleźć informacji, które oferowano mu w reklamie. Możesz w ten sposób zachęcić internautów do pobierania plików, rejestrowania się do newslettera czy wypróbowania darmowej wersji produktu.
Tutaj plusem jest też możliwość dostosowania słów w tekście do tych w reklamie i słów kluczowych wyszukiwania. Taka strona może być bardziej zgodna z wymaganiami platformy reklamowej, dzięki czemu wzrasta jakość słów i reklam oraz spadają ceny za kliknięcie.
Przykłady Landing Page:
Empik School – rabat na kursy językowe. Strona pojawia się po kliknięciu na button na stronie firmy.
Alior Bank – Kredyty Alior- po kliknięciu w reklamę AdWords
W skrócie
One Page jest zazwyczaj jedną stroną, a na Landing Page mogą być kierowane reklamy. Wyglądem mogą się od siebie nie różnić, dlatego na samym początku zaznaczyłam, że mogą być uznawane za to samo. Ostatecznie jednak, każda z tych nazw opisuje coś innego, w zależności od zadania, które ma wykonać. Warto znać tą różnice, aby wiedzieć co zamawiać w agencji, albo o co prosić swojego programistę.
One Page to rozwiązanie dodatkowe, które najbardziej przyda się małym, stawiającym na kreatywność firmom a Landing Page to bardzo ważna sprawa dla reklamujących się w sieci czy wyszukiwarce firm. Z tym drugim pojęciem zaznajomić powinien się każdy dobry, dbający o reklamę w sieci marketer i właściciel firmy.
Na koniec
Jeżeli potrzebujesz funkcjonalnej strony www, nie musisz robić jej sam! Skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Stworzymy dla Ciebie stronę, dzięki której skutecznie wypromujesz swoje usługi w sieci!
Do tworzenia profesjonalnych i skutecznych landing page polecamy usługę Landingi, która jako pierwsza polska platforma do generowania landingów posiada mnogie integrację oraz świetne szablony w cenie.
Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem profesjonalnego one page’a, w rozsądnej cenie, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z nami :)