Współpraca z micro-influencerem – czy warto?

Uwzględnienie współpracy z micro-influencerem w strategii marketingowej może przynieść markom wiele korzyści. To za sprawą ciągłego rozwoju portali społecznościowych oraz blogosfery twórcy treści zyskali ogromne znaczenie i dysponują umiejętnością wpływania na użytkowników.

micro-influencerem

Influencerzy… Na przełomie ostatnich lat określenie to zyskało ogromną popularność. Współpraca blogerów i marek stała się nieodłącznym elementem wielu strategii marketingowych. Nasuwa się pytanie, czy rzeczywiście kooperacja z influencerami posiadającymi ogromną liczbę fanów to dobry pomysł dla każdej marki? To z pewnością wyjście dla dużych firm dysponujących sporym budżetem. Czy opłaci się to natomiast w Twoim biznesie? Przeczytaj artykuł i sam zdecyduj, czy jest to dobra droga dla promocji Twojej własnej marki. Ale zacznijmy od podstaw.

Kim właściwie jest ten micro-influencer?

Najbardziej widoczną różnicą między influencerem, a micro-influencerem jest to, że ten drugi nie jest celebrytą. Nie pojawia się na “ściankach” czy imprezach sponsorowanych i nie zebrał rzeszy fanów liczonych w milionach. Micro-influencer to osoba, która prowadzi bloga, vloga, profil na Instagramie czy Facebooku, a grono jej stałych odbiorców zwykle mieści się w przedziale od 1000 do 10000 obserwatorów, czasami liczba ta dochodzi do 30 tysięcy.

Jakie są zalety wynikające z współpracy z micro-influencerem?

Prawdziwa więź

Świadomi działań marketingowych użytkownicy portali społecznościowych chcą obserwować szczerych ludzi i słuchać ich prawdziwych historii. Odbiorcy doceniają wiarygodne osoby i z chęcią podążają za tymi, którzy są prawdziwi w tym, co robią. Nie zależy im na śledzeniu życia celebrytów, tylko ludzi podobnych do nich. To stanowi przewagę micro-influencerów, którzy mają znacznie silniejsze relacje z odbiorcami. Nie są naszymi idolami, tylko osobami na równi z nami, którzy inspirują, zarażają pasją i motywują do działania.

Bliższe relację

Mimo, że micro-influencerzy sami zarządzają własnymi kontami w mediach społecznościowych i nie mają do tego sztabu specjalistów, dysponują większą ilością czasu na czynne relacje z odbiorcami. Dzięki temu, że grono ich obserwatorów nie jest potężne, są w stanie odpowiadać na komentarze oraz odpisywać na wiadomości.

To się zwyczajnie opłaca

Tutaj nie trzeba wiele wyjaśniać. Influencerzy często żądają za współpracę z marką niewyobrażalnych kwot. Natomiast zaangażowanie kilkudziesięciu micro-influencerów nierzadko jest tańszym przedsięwzięciem niż kooperacja z jednym influencerem-celebrytą. Ponadto Ci pierwsi nie zawsze oczekują zapłaty w formie pieniężnej – czasami zapas firmowych produktów wystarczy, aby w zamian otrzymać np. post promujący Twoją markę.

Drugą istotną kwestią jest fakt, że współpracując z wieloma micro-influencerami masz szansę zdobyć większy zasięg oraz wyższy wskaźnik konwersji niż angażując jednego influencera.

micro-influencerem

O czym musisz pamiętać wybierając influencera?

  • Wybierz odpowiednią osobę dla Twojej marki – dopasuj influencera do Twojej grupy docelowej.
  • Sprawdź czy aktywnie uczestniczy w relacjach z odbiorcami – jeśli zależy Ci na zaangażowaniu twoich klientów, dodanie jednego posta nie wystarczy.
  • Sprawdź, czy posiada zaangażowaną społeczność – co z tego, że Twój influencer będzie gotowy do działania, jeśli nie będzie miał z kim nawiązywać relacji.

Zanim zdecydujesz się na współpracę z mikro-influencerem lub influencerem, weź pod uwagę jeszcze jedną kwestię. Ci drudzy często zyskują popularność nie tylko w Polsce i często posługują się hasztagami w języku angielskim, przez co część ich fanów to osoby z zagranicy. Musisz zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chciałbyś aby Twój produkt był promowany również w innych krajach, czy zależy Ci jedynie na rynku polskim? Jeśli chcesz zyskać popularność wyłącznie wśród Polaków, docieranie do fanów z zagranicy mija się z Twoim celem.

Podsumowując

Jeśli nie posiadasz ogromnego budżetu na kampanię reklamową w social mediach, nie nawiązuj współpracy z influencerem o największych zasięgach i ogromnej popularności, ponieważ nie jest to gwarancją zysku dla Twojej marki. Warto spróbować współpracy z micro-influencerami, którzy mogą w większym stopniu zaangażować odbiorców, a jednocześnie będzie to mniejszy koszt dla Twojej firmy.