Plusy i minusy prowadzenia sklepu na abonament

Łukasz Kitowski

Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie podjąłeś już decyzję o założeniu własnego sklepu Internetowego i jak każdy początkujący w branży, przeprowadzasz „research” w sieci. Jedną z możliwych opcji jest sklep WWW, oparty na abonamencie.

sklep-na-abonament

Czym jest sklep na abonament?

Istnieje wiele platform, dzięki którym nawet osoba nie posiadająca zaawansowanej wiedzy technicznej może bez problemu założyć swój własny sklep WWW. Wystarczy, że wykupisz abonament, który zaczyna się już od 49zł miesięcznie. Masz możliwość wyboru gotowego szablonu sklepu, dostajesz domenę z nazwą i dostęp do panelu administracyjnego. Jedyne co tak naprawdę musisz wtedy zrobić jest wprowadzenie danych firmy i bazy produktów. Dodatkowo w cenie abonamentu platforma gwarantuje obsługę i pomoc techniczną. Większość portali zajmujących się sprzedażą sklepów abonamentowych, udostępnia kilkudniową wersję demonstracyjną, na której każdy może sprawdzić, jak to wygląda i na czym polega.

Czy abonament jest dla ciebie?

Masz pomysł na biznes, który uważasz za „strzał w dziesiątkę”, ale nigdy nie handlowałeś przez Internet i boisz się ewentualnego niepowodzenia? Jeśli tak, abonament jest dla Ciebie. To dobry start dla każdego, kto odkrył swoją przedsiębiorczą naturę, ale niekoniecznie dysponuje dużym budżetem. Pomysł na biznes to wszystko czego potrzebujesz. Taki sklep nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Jedyne, o czym musisz pamiętać, to opłacanie abonamentu. Wydatki są minimalne i nie wiąże Cię długoterminowa umowa. W dowolnym momencie, jeżeli Twój pomysł okaże się nieefektywny, możesz zerwać abonament. Za pomocą takiego sklepu możesz skutecznie prowadzić sprzedaż praktycznie nieograniczonej ilości produktów, niezależnie w jakiej branży działasz i jakim asortymentem handlujesz. Dopiero gdy „zjesz już zęby” na tego typu sklepie internetowym, a Twoja firma będzie generować duże obroty, zastanowisz się nad systemem dedykowanym lub nad licencją opensource by uwolnić się od comiesięcznego abonamentu. Wiąże się to jednak z większym kosztem jednorazowym, ponieważ trzeba zapłacić agencji interaktywnej za stworzenie takiego sklepu. Sprawi to jednak, że będziesz niezależny od zewnętrznej firmy, u której miałeś swój sklep na abonament. Później opłaty pojawią się już tylko, kiedy będziesz chciał dodać moduły lub będziesz potrzebował obsługi technicznej.

sklep-na-abonament

Sklep na platformie może być atrakcyjny?

Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że wygląd strony WWW w dużej mierze decyduje o jej powodzeniu. Sklep powinien być nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale i funkcjonalny. Takie połączenie sprawia, że klient nabiera zaufania i łatwiej mu podjąć decyzję o zakupie produktu. Martwisz się, że Twój sklep utonie w morzu identycznych szablonów graficznych? Platformy wychodzą Ci naprzeciw, dając możliwość stworzenia unikalnego projektu graficznego. Wiąże się to oczywiście z opłatą, jednak jest to kluczowa inwestycja, jeżeli chcesz odnieść sukces w branży e-commerce. Shoplo.com daje możliwość pełnej ingerencji w kod HTML, więc możesz wynająć profesjonalną agencję interaktywną, taką jak my, która stworzy dla Ciebie niebanalny projekt.

Funkcjonalności sklepu na abonament

To, że sklep nie będzie autorskim projektem WWW, tylko niejako „wynajętym” na czyjejś platformie nie oznacza, że nie możesz współpracować z interesującymi Cię stronami, platformami czy zewnętrznymi aplikacjami. W abonamencie jest dostępny szereg modułów, umożliwiających integrację sklepu z innymi witrynami. System płatności online to podstawa w dzisiejszych sklepach, dlatego już w większości podstawowych pakietów dostajesz taką możliwość. Współpraca z porównywarkami cenowymi jest równie ważna. Dzięki nim poszukujący określonego towaru klient, może trafić właśnie do Ciebie. Powiązanie z Allegro, szczególnie jeśli tam zaczynała firma, pozwoli przenieść zainteresowaną Twoimi usługami grupę do nowego sklepu. A co ważniejsze, pozwala równolegle prowadzić sprzedaż na obu portalach. Integracja sprawia, że stany magazynowe na Allegro i w sklepie się uzupełniają. Jeśli ktoś kupi produkt na Allegro, w sklepie automatycznie zmniejszy się ilość dostępnych sztuk lub na odwrót. Jeżeli to nie wystarczy, droższe wersje abonamentów dają dużo więcej możliwości. Pozwalają na wystawianie faktur VAT, tłumaczenie stron na obce języki, które otwierają nas na klienta zagranicznego, czy integracje ze stacjonarną hurtownią. Dla osób posiadających stacjonarne sklepy niemal niezbędna jest integracja z Subiekt GT lub WF-MAG, czyli systemami do sprzedaży stacjonarnej. Umożliwia to synchronizację produktów, zamówień i magazynu. Dzięki temu w łatwy sposób zaimportujesz bazę produktów do Twojego sklepu internetowego, a stany magazynowe zawsze będą aktualne.

sklep-w-telefonie

Jak zwiększyć grupę klientów?

Należy pamiętać, że prawdopodobieństwo zakupów w Twoim sklepie będzie się zwiększać, jeśli Twój sklep będzie dostępny w większej ilości miejsc. Dlatego warto zauważyć rosnącą w zastraszającym tempie liczbę transakcji przeprowadzanych przy pomocy urządzeń mobilnych. Nikogo już nie dziwi osoba kupująca za pomocą telefonu komórkowego. Twoja oferta powinna być zaadresowana również do tej grupy. Klient, niezależnie od tego czy jedzie autobusem, siedzi w kawiarni czy na ławce w parku, ma dostęp do sklepu i może dokonać zakupu. Szukając platformy do założenia sklepu powinieneś wziąć pod uwagę, czy oferuje ona również wersję mobilną strony.

Pamiętać należy także o ogromnej popularności mediów społecznościowych – to bardzo prosty sposób na kontaktowanie się z naszymi potencjalnymi klientami. Założenie profilu nic nie kosztuje, a dodawanie postów, przy odrobinie pomysłowości nie jest trudne. Korzyści za to mogą być duże, ponieważ wiele osób przed zdecydowaniem się na wybór danej firmy zagląda na ich „fanpage”. Dobrym rozwiązaniem jest także integracja marketingowa – newsletter, którą będziemy przesyłać spersonalizowane maile do naszych klientów. Najpopularniejszymi portalami do tego są GetResponse czy Freshmail, który umożliwia wysłanie darmowych maili do 500 odbiorców.

magazn-shoplo

Nie masz miejsca na towar?

Jeden z popularnych portali zajmujących się udostępnianiem sklepów na abonament, czyli Shoplo.com wprowadził rewolucyjne rozwiązanie w swojej ofercie: „Fulfillment”. Na czym ono polega? Za miesięczną opłatą do Twojej dyspozycji zostanie oddany magazyn z obsługą, który po zakupie w sklepie będzie samodzielnie odbierał o tym informacje i nadawał przesyłkę. System ten zintegrowany jest ze sklepem, co sprawia, że od momentu kupna cała procedura dostarczenia towaru odbywa się bez Twojego udziału. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne i oszczędzające nasz czas. Dodatkowo nie tracimy kontroli nad sklepem, ponieważ o wszystkich wysyłkach i stanie magazynu jesteśmy informowani drogą elektroniczną. Platforma ta tworzy również wersję mobilną sklepu, co więcej możemy nadzorować naszą firmę w dowolnym miejscu na ekranie smartphona. Kolejną rzeczą wartą uwagi jest pakiet korzyści o wartości 5000zł zawarty w ofercie premium Shoplo. Jest to kwota, w której mieści się szereg zniżek na kampanię reklamową w Internecie i możliwość nadania kilkudziesięciu darmowych paczek. Znajdziemy tam pieniądze przeznaczone na reklamy Google AdWords, GetResponse, AdTaily, rabat na monitorowanie efektów SEO i wiele innych środków na naszą kampanię reklamową.

Czy to się opłaca?

Jeżeli ktoś ma już swój biznes i chce zaistnieć w Internecie, albo dopiero rozpoczyna swoją działalność, jest to bardzo dobre rozwiązanie. Nie jest potrzebna duża ilość środków finansowych, nie podejmuje się żadnych zobowiązań, tak więc wszystko odbywa się bez większego ryzyka. Sklepy abonamentowe dają bardzo dużo możliwości, w których każdy znajdzie coś dla siebie i w każdej chwili, wraz z rozwojem biznesu, może zainwestować w system dedykowany.