Psychologia kolorów w e-marketingu cz.1

Psychologia kolorów pozwoli Ci lepiej zrozumieć ich zastosowanie w e-marketingu. Badania udowodniły, że barwy w internecie mają ogromne znaczenie.  Jak zatem dobierać kolory, aby przyczyniły się one do osiągania założonych celów?

psychologia kolorów
Wykorzystując psychologię kolorów w biznesie, osiąganie założonych celów może okazać się łatwiejsze. Odpowiednia selekcja kolorów pomoże Wam wywołać pożądane reakcje odbiorców, a także skojarzenia z Waszą marką. Pierwszym krokiem powinno być dokładne określenie tego, co chcemy osiągnąć. Z pomocą barw łatwiej będzie Ci wzbudzić zaufanie internautów, czy zainspirować ich do działania. Kolory mają wielką moc!

Psychologia kolorów

Do wyboru kolorów musisz podejść strategicznie i z rozwagą. Psychologia kolorów udowadnia, że poszczególne barwy podobnie oddziałują na znaczną część społeczeństwa. Nie można jednak stwierdzić, że mają one taki sam wpływ na każdego człowieka. Wiele zależy od indywidualnych cech osobowości, a także takich czynników, jak kultura, w jakiej się wychowaliśmy. Jak zatem konkretne barwy wpływają na nasze emocje oraz zachowania? Psychologia kolorów pomoże Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Czerwony

Czerwień to intensywna barwa przyciągająca uwagę użytkowników, dlatego często wykorzystuje się ją do wyróżnienia specjalnych ofert, czy przycisków CTA. Czy jest to dobra praktyka? Dużo zależy od kontekstu i tego, w jaki sposób wyeksponujesz ten kolor. Wielu z nas odbiera czerwień jako pozytywne skojarzenia z miłością oraz namiętnością. Bez wątpienia kolor ten wiąże się z intensywnymi emocjami, nie zawsze jednak z tymi optymistycznymi i korzystnymi pod względem biznesowym. Czerwień to również oznaka niebezpieczeństwa i złości. Powszechnie znany czerwony znak STOP spowodował, że kolor ten odbierany jest również, jako ostrzeżenie. W rezultacie użytkownicy często powstrzymują się od kliknięcia czerwonych przycisków, bo odczuwają niebezpieczeństwo i nieufność.

Różowy

To kolor chętnie wybierany przez marki, których grupą docelową są wyłącznie kobiety. Czy jest to dobra taktyka? Niekoniecznie. Badania pokazują, że większość kobiet wcale nie gustuję w różu. Pytane o ulubiony kolor wskazywały niebieski (35%), fioletowy (23%), a także zielony (14%). Róż to podobnie do czerwieni kolor miłości, ale nie namiętności, a romantyczności. Budzi skojarzenia z kobiecością, życzliwością oraz spokojem. Powinieneś zastanowić się nad użyciem różu w komunikacji z Twoimi odbiorcami, jeśli chcesz okazać ciepło i podkreślić swoją uczciwość.

Pomarańczowy

Pomarańczowy to kolor często niekorzystnie pomijany w komunikacji marek z potencjalnymi klientami. Badania pokazują, że niewiele mniej od czerwonego podsyca zainteresowanie odbiorców i nie kojarzy się z tak skrajnymi emocjami. Pomarańczowy budzi radosne skojarzenia oraz w wyobrażeniach wielu osób ściśle wiąże się z energią. W odróżnieniu od czerwieni budzi poczucie bezpieczeństwa, dlatego korzystnie jest zastosować go w przycisku CTA. Pomarańczowy to kolor, na którym szczególnie skupić się powinni producenci żywności, czy właściciele restauracji, ponieważ udowodniono, że potęguje on apetyt.

Żółty

Jak myślisz, dlaczego emoji mają żółty kolor? Silnie wpływa on na emocje, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Z jednej strony to ciepła i wesoła barwa, z drugiej natomiast w niektórych przypadkach wzbudzać może frustrację, a nawet złość. Żółty zdecydowanie należy do kolorów, które silnie przyciągają uwagę, ale musisz używać go z rozwagą, bo zależnie od kontekstu – daje poczucie bezpieczeństwa, a także ostrzega przed niebezpieczeństwem. Jeśli natomiast szukasz koloru, który podkreśli prestiżowy charakter Twojej oferty postaw na złoty. Jest on jednak nie tylko postrzegany, jako oznaka luksusu. Badania pokazują, że złoty pobudza kreatywność odbiorców.

To jeszcze nie koniec

Oto pierwsza część tematu poświęconego psychologii kolorów w sieci. W następnej części (Psychologia kolorów w e-marketingu cz.2) zdobędziesz jeszcze więcej ciekawych oraz przydatnych informacji, dzięki którym łatwiej wyselekcjonujesz barwy, którymi będziesz posługiwał się w komunikacji z klientami.