Instagram – nowe możliwości reklam

Magdalena Jurak

O tym, że na Instagramie pojawi się możliwość reklamowania, huczało w sieci od dłuższego czasu. I stało się. Z końcem września, wśród setek tysięcy zdjęć zaczęły pojawiać się te z niewielkim napisem: sponsorowane.

O reklamie na Facebooku już pisaliśmy, ten tekst znajdziesz tutaj. Jeżeli jednak interesują Cię inne formaty reklamowe, warto poświęcić nam chwilę. W tej części zajmiemy się reklamą na Instagramie.

instagram-blog-sas-design

Śledziliśmy z zapartym tchem te pierwsze, pojawiające się znienacka reklamy i okazało się, że marketerzy szybko podchwycili temat. Zanim jednak zaczniemy opowiadać o samych reklamach, należy wspomnieć o tym, kto i jak może takie reklamy tworzyć.

Właściwie to nic prostszego – wystarczy tylko połączyć swoje konta Instagram z Facebookiem. Dodawanie i rozliczanie kampanii prowadzone jest za pośrednictwem Power Editora lub Managera reklam Facebooka.

Formaty reklamowe

Na dobrą sprawę należy zauważyć, że dostępne są dwa zasadnicze formaty reklam – zdjęcia i filmy.

Jeżeli chodzi o te pierwsze to mamy do dyspozycji format kwadrat i szerokokątny (prostokątny). Zdjęcia mają standardową Instagramową wielkość. Są najbardziej popularne, bo tak na prawdę w swoim formacie niczym się nie różnią od standardowego posta. I to im daje największą przewagę, ponieważ te formaty są miło przyjmowane przez użytkowników i nie traktowane, jak “irytujące banery” na stronach.

Dużo ciekawiej jest z filmami, jak wiemy maksymalny czas trwania tego filmu to 30 sekund. Jest to wystarczająca ilość, aby zmieścić działania budujące relacje, story telling i wiele innych. Podobnie też jak w przypadku zdjęć – mamy do wyboru dwa formaty: prostokątny i kwadratowy.

Jednak to nie koniec niespodzianek od Instagrama. Wielu z Was pewnie wie, że to nie jedyne możliwości reklam. Do innych formatów należą także:

  • Karuzele – format znany nam z Facebooka. Kilka zdjęć odnoszących do różnych zakątków internetu doskonale nadaje się do tworzenia krótkich historii dobrze sprawujących się w działaniach związanych ze Story tellingiem.
  • Marquee to z kolei format reklamowy typu premium i jak na razie dostępny jest tylko przez partnerów marketingowych. Dzięki tej reklamie będziemy mogli informować użytkowników o premierach np. nowego filmu lub produktu.

Targetowanie

No dobrze, kiedy już wiemy jak wyglądają nowe formaty reklam warto pomyśleć o ich nieodłącznym elemencie, czyli targetowaniu. Dzięki temu, że Instagram od 2012 roku jest częścią Facebooka mamy dostęp do bardzo szczegółowego określenia grup docelowych dla kampanii.

Tworząc sam post możemy określić szczegółowo:

  • lokalizację,
  • dane demograficzne,
  • zainteresowania,
  • działania podejmowane przez użytkowników,
  • grupy niestandardowych odbiorców,
  • grupy podobnych odbiorców.

Oczywiście nie musimy wykorzystywać wszystkich możliwości. Podstawowymi danymi, jakie należy jednak określić są: kraj, wiek i płeć.

instagram-blog-sasdesign

Cele i koszty

Będąc już przy samym targetowaniu reklam, przejdźmy o krok dalej do określania naszych celi. Wiemy już jakie są dostępne formaty, zastanówmy się więc co możemy nimi osiągnąć.

Zazwyczaj do podstawowych celów naszych kampanii należą:

  • kliknięcia przekierowujące do witryny;
  • instalacja aplikacji mobilnych;
  • wyświetlanie materiału wideo;
  • budowanie relacji, zaangażowania…

Co możemy zrobić za pomocą dostępnych narzędzi? Reklamy filmowe będą pasowały do każdego celu. Dzięki zdjęciom również dotrzemy do każdej grupy docelowej, zaś karuzele najlepiej się sprawdzą przy kampaniach przekierowujących do witryn, ponieważ dają nam szanse umieszczenia linków w wielu miejscach.

Kiedy mamy już ustalone cele, mamy reklamę warto wspomnieć w kilku słowach o budżetach.

W przeciwieństwie do drogiego już Facebooka – Instagram ciągle kusi nam kilkugroszowymi wyświetleniami. Jeśli Twoim celem będzie obejrzenie przez klientów wideo promocyjnego za jedno wyświetlenie zapłacisz tylko kilka do kilkunastu groszy. W porównaniu z kosztami jakie niesie za sobą wyświetlanie tego samego materiału na Facebooku cena jest wręcz nierealnie niska. Podobnie kształtują się ceny w odniesieniu do przekierowań do witryn. Tutaj jednak przejście nadal kosztuje poniżej złotówki!

Sprostaj wyzwaniu!

Reklamy na Instagramie stały się rzeczywistością i teraz przed Marketingowcami stanęło największe zadanie – odpowiednio je wykorzystać. Liczy się czas, pomysł, wykonanie. Im prędzej wkroczysz w to miejsce, tym prędzej poznasz jego możliwości i osiągniesz nowe zyski.

Naszymi ulubieńcami są Kampanie wielkich koncernów takich jak McDonalds, czy Starbucks. Również mamy wiele swoich pomysłów na niespotykane kreacje. Jeśli jesteś ich ciekaw wstąp do nas na kawę. Chętnie Ci o nich opowiemy!