Dropshipping – czy warto w niego inwestować?

Magdalena Jurak

Zastanawialiście się kiedyś, jak wiele przeszkód pojawia się przed początkującym właścicielem sklepu internetowego? Od pomysłu do pierwszych realizacji czeka Cię prawdziwy bieg przez płotki. Nie jest lekko, jednak z pomocą przychodzi model dropshipping. 

dropshipping-magazyn

Kilka słów o dropshipping’u

Model biznesowy, którym się dziś zajmiemy to dropshipping (z angielskiego wdzięczne: sprzedawanie po kropelce). Opiera się on najprościej mówiąc na sprzedaży przez jedną osobę (sklep), a pakowaniu i wysyłce towaru przez drugą (hurtownię). Zacznijmy od szybkiego Q&A (pytania i odpowiedzi) na temat dropshippingu.

1. Jak zacząć biznes w modelu dropshippping?

Aby rozpocząć przygodę ze sklepem internetowym w modelu dropshipping trzeba zacząć od sklepu internetowego. Będzie to nasze podstawowe miejsce pracy, przy którym spędzimy wiele dni dodając produkty i pozyskując klientów, dlatego też musimy zadbać o to, by sklep był funkcjonalny i dobrze sprzedawał. Zanim jednak dodamy pierwsze produkty musimy skądś je pozyskać. W modelu dropshipping najpopularniejszym rozwiązaniem jest współpraca i outsourcing pewnych czynności na hurtownie.

2. Jak wygląda współpraca z hurtowniami?

Ile hurtowni tyle odpowiedzi. W najlepszym razie, przy współpracy z hurtowniami, wszystko poza sprzedażą możemy oddać w ich ręce. Po otrzymaniu zamówienia, nasza hurtownia pakuje towar, dołącza paragon, materiały promocyjne (a czasem nawet pakuje ozdobnie na prezent) i przekazuje do kuriera, w zależności od wybranej przez naszego klienta opcji. Na tym jednak rola hurtowni się nie kończy. Również po jej stronie jest rozpatrywanie reklamacji i przyjmowanie zwrotów.

Nie zawsze jednak jest tak kolorowo, jakby mogło się wydawać. Część hurtowni nie świadczy dodatkowych usług poza wysyłką. Mogą przytrafić się problemy z pomyłką zamówień, źle zaadresowaną przesyłką, czy innymi zwykłymi ludzkimi błędami. Musimy wtedy liczyć się z tym, że niezadowolony klient wróci do nas (nie do hurtowni) i będzie żądał zadośćuczynienia. Często brak kontroli i możliwości wpływu na proces realizacji zamówienia prowadzi do nieporozumień, dlatego też jednym z ważniejszych działań jest wybór odpowiedniej hurtowni.

Dropshipping-wpolpraca-z-hurtownia-umowa

3. Jak wybrać odpowiednią hurtownię?

Aby hurtownia, którą wybierzemy, spełniała wszystkie wymogi przed zawarciem umowy należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  1. Pierwszym jest to, z jakich dostawców korzystają i jakie wiążą się z tym koszty. Badania wykazują, że wysokie koszty przesyłki są jedną z głównych przyczyn porzucania koszyka. Jednak wpływ ma nie tylko cena.
  2. Ważne jest również zróżnicowanie dostawców. Bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie konwersji jest dodanie opcji odbioru w punkcie/paczkomacie. Należy jednak pamiętać, że nie każda hurtownia udziela takiej możliwości.
  3. Gdy wiemy już wszystko o samym dostawcy należy dogłębnie omówić sposób pakowania towarów. Czy hurtownia dołącza paragony, czy jest możliwość dołączenia materiałów promocyjnych (ulotek, kodów, upominków).
  4. Warto również dowiedzieć się o możliwość zapakowania na prezent, ponieważ w sezonie świątecznym może to okazać się naszą kartą przetargową.
  5. Pamiętajmy też o uzgodnieniu procesów zwrotów i reklamacji.
  6. Na koniec jeszcze warto zwrócić uwagę na to, czy jest jakaś minimalna kwota zamówienia, i jaki jest czas realizacji.

4. Ile kosztuje droppshipping?

Na prowadzenie sklepu w omawianym modelu składa się wiele elementów. Omówmy najpierw te, które są wspólne dla każdego rodzaju e-sklepu. Przede wszystkim sam sklep. Jest wiele ciekawych możliwości, o których pisaliśmy na naszym blogu TU, TU i TU jeszcze ;)

Bez względu na to, jak będziemy pozyskiwać przedmioty naszej sprzedaży sam sklep jest pierwszą wizytówką, z jaką spotyka się klient, dlatego jemu szczególnie należy się uwaga. Kiedy już mówimy o sklepie koniecznie trzeba pamiętać o odpowiedniej integracji z hurtowniami, kurierami, itd… Kolejny wspólny koszt to sama wysyłka. Bez względu na to, czy to my ją robimy, czy hurtownia, trzeba ją opłacić. No i promocja. Bez względu na rodzaj sklepu jest to niezbędny wydatek, który zwróci się w momencie pierwszych zakupów i pozytywnych opinii klientów.

Teraz przejdźmy do wydatków ściśle związanych z dropshippingiem. Bywa tak, że hurtownie wymagają zapłaty za pliki xml z ofertą ich produktów. Jeśli nawet nie jest to jednorazowa, jawna opłata, może być ukryta w kosztach produktów, które będą droższe, niż te sprzedawane nam od razu na magazyn. Z drugiej strony duża część kosztów się wyrównuje, ponieważ nie zatrudniamy dodatkowych pracowników, nie płacimy za magazyn oraz nie zamrażamy pieniędzy w produktach przed ich sprzedażą.

dropshipping-przesylka

Warto?

Jeśli myślimy o rozpoczęciu przygody z prowadzeniem e-sklepu, metoda Dropshippingowa jest dobrym rozwiązaniem. Pozwala na zysk bez dużych nakładów finansowych. Ten model przyjazny jest również dla osób sprzedających nowinki (moda, elektronika), gdzie trzeba szybko wprowadzać produkty do oferty. Gdybyśmy mieli je umieszczać tradycyjną metodą zajęłoby to więcej czasu i przestalibyśmy być konkurencyjni.

Wiadomo jednak, że nie ma idealnych rozwiązań. Również Dropshipping niesie za sobą ryzyko. W końcu wydatków jest dużo, a zarabiamy często tylko na marży. Nie mamy też wpływu na znaczną część procesu zamówień. Jeśli jeszcze dojedzie do jakiś pomyłek i konfliktów z hurtownią może wydarzyć się prawdziwa katastrofa.

Bądźmy jednak optymistami, ponieważ to samo rozwiązanie przy dobrej optymalizacji i ciężkiej pracy na początku, może się stać szybką maszynką do zarabiania pieniędzy.

Czujesz, że poradzisz sobie ze stworzeniem własnego e-sklepu? Działaj! Kliknij tu i załóż sklep internetowy z Shoplo – teraz przez 15 dni możesz przetestować go za darmo. Trzymamy kciuki!

Na koniec

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z e-sklepem? A może zależy Ci na poszerzeniu bazy klientów? Nie musisz się tym wszystkim zajmować sam! Skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza. Fachowo zajmiemy się Twoim sklepem, docierając do odpowiednich grup docelowych oraz skutecznie zwiększymy sprzedaż Twoich usług!

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!