Najlepsze portale do promowania firmy

Łukasz Kitowski

Promowanie własnej firmy w Internecie nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Na podstawową i efektywną promocję wcale nie musimy wydawać sporo pieniędzy, a jedynie poświęcić swój czas. Poniżej zawarłem kilka wskazówek, jak w prosty sposób zaistnieć w Internecie.

Własna strona to podstawa

abmserwis-macbook-air-mockup

Promowanie własnego biznesu w sieci da niewiele, jeżeli w portalach, w których będziesz to robić nie będzie odnośnika do Twojej witryny. Pozwala ona klientowi zapoznać się z firmą i oferowanymi usługami bądź produktami. Ponadto dobrze wykonana i przejrzysta strona świadczy o profesjonalizmie i wiarygodności przedsiębiorstwa, co w Internecie jest niezwykle ważne. Najlepiej stworzenie dobrej strony zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. Na wstępie trzeba się zastanowić jakiego typu będzie to witryna: statyczna czy CMS. Ta pierwsza jest indywidualnie tworzona dla klienta, jednak do jej obsługi i dodawania treści potrzebna jest wiedza programistyczna. CMS dzięki wbudowanemu panelowi administracyjnemu daje możliwość samodzielnego edytowania treści. Obecnie najpopularniejszym na rynku rozwiązaniem z systemem zarządzania treścią jest WordPress, który oferuje wiele wtyczek i jest na bieżąco aktualizowany.

Bądź częścią społeczeństwa

facebook

Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę we współczesnym życiu. Stają się powoli głównym środkiem komunikacji z otoczeniem. Nawet najbardziej znane marki posiadają swój „fanpage” na Facebooku. W 2013 roku obecność na Facebooku potwierdziło 95% badanych firm a na LinkedIn i YouTube ponad 50%*. To wszystko świadczy o wielkiej sile jaką posiadają portale społecznościowe.

Dodatkowo działalność taka nie wiąże się z kosztami i jest prosta w obsłudze. Dzięki „lajkom” zbieranym na profilu gromadzisz bazę potencjalnych klientów, których za pomocą postów możesz informować o interesujących ich produktach.

Instagram czy Tweeter działają na tej samej zasadzie. Nie ma prostszej i tańszej formy poinformowania potencjalnych klientów o wydarzeniach związanych z firmą, promocjach czy nowościach. Co więcej, jeżeli obserwujący Twój profil podzielą się postem ze swoimi znajomymi, oddziaływanie Twojego profilu się rozszerzy. Każda strona powinna być zintegrowana z portalami społecznościowymi, żeby odwiedzający mogli polubić i udostępniać publikowane przez Ciebie treści.

*www.eMarketer.com

Udzielaj się na forum

Dobrze, jeżeli zaczniesz udzielać się na forach tematycznie powiązanych z Twoją działalnością. Należy jednak pamiętać, żeby link do swojej strony firmowej umieszczać umiejętnie. Najlepiej podawać go dopiero, kiedy ktoś o niego zapyta, ponieważ tego typu autopromocja często budzi zdecydowany sprzeciw użytkowników. Znacznie lepszym wyjściem jest umieszczanie w stopce pod swoimi wypowiedziami linka do bloga firmowego. Jeżeli Twoje wypowiedzi będą interesujące, liczba jego odwiedzin wzrośnie a zaraz za nią ilość odwiedzin na stronie.

Budzącą trochę więcej kontrowersji kwestią jest marketing szeptany, który polega na podstawianiu osób umieszczających pozytywne opinie na temat firmy. Jeżeli wpis ten nie jest tendencyjny i nie budzi podejrzeń przynosi dobre efekty. Użytkownicy stają się  jednak coraz bardziej wrażliwi na tego typu reklamę, więc lepiej na nią uważać.

Zostań blogerem

blogger

Ponad dwie trzecie Internautów przyznaje się, że chociaż raz czytali bloga a niewiele mniej- 50% czyta bloga przynajmniej raz w miesiącu.* Takie wyniki dowodzą, że blog staje się potężnym narzędziem do przekazywania informacji. Szczególnie przyda się on firmom, których potencjalni klienci często poszukują tematycznych artykułów. Można na nim umieszczać wpisy dotyczące tematyki, którą zajmuje się firma. Jeśli np. posiadasz sklep modelarski, informacją o nowym modelu samolotu, możesz przyciągnąć pasjonatów modelarstwa. W późniejszym czasie, być może powrócą i skorzystają z Twoich usług. Klienci, którzy sami znajdują firmę i samodzielnie decydują o jej wyborze charakteryzują się większym przywiązaniem do niej, niż ci pozyskani za pomocą agresywnego marketingu.

*wg.raportu „Blogerzy w Polsce 2013”

Stwórz własną telewizję

tv

Brzmi poważnie, jednak nie chodzi tutaj o stację wielkości TVP a o zwykły kanał na YouTube. To rozwiązanie jest całkowicie darmowe. Możesz sam nakręcić prostą reklamówkę przy pomocy kamery i odrobiny talentu, lub zlecić to zewnętrznej firmie. Później możesz udostępnić film również poza kanałem YouTube, na Twojej stronie i w mediach społecznościowych, co z pewnością przyciągnie uwagę klientów.

Dołącz do katalogu

Powinieneś się również zastanowić nad dopisaniem swojej firmy do katalogów firm znajdujących się na różnych portalach. Jedną z bardziej popularnych tego typu stron jest „Panorama firm”. Przy jej pomocy klienci poszukujący interesujących ich ofert filtrują rynek firm. Autorzy tej strony twierdzą, że aż 88% osób wyszukujących firmę korzysta później z jej usług.

Kolejną powszechnie znaną stroną jest Money.pl. To również duża baza firm, która pozwala dodatkowo umieszczać ogłoszenia o pracę.

Pokaż się na mapie

dadawanie-firmy-do-google-maps

Jak znaleźć interesujące nas miejsce, jeżeli nie kojarzymy ulicy? Jak znaleźć firmę o określonej działalności w naszej okolicy? Odpowiedzią w takich przypadkach jest „Google Maps”. Założenie lokalizacji w google, powinno więc być dla przedsiębiorcy czymś oczywistym. Ta forma promocji jest zupełnie darmowa, a jedynym czego potrzebujesz jest konto Google. W lokalizacji możesz podać swój telefon, adres firmowej strony internetowej oraz załączyć zdjęcie siedziby.

Zaprezentuj się

slideshare

Prezentacje dotyczące firm i produktów są dzisiaj czymś powszechnym. Jeżeli takie posiadasz, firmowa strona nie musi być jedynym miejscem, na którym będą się znajdowały. Możesz je umieścić w serwisie SlideShare – gdzie są już miliony prezentacji, z których każdy może coś wybrać i pobrać dla siebie.Być może przykujesz tym czyjąś uwagę i zyskasz kolejnego klienta.

Inspiruj

Pinterest to zyskujący na popularności w Polsce nowy portal społecznościowy. Jest to coś na wzór powszechnie znanej tablicy korkowej, na której umieszcza się mające dla nas znaczenie zdjęcia, wycinki czy sentencje. Pinterest umożliwia takie działania w sieci. Zamiast przetrzymywać to na dysku w komputerze, generujesz tablicę w chmurze.pin-board

Celem jaki stawia sobie Pintrest jest inspiracja użytkowników, dlatego jeżeli prowadzisz działalność kreatywną powinieneś szczególnie zainteresować się tym portalem. Zdjęcia produktów powinny być oryginalne, co będzie budowało pozytywny wizerunek marki.

Umieść ogłoszenie

To jedna z najstarszych form promocji, która z biegiem lat przeszła również do Internetu. Nic nie stracimy, a możemy jedynie zyskać, jeżeli postanowimy się zareklamować na popularnych serwisach ogłoszeniowych takich jak: Gratka.pl, Olx.pl, Kupsprzedaj.pl czy innych lokalnych stronach. Wystarczy jedynie sformułować ofertę, dodać ciekawe zdjęcie, podać dane kontaktowe i od tego momentu kolejne osoby w sieci będą mogły zauważyć firmę.

Znajdź strony tematyczne

Następnym dobrym miejscem do promocji firmy są strony tematyczne. Ich skuteczność jest duża, ponieważ trafiają na nią ludzie zainteresowani konkretnymi usługami. Jeżeli prowadzisz działalność gastronomiczną powinieneś dodać swoją restaurację na strony, które zwierają ich zbiór np. Gdziezjesc.info czy Foursquare.com. Jeśli jesteś właścicielem klubu czy dyskoteki warto byłoby dołączyć do serwisu Klubowa.pl. Grafik powinien zarejestrować się w portalu Stgu.pl, gdzie może umieszczać swoje projekty i przedstawiać je klientom. Każda firma może znaleźć stronę branżową i założyć tam swój profil. Możesz dzięki temu zyskać nie tylko nowych klientów, ale także rozpocząć współpracę z innymi firmami z branży.

Zostań sponsorem

football-team

Jeżeli masz możliwości finansowe możesz spróbować sponsoringu. Wspomożesz sportowca, drużynę, albo wydarzenie kulturalne, dbając przy tym o wizerunek. Logo i odnośnik do strony firmowej zostanie wtedy umieszczony na stronie danej drużyny, czy organizacji odpowiadającej za wydarzenie. Możesz się tym również pochwalić na swojej stronie, blogu czy portalach społecznościowych. Jeżeli dysponujesz nieco mniejszym budżetem, możesz sponsorować stronę internetową powiązaną tematycznie z firmą. Jeśli na przykład sprzedajesz obuwie sportowe sponsoruj portal piłkarski, albo udostępnij mu co jakiś czas kilka produktów do konkursów dla czytelników. Koszty takiego przedsięwzięcia są nieduże, a masz pewność, że trafiasz do grupy docelowej potencjalnych klientów. Popularne jest też sponsorowanie blogerów, którzy mogą testować produkty, czy umieszczać baner reklamowy na swoim blogu.

Jak widzisz promocja w Internecie nie jest tak trudna jak się wydaje. Aby ją efektywnie prowadzić potrzebujesz jednak dużo czasu, wiedzy i błyskotliwych pomysłów. Jeśli uważasz, że nie dasz rady sam, możesz po prostu opłacić profesjonalną firmę. Poniesiesz koszty, ale w zamian za to otrzymasz kompleksową marketingową obsługę.