Sas Design Sas Design
O nas
Oferta
Strony internetowe
Internetowa wizytówka
CMS WordPress
Sklepy internetowe
PrestaShop
WooCommerce
Shoplo
Shoper
Identyfikacja wizualna
Pozycjonowanie
E-marketing
Obsługa firm
Consent Mode v2
Domeny i hosting
Realizacje
Blog
Kontakt

Znak towarowy

23 lipca 2015
Piotr Wódkowski
Brak komentarzy

Znak i nazwa to elementy, które pomagają rozpoznawać Twoja markę wśród licznej konkurencji na rynku. Jeśli nie chcesz, aby były one źle wykorzystywane lub nadużywane przez Twoją konkurencje, chroń je prawnie – zarejestruj znak towarowy swojej firmy.

wypelniani-znak-towarowy-sas-design

W sukcesie nowoczesnych przedsiębiorstw olbrzymią rolę odgrywają tzw. “wartości niematerialne”. W tym gronie znajduje się także to, co jest głównym elementem komunikacji firmy z odbiorcami jej produktów – marka. Na tym polu możemy spotkać się z agresywnymi działaniami konkurencji, która bynajmniej nie będzie polegać wyłącznie na usilnym promowaniu marki konkurencyjnej. Zagrożenie może stanowić również zbytnia chęć „utożsamienia się” konkurencji z naszym logotypem czy nazwą. Jak ustrzec się przed takim zagrożeniem? Odpowiedzią jest zastrzeżenie znaku towarowego!

Co może być znakiem towarowym?

Zgodnie z art. 120 ust. 1 i 2 ustawy Prawo własności przemysłowej, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, a w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. To wyliczenie należy traktować raczej jako wyczerpujące, choć zdarzył się również jeden przypadek rejestracji znaku towarowego dla producenta piłeczek tenisowych w postaci – tu uwaga! – zapachu świeżo ściętej trawy. Ale to raczej wyjątek. W omawianym kontekście będą nas interesować głównie nazwa oraz logotyp.

Co nie może być znakiem towarowym?

W myśl art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie uzyskamy prawa ochronnego na oznaczenie, które pozbawione jest dostatecznych znamion odróżniających. Oznacza to, że nie zostaną zarejestrowane oznaczenia, które nie nadają się do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego. Dzieje się tak w szczególności, gdy oznaczenie składa się wyłącznie z elementów służących do wskazania w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności a także gdy weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych.

Przykładowo – nie uzyska prawa ochronnego słowny znak towarowy „Arabica”, mający być marką kawy, bowiem jest to nazwa będąca oznaczeniem gatunku kawy. Intencją tego ograniczenia jest niedopuszczenie do przyznania komukolwiek „monopolu” na stosowanie nazw o charakterze powszechnym. Warto jednak wspomnieć o wyjątku od tej reguły – art. 130 dopuszcza sytuację zarejestrowania znaku, który pierwotnie zdolności odróżniającej nie posiadał, ale nabył ją w toku używania.

Krajowa procedura rejestracji – jak, za ile, kiedy?

Zgłoszenie polega na złożeniu w Urzędzie Patentowym wypełnionego formularza podania o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy. Od tego momentu procedura rejestracji trwa zwykle od 8 do 12 miesięcy.

Jeżeli chodzi o koszty związane z opłatami urzędowymi, to kształtują się one następująco:

  • opłata zgłoszeniowa wynosi 550 zł (do trzech klas towarowych) oraz 120 zł za każdą klasę towarową powyżej trzech,
  • za pierwszy dziesięcioletni okres ochronny, trzeba będzie zapłacić 400 zł za każdą klasę do trzeciej włącznie oraz 450 za każdą klasę powyżej trzech.
reserved-2

Dwie ™ i ® przy nazwach z naklejek komputera. Inne znane zarejestrowane nazwy/znaki to np. Coca-Cola, Lego, McDonalds…

Słowny czy słowno-graficzny?

Rejestrując oznaczenie firmy w Urzędzie Patententowym, musimy dokonać wyboru, czy chcemy dokonać rejestracji znaku słownego czy słowno-graficznego.

Oba typy różnią się zakresem ochrony:

  • Znak słowny chroni samo brzmienie nazwy. Nie zapobiegnie natomiast wizualnemu podszywaniu się pod logotyp przedsiębiorstwa.
  • Znak słowno-graficzny chroni określoną kompozycję graficzną. Ochroni nas przed próbą konstruowania podobnych graficznie oznaczeń.

Jeżeli naszym największym atutem jest oryginalne brzmienie nazwy – warto wówczas zdecydować się na znak słowny. Warto jednak zaznaczyć, iż trudniej jest mu uzyskać „zdolność odróżniającą”. Jeżeli jednak najbardziej charakterystycznym elementem w identyfikacji naszego przedsiębiorstwa  jest logotyp, warto wówczas zarejestrować znak graficzny. Nie ma również przeciwwskazań, żeby dokonać rejestracji znaku w obu opcjach – gwarantuje to najszerszą ochronę, jednak wiąże się z podwójnymi opłatami.

Co daje prawo ochronne na znak towarowy?

Zgodnie z tym, co napisałem na wstępie, podstawowym motywem rejestracji znaku jest prawna ochrona marki – oznaczenia przedsiębiorstwa. Dysponując prawem ochronnym, możemy m.in. zakazać każdej innej osobie naruszania naszego znaku a przy zawinionym naruszeniu – żądać odpowiedniego odszkodowania. Świadectwo ochronne i możliwość pochwalenia się znakiem „R w kółeczku” z pewnością dodaje prestiżu marce i budzi zaufanie u klientów.

A co, jeśli działamy poza Polską?

Powyżej opisane uwagi, odnosić się będą do rejestracji znaku towarowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli nasza działalność rozciąga się poza obszar kraju – na inne kraje europejskie lub nawet poza Europę, wtedy należy rozważyć skorzystanie z procedur międzynarodowych. Wspólnotowe prawo ochronne na znak towarowy pozwoli nam jednym zgłoszeniem uzyskać ochronę we wszystkich krajach europejskich. Takiej rejestracji dokonuje się w Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante (Hiszpania). Istnieje również procedura rejestracji ogólnoświatowej, za pośrednictwem Międzynarodowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO).

Podsumowanie

Teraz wiesz już ile trzeba, aby chronić swoją nazwę. Jeśli więc Twoja nazwa lub/i logo jest dla Ciebie bardzo ważne, jest lub ma być kiedyś rozpoznawalne, zastrzeż swój znak. Koszty nie są aż tak duże, procedura nie jest bardzo skomplikowana, a ochrona zawsze może się przydać.

Poleć znajomymEmail this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Print this page
Print

Tags:

identyfikacja wizualna,
logo,
ochrona znaku,
prawo,
znak zastrzeżony,

Polecane wpisy

Identyfikacja wizualna marki – o tym musisz pamiętać 31 października 2017
Z ABI prościej, czyli nowa ochrona danych osobowych. 23 kwietnia 2015
Materiały identyfikacyjne – jakie i dlaczego? 18 grudnia 2015

SeoHost.pl

Kategorie

  • Analytika i optymalizacja
  • Aspekty prawne
  • Inspiracje
  • Pomoc techniczna
  • Porady dla firm
  • Promocja w Internecie
  • SEO i pozycjonowanie
  • Sprzedaż w Internecie
  • Targi i imprezy branżowe
  • Użyteczność i UX
  • VERSUS

Najnowsze komentarze

  • Atrio - Jak wybrać gadżety reklamowe i upominki?
  • heyday - Jak wybrać gadżety reklamowe i upominki?
  • Marek Kowalczyk - Błędy na stronie, które uniemożliwiają Ci bycie w czołówce
  • Marcin Sromek - Błędy na stronie, które uniemożliwiają Ci bycie w czołówce
  • bres - Czy warto dzisiaj inwestować w upominki firmowe?

Znajdź nas w sieci:

Facebook
Twitter
Google+
Pinterest

Nasze realizacje

Morgan Aidec

Pretty Clever

Green Finanse

Elerton

Kontakt z nami

Adres: 85-001 Bydgoszcz
E-mail: bok@sasdesign.pl

Kilka słów o nas

Sas Design to młoda i dynamicznie rozwijająca się agencja interaktywna, działająca wszędzie tam, gdzie jest Internet. :) Tworzymy dla szerokiej rzeszy klientów, bez względu na branżę, zawsze z równie wielkim zapałem i zaangażowaniem, dając z siebie 100% umiejętności. Jeśli chcesz nas poznać, zaproponować współpracę lub zamówić którąś z naszych usług, wpadnij do nas do biura lub zadzwoń. Wszystkie dane znajdziesz w zakładce kontakt lub po prawej stronie.

Kontakt z nami

E-mail: bok@sasdesign.pl
Email
Facebook
Behance

Rzetelna firma

Nasza firma należy do programu Rzetelna firma:

2016 © Sas Design Bydgoszcz: Projektowanie stron www. Wszystkie prawa zastrzeżone.
O nas
Oferta
Realizacje
Kariera
Blog
Kontakt
Polityka prywatności