E-sklep na platformie abonamentowej vs własna platforma

Zakładając e-sklep musisz zastanawiać się, czy lepiej wydać większą kwotę na początku i zamówić go w agencji, czy umieścić go na platformie abonamentowej i płacić mniej, ale co miesiąc. Jakie rozwiązanie wybrać?

subskrybcja vs wlasna instalacja-01

Przy rozpoczęciu działalności e-commerce masz wiele małych i dużych decyzji do podjęcia. Jaki wybrać towar? Gdzie umieścić sklep? Jak go stworzyć? Gdzie i jak się reklamować? To wszystko może sprawiać, że podejmujesz decyzje zbyt szybko i pochopnie. Warto jednak porządnie zastanowić się nad tym, gdzie inwestujesz pieniądze, które później mają się przecież zwrócić. Spróbuję podpowiedzieć Ci jakie rozwiązanie wybrać dla swojego nowo powstającego sklepu. Co prawda, pisaliśmy już prędzej o sklepie abonamentowym, ale nie porównywaliśmy różnych możliwości do siebie. Może takie zestawienie plusów i minusów ułatwi Ci podjęcie decyzji.

Zakup e-sklepu jest podobny do wyboru pomieszczenia do sprzedaży stacjonarnej. Tylko przy dużo niższych kwotach. Zakładając sklep stacjonarny masz dwie opcje:

  • wynajęcie pomieszczenia, za które płacisz miesiąc w miesiąc, ale jeśli coś nie wyjdzie, kończy się umowa, zwijasz towar i nie masz problemu.
  • wybudowanie pomieszczenia (np. market), w którym na stałe umieszczasz swój sklep. Płacisz raz a potem po prostu prowadzisz sklep. Jeśli coś się nie uda masz pomieszczenie, którego możesz się pozbyć sprzedając lub wykorzystać do czegoś innego.

Również przy sklepie internetowym możesz wynająć platformę, na której będzie się znajdował lub ją zbudować. Wybór jest tutaj łatwiejszy, bo nie musisz płacić 500tys. za zakup pomieszczenia a najwyżej parę tysięcy za zakup rozwiązania internetowego :) Mniejsza strata przy ewentualnym niepowodzeniu. Pewnie dlatego na zakup własnego e-sklepu decyduje się o wiele więcej sprzedawców niż na wybudowanie marketu :)

Zalety i wady sklepów abonamentowych

Platformy abonamentowe, pozwalają założyć sklep każdemu, kto chce się sprawdzić a nie ma dużego budżetu na rozpoczęcie działalności. To właśnie tak, jak wynajęcie budynku pod prowadzenie swojej działalności. Oczywiście możesz skorzystać z gotowych szablonów, lub zamówić swój indywidualny projekt sklepu u agencji. Nadal będzie to jednak sklep wynajęty. Taki sklep ma wiele plusów jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą internetową i nie masz pewności, że Twój pomysł wypali. Wtedy jest to najbezpieczniejsza opcja. Nie wykładasz dużej kwoty od razu jak w przypadku własnego e-sklepu.

Przy takiej opcji możesz dobrać miesięczny koszt, dopasowany do  Twoich potrzeb. Możesz zamówić pakiet zawierający więcej funkcji i integracji albo tańszy, mniej zaawansowany. Minusem są tu gotowe pakiety. Zazwyczaj nie możesz zdecydować jak dokładnie zbudowany będzie Twój sklep, co w nim będzie, a co nie, a jedynie wybierać z dostępnych, gotowych opcji. Platformy abonamentowe mają również o wiele mniej, niż przy własnym sklepie, możliwości dodatkowych funkcjonalności, wtyczek i integracji. Twórcy określają granice i możliwości, które można stosować.

Podsumowując płacisz wygodnie, bo za „wynajem” miesięczny, ale ostateczne granice wytycza platforma, na której znajduje się sklep.

e-sklep-sas-design

Plusy i minusy własnego e-sklepu

Pod pojęciem własnego obejmuję wszelkie sklepy, które są tworzone dla sprzedawcy. Niezależnie od tego, czy jest on dedykowany (tworzony na własnym oprogramowaniu), czy też na systemach Open Source. Oba budowane są od początku dla Twojego sklepu, tak jak budynek marketu. Może wyglądać tak jak zaplanujesz i zawierać wszystko czego potrzebujesz. Jeśli chcesz mieć na stronie pięć różnych formularzy to tyle dostaniesz, w abonamentowym może zabraknąć takiej opcji. Taki sklep to przede wszystkim Twoja własność, którą agencja może dla Ciebie powiększać i modyfikować w dowolny sposób.

W porównaniu do abonamentowych platform masz wiele więcej możliwości i wpływu na swój sklep:

  • Masz jedną dokładną domenę (na platformach abonamentowych często w niektórych podstronach dodawane są numery lub są na subdomenach danej strony),
  • Masz wpływ na wygląd, grafikę i układ strony,
  • To Ty i agencja wybieracie odpowiednie dla Ciebie funkcjonalności ( jak co ma działać),
  • Wybierasz dowolną ilość wtyczek i integracji (przy abonamentowych masz wyznaczone możliwe integracje, a do zwykłych programiści mogą ich „napisać” wiele więcej).

Minusem jest koszt ponieważ płacisz więcej na „dzień dobry”, ale za to nikt nie będzie od Ciebie żądał opłat miesięcznych. No chyba, że zamówisz obsługę abonamentową, aby agencja dbała o grafikę i wszelkie edycje na stronie – ale to już odrębna kwestia, którą dobierasz dobrowolnie.

Podsumowując możesz mieć tutaj tyle ile chcesz i na ile pozwala Twój budżet.
subskrybcja vs wlasna instalacja-02

Które kiedy?

Nie nazwałabym żadnego z rozwiązań złym. Może być jedynie gorsze lub lepsze w odniesieniu od sytuacji.

Jeśli nie masz pewności, co do swojego pomysłu, nie masz finansów, często zmieniasz koncepcję biznesu to lepszy dla Ciebie będzie sklep abonamentowy. Jeśli jednak wiesz, co chcesz osiągnąć, masz pewność (lub determinacje) i wiesz, że biznes będzie zarabiał, chcesz samodzielnie (z pomocą agencji) decydować, co ma się znaleźć w Twoim sklepie polecam własne, dedykowane lub Open Sourcowe rozwiązanie.

Sklep to inwestycja. Żeby zyskać trzeba najpierw zainwestować.