Identyfikacja wizualna marki – o tym musisz pamiętać

Pierwsze wrażenie oraz emocje, które powstają w trakcie stykania się z materiałami identyfikacyjnymi marki decydują o tym, czy klienci pragną zostać z nią w kontakcie i korzystać z jej produktów czy usług.

identyfikacja wizualna marki

Na początek dla tych, którzy jeszcze nie do końca wiedzą, czym jest identyfikacja wizualna marki przygotowaliśmy krótkie wprowadzenie. Stworzenie identyfikacji wizualnej jest jednym z najważniejszych elementów, które powinieneś przemyśleć, zanim wystartujesz z własnym biznesem. Jest to narzędzie, za pomocą którego kreujesz wizerunek marki na rynku. Ważne jest zatem, aby stworzyć taką identyfikację, która wyraźnie wyróżni Cię na tle wszechobecnej konkurencji. Dlaczego to takie istotne? Współcześni konsumenci, a także Twoi potencjalni partnerzy biznesowi otrzymują naprawdę mnóstwo sygnałów, informacji oraz ofert od przeróżnych marek. Aby wybić się z grona Twoich konkurentów, a następnie pokonać ją osiągając wysokie zyski, musisz posiadać znak rozpoznawczy, który będzie zarówno oryginalny, łatwo zapadający w pamięć, jak i spójny z charakterem Twojej działalności.

Do tego właśnie potrzebna Ci będzie przemyślana identyfikacja wizualna marki. Dzisiaj przygotowaliśmy dla Ciebie kilka istotnych wskazówek, dzięki którym jej stworzenie nie będzie tak kłopotliwe, jak mogłoby się wydawać.

Bądź oryginalny

Może ta porada wydaje Ci się oklepana, jednak jednym z Twoich najtrudniejszych zadań będzie wyróżnienie się z tłumu konkurencji. Chyba że jesteś szczęśliwcem, trafiłeś w nisze i całkowicie nie czujesz się zagrożony. Ten scenariusz może być jednak mało prawdopodobny. Może Ci się wydawać, że Twoja oferta jest niepowtarzalna, jednak na rynku jest naprawdę wiele firm oferujących te same produkty lub działających w obrębie jednej branży i to właśnie identyfikacja wizualna marki jest pierwszym narzędziem, które pozwoli Ci na wybicie się z tłumu. Jeśli chcesz podążać tą ścieżką, musisz wiedzieć, że nie należy ona do najprostszych. Tworząc wyróżniającą się identyfikację wizualną z pewnością musisz zrezygnować z materiałów, do których każdy ma dostęp i może je dowolnie wykorzystywać. Mam tu na myśli np. stockowe zdjęcia, które z pewnością nie sprawią, że będziesz oryginalny. Ponadto obieranie tej łatwiejszej drogi spowoduje, że Twoja marka nie będzie odbierana jako autentyczna. Lepszym wyjściem będzie korzystanie z własnych materiałów, pokazywanie swoich pracowników, swojego wizerunku, zamiast rozpowszechnianie twarzy znanych ze stocków. Zaprezentuj swoją markę w oryginalny sposób – zrób cokolwiek, tylko nie ograniczaj się do minimum!

identyfikacja wizualna marki

Zachowaj spójność

Zanim ostatecznie zdecydujesz o finalnych założeniach Twojej identyfikacji wizualnej, przemyśl to, w jaki sposób chcesz być odbierany przez konsumentów, dowiedz się, kim są osoby w Twojej grupie docelowej i poznaj ich upodobania. Następnie planując wszelkie elementy Twojej identyfikacji wizualnej, kieruj się wytycznymi, które pozwolą Ci zachować spójny wizerunek marki, a dzięki temu, łatwiej utrwalisz go w świadomości konsumentów.

Zdecyduj, co chcesz osiągnąć

Jako przedsiębiorca, wiesz już, że Twoje działania nie powinny być podejmowane bez wcześniej określonego celu. Bez tego ciężko będzie wyciągnąć jakiekolwiek wnioski oraz ocenić czy Twój biznes rozwija się we właściwym kierunku. Tak samo jest z identyfikacją wizualną – musisz wiedzieć, jaki chcesz osiągnąć cel wizerunkowy. Do czego dążysz i jak chcesz być odbierany? Chcesz uchodzić za eksperta, a swoje produkty kierujesz do starszej grupy docelowej? A może stawiasz na luźną komunikację i oferujesz produkty dla nastolatków? Sprecyzuj swój wizerunkowy cel i stwórz konsekwentną identyfikację.

identyfikacja wizualna marki

Odświeżona identyfikacja wizualna marki

Jeśli nie jesteś nowym zawodnikiem na biznesowym ringu i Twoja firma funkcjonuje już na rynku od kilku dobrych lat, możesz odnieść mylne wrażenie, że temat identyfikacji wizualnej już Cię nie dotyczy. Pomyłka. Jeśli chcesz uchodzić za współczesną markę, nie możesz wizerunkowo pozostawać w tyle za swoją konkurencją. Twoja identyfikacja wizualna została stworzona kilka lat temu, a to oznacza, że z pewnością nie ma nic wspólnego ze współczesnymi trendami oraz oczekiwaniami współczesnych konsumentów. Jeśli w ich oczach zaistniejesz, jako marka, która nie dba o własny wizerunek, niechętnie zdobędą się na wybranie Twojej oferty. Dlatego, jak najszybciej przyjrzyj się swojemu logotypowi, gadżetom czy stronie internetowej i zastanów się, czy nie warto ich trochę odświeżyć. Pamiętaj, że zmiany nie muszą być kolosalne ;-)

Podsumowując

Konsumenci potrzebują zaledwie kilka sekund, aby ocenić czy strona internetowa, profil w mediach społecznościowych, przekaz reklamowy jest dla nich ciekawy oraz przydatny. Nie zmarnuj tej okazji i zadbaj o wizerunek, który będzie przyciągał Twoją grupę docelową. Jeśli startujesz z własnymi biznesem lub chcesz odświeżyć swój wizerunek, skontaktuj się z nami – stworzymy oryginalną identyfikację wizualną, która wyróżni Cię z grona konkurencji. Sprawdź realizacje naszych pomysłów dla innych marek.