Zasady zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym

Jeśli posiadasz sklep internetowy zasady zwrotów i reklamacji powinny być Ci znane. Jeśli jednak gubisz się w natłoku obowiązków – ten wpis jest dla Ciebie! Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najważniejsze kwestie, z którymi zapoznać się powinien każdy handlujący online.

zasady zwrotów

Zasady zwrotów i reklamacji

Utrapieniem każdego sprzedawcy są zwroty i reklamację. Ciężko jest całkowicie je wyeliminować, dlatego warto przygotować się na taką ewentualność i być w pełni świadomym obowiązujących praw. Oto najważniejsze z nich:

  • Kupujący może zwrócić towar w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru. Uwaga! Jeśli konsument nie zostanie poinformowany przez sprzedawcę o prawie do zwrotu, termin ten wydłuża się aż do 12 miesięcy.
  • Przedsiębiorca zobowiązany jest do poinformowania konsumentów o prawie odstąpienia od umowy, a także o kosztach zwrotu, jakie ponosi klient w takim przypadku.
  • Jeśli właściciel e-sklepu nie wypełni powyższego zobowiązania, klient nie ponosi kosztów zwrotu.
  • Na Twojej stronie internetowej powinny znaleźć się również szczegółowe informacje o procedurze rozpatrywania reklamacji oraz adresie, pod którym konsument może składać reklamacje.

Kiedy klient nie może odstąpić od umowy?

Będąc właścicielem e-sklepu musisz być również świadomy, że nie w każdej sytuacji kupujący ma prawo do zwrotu Twojego towaru. Są przypadki, w których sprzedający nie ma obowiązku odstępowania od umowy. Zapoznaj się z poniższymi zasadami, a na pewno nie będziesz stratny. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeśli:

  • Twoja usługa została zrealizowana bez zarzutów i zgodnie ze zleceniem (np. odbyte wakacje zorganizowane przez biuro podróży)
  • wartość towaru lub usługi podlega wahaniom na rynku (np. sprzedaż waluty)
  • wyprodukowany przez Ciebie towar jest nieprefabrykowany, a więc został wykonany na indywidualne zlecenie (np. odzież szyta na miarę, akcesoria firmowe z logo marki)
  • towar ma krótki termin przydatności do spożycia (np. świeże owoce i warzywa, jogurty )
  • otworzył opakowanie, które było zapieczętowane, ze względu ochrony zdrowia lub ze względów higienicznych (np. bielizna, soczewki kontaktowe).

zasady zwrotów

Kto ponosi koszt?

Klient poinformował Cię, że nie jest usatysfakcjonowany Twoim towarem i chce go zwrócić? Pewnie zastanawiasz się co dalej i nurtuje Cię pytanie: kto powinien ponieść koszt wysyłki reklamowanego towaru? Już odpowiadamy.
Jeśli zwrot towaru reklamowanego nie jest nadmiernie kłopotliwy, klient powinien sam zadbać o dostarczenie go sprzedawcy. W sytuacji, kiedy odesłanie produktu jest jednak problematyczne, odebranie go leży w kwestii przedsiębiorcy. Jeśli tego nie zrobisz, klient może odesłać reklamowany towar na koszt odbiorcy. Jeśli chcesz pozostać przy temacie wysyłek, przeczytaj nasz post o dostawach w sklepie internetowym, który pomoże Ci wybrać najlepszą opcję.

Podsumowując

Znasz już najważniejsze zasady zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym. Nie zapomnij o niezwykle istotnym oraz przekładającym się na Twoje zyski lub straty aspekcie. Mam tu na myśli obsługę klienta. Właściwe relacje również w trakcie zwrotów i reklamacji to okazja do zaproponowania klientom wymiany na inny produkt. Jeśli ciekawi Cię, jak przekuć zwroty na sprzedaż i zadowolenie konsumentów przeczytaj nasz post. Czas rozpocząć własną działalność! Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci założyć profesjonalny e-sklep ;)

 

Poleć znajomymEmail this to someoneShare on Facebook3Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this page

Poczekaj! Mamy dla Ciebie coś więcej

Dołącz do grona naszych subskrybentów, zdobywaj przydatną wiedzę i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.

Kopalnia wiedzy za darmo

Kopalnia wiedzy za darmo

Dołącz do grona naszych subskrybentów i zdobywaj przydatną wiedzę, która doprowadzi Twój biznes do sukcesu.

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.