Relacja z SEMcamp

W czwartek 29 stycznia sprawdziliśmy imprezę SEMcamp. Na tym wydarzeniu byliśmy po raz piewszy, ale na pewno nie ostatni. SEMcamp to spotkanie dla specjalistów od marketingu w wyszukiwarkach oraz wszystkich innych osób zainteresowanych tym tematem.

SEMcamp

źródło: www.semcamp.com.pl

 

Z wizyty w Warszawie przywiozłam kilka przyjemnych i kilka mniej przyjemnych wspomnień. Niewątpliwie jednak z takiego wydarzenia wynosi się sporo wiedzy. Taka wiedza płynie nie tylko z prezentacji, a także od poznanych tam osób, pracujących w podobnych miejscach. Rozmowa z nimi to możliwość wymiany doświadczeń, wysłuchanie opinii a czasem nawiązanie dłuższych wartościowych znajomości :)

Czym jest SEMcamp

Wydarzenie organizowane jest cyklicznie (zazwyczaj 2 razy w roku) przez Mariusza Gąsiewskiego (Blog ittechnology) oraz Przemysława Modrzewskiego (Blog MarketingLab). Pierwsze spotkanie odbyło się w styczniu 2009 roku.

Zjazd nazywa się “SEM” bo dotyczy głównie zagadnień związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, chociaż nie tylko. Na spotkaniach poruszane są tematy mobile, wideo, SEO i pozycjonowania, linków sponsorowanych (AdWords), analityki (Analytics) oraz innych tematów powiązanych z marketingiem internetowym.

Już prawie tradycyjnie, bo od kilku lat, wydarzenie odbywa się w Auli na uczelni Łazarskiego w Warszawie. Prezentacje przedstawiane są przez osoby, na co dzień zajmujące się marketingiem w sieci. Większość z nich związana jest w jakiś sposób z Google. Po wykładach i prezentacjach, zainteresowane osoby zbierają się w pobliskim barze, aby poznać się i porozmawiać. Na auli było sporo zainteresowanych, ale niestety na “zapoznanie się” docierają nieliczni.

SEMcamp

17 edycja SEMcamp

Wchodząc na korytarz uczelni zobaczyłam ogromną kolejkę do rejestracji. Na uczelni zebrało się ponad 400 osób zainteresowanych tematyką marketingu internetowego. Jak później ogłosili organizatorzy, blisko połowa z nich to przedstawiciele różnego rodzaju agencji interaktywnych i SEO. Na sali znaleźli się też studenci, pracownicy działów marketingu oraz właściciele firm.

Pierwsza ze swoją prezentacją wystąpiła Joanna Czekaj. Pani Asia pracuje w Google i jest podobno pierwszą (i do tego czasu jedyną) prelegentką płci pięknej na SEMcampach. Mówiła o tym, jak ważna w marketingu jest strefa mobile, wskazując na wiele statystyk. Polecała zwracać szczególną uwagę na urządzenia mobilne w czasie planowania kampanii.

Kolejną prezentację prowadził jeden z organizatorów SEMcamp – Przemysław Modrzewski. Zwrócił on uwagę, na wartość klienta mierzoną w czasie i na to, jak postępować z różnymi grupami klientów.

W południe przyszedł czas na Macieja Ossowskiego z GetResponse i jego e-mail marketing. Tutaj również została zwrócona uwaga na urządzenia mobilne, na których często odczytywane są maile, a także na zmiany w zakładkach poczty gmaila, które wprowadziły zamęt w strefie mailingu ofertowego.

Cezary Lech z MaxRoy.com (u którego odbywałam szkolenie AdWords) tym razem opowiedział o content marketingu. Mówił o wstawianiu tekstów poprzez narzędzia typu „next content” oraz o działaniu tego typu artykułów na SEO. Cezary pokazał m.in. kilka przykładów złego wykorzystywania linków w treści.

Pani Iwona Piwek, która miała prowadzić prezentacje o YouTube (druga kobieta prezentująca na SEMcam) niestety nie mogła się zjawić, więc  w zastępstwie przedstawiono ciekawe Case Study kampani YouTube’owych m.in. #BMWstories.

Ostatnim prelegentem był drugi organizator wydarzenia- Mariusz Gąsiewski. Prezentacja skupiała się głównie na AdWordsie, jego nowych funkcjonalnościach (np. odliczanie czasu w reklamach google) i oczekiwanych zmianach.

Wszystkie prezentacje można rozpatrywać z osobna i oceniać z własnej perspektywy. Były osoby, które uznały wykłady za bardzo pouczające. Znaleźli się też tacy, którzy nie znaleźli w nich nowej, interesującej wiedzy. To zależy oczywiście od różnych poziomów wiedzy jaką posiadali odbiorcy. Wpływ na to ma też zdolność wyszukiwania wartościowych informacji, nawet wśród tych znanych faktów. Dla tych, którzy to wszystko już wiedzieli, wartość może mieć wysłuchanie opinii innego specjalisty.

SEMscamp-Warszawa-Blog-SasDesign

W przerwach pełna elegancja. Na stolikach rozstawione ciasta, kawa, herbata oraz woda. To był dobry czas na poznanie nowych ludzi i rozmowę o branży czy prezentacjach. A po części oficjalnej, coś więcej niż kawa czy herbata – spotkanie w Pubie Zielona Gęś. Poznałam autora książki, która pomogła mi opanować Tag Managera oraz wiele osób z innych agencji. Jedno mogę powiedzieć, z pewnością to doświadczenie wzbogaciło mnie o materiał do przemyśleń i kilka wartościowych wniosków. Takie spotkania każdemu przynoszą coś innego, więc nie będę tu wykładać własnych analiz.

Dla kogo?

Brzmi jakby SEMcamp kierowany był głównie do specjalistów od AdWordsa i SEO. Ja jednak polecam je klientom agencji i marketingowcom firm niezwiązanych z branżą internetową.

Siedziałam przez chwilę z Panem, który przedstawił się jako “ten z drugiej strony”. Był to klient jednej z agencji, który lubi wiedzieć, co dzieje się na rynku marketingowym. Pochwalam takie zachowanie. Pozwala to łatwiej przedstawić czego potrzebuje firma podczas rozmów z agencją,  spojrzeć na marketing oczami wykonawców i ewentualnie lepiej kontrolować zlecone prace. Także marketerzy, którzy sami prowadzą kampanie w Internecie, dowiedzą się czegoś nowego i może z innej strony spojrzą na swoje działania. Dla doświadczonych specjalistów e-marketingu wiedza z tegorocznego zjazdu (nie mogę oceniać tych, w których nie uczestniczyłam), to raczej coś na kształt uświadomienia sobie rzeczy, które się wie, ale może nie zawsze się o nich myśli. Bądź po prostu, jak wspomniałam prędzej, wysłuchanie opinii innych specjalistów :)

Moja opinia

Każdy wyjazd ma wartość. Jeden większą, drugi mniejszą. Ten wyjazd, jak najbardziej nauczył mnie wiele. Trochę z prezentacji, trochę z rozmów podczas przerw kawowych i na AfterParty. Na pewno zjawię się na kolejnych SEMcampach, z nadzieją na równie bogatą wiedzę i nowe znajomości. Jeśli też zdecydujesz się tam wybrać (do czego namawiam), na pewno się spotkamy :)
Jeśli to Cię nie przekonuje, możesz zajrzeć na bloga Mariusza Gąsiewskiego i zapoznać się z prezentacjami z 17 SEMcamp’u lub na stronię wydarzenia i przejrzeć prezentacje z poprzednich edycji. :)