Graficzne formy prezentowania treści
Content marketing to nie tylko zwykłe pisanie artykułów i opisów. Można również, informacje przedstawiać w różnego rodzaju prezentacjach, infografikach i grafikach, które znacznie ułatwiają odbiór i zapamiętywanie. Podpowiemy w jaki sposób tworzyć takie treści.
Znacznie łatwiej jest odczytywać treści, które zobrazowane są ikoną, zapamiętać dane przedstawione za pomocą wykresu, czy wyobrazić sobie różnicę dzięki diagramowi. Treści przedstawione za pomocą grafiki trafiają do odbiorców łatwiej i szybciej niż sam tekst.
Żeby wykonać takie formy contentu, nie musisz znać skomplikowanych programów graficznych. Wystarczy, że znasz internetowe, proste w użyciu narzędzia.
Prezentacje
Jedną z form graficznego przedstawiania ważnych treści są prezentacje. Najczęściej wykorzystuje się je do przekazywania wiedzy na temat konkretnego tematu, do przedstawienia swojego produktu czy usługi lub opisania swojej firmy i jej wartości. Być może wpadniesz na jeszcze ciekawsze formy ich wykorzystania – kreatywność to podstawa.
Zwróć uwagę na kilka drobnych elementów, które są istotne podczas tworzenia prezentacji:
- krótkie treści – prezentacje mają być łatwo przystępne, dlatego pamiętaj aby nie umieszczać zbyt wiele treści na jednym slajdzie. Lepiej podzielić treść i dodać dodatkowy slajd niż utrudnić czytanie nadmiarem napisów.
- przejrzyste tło – to wpływa także na odbiór. Jeśli w tło wrzucisz kolorowe zdjęcie, dobranie koloru fonta (czcionki) będzie trudne, a odczytanie treści bardzo trudne. Wybieraj jednolite tło i napisy w kontrastowych kolorach.
- tytuły i nawigacja – aby każdy wiedział czego dotyczy dany slajd, nie zapomnij o ich nazwaniu. Może to być duży tytuł na środku, lub mniejsza informacja w rogu nagłówka
- nie przesadzaj z animacją – przekręcające się kostki, wskakujące napisy i znikające “szachownicowo” slajdy to już przeżytek. Korzystaj z prostych, ale atrakcyjnych przejść.
Narzędzia
- Google Prezentacje – służy raczej do prostego przedstawiania treści – działa na zasadzie standardowego PowerPointa, tylko w sieci, dzięki czemu możesz edytować i odtworzyć ją z dowolnego miejsca.
- Prezi – to narzędzie do bardziej “zaawansowanych” prezentacji. Ostatnio bardzo popularne. Jeśli chcesz zrobić na kimś wrażenie i stworzyć prezentację z efektem “WOW” to będzie dobre miejsce do jej tworzenia.
Na portalu możesz wybrać gotowe szablony, które edytujesz na swoje potrzeby, lub dodawać pojedyncze elementy i grafiki tworząc własny wzór.
Konto jest darmowe pod warunkiem, że stworzone przez Ciebie prezentacje będą dostępne publicznie na portalu – to chyba niewielka cena ;)
Infografiki
Treści związane z danymi i liczbami najatrakcyjniej wyglądają w formie infografik. Czyli grafik z krótkimi wyszczególnionymi informacjami.
Co wchodzi w skład takich grafik?
- ikony
- wykresy (kołowe, liniowe, kolumnowe)
- dane (liczby, nazwy)
- zdjęcia
Te cztery elementy w różnych układach mogą wypełnić, całe pole, dając efektownie przedstawioną wiedzę. Zazwyczaj pole infografiki jest prostokątne długie, na jednokolorowym tle.
Programy
W sieci można znaleźć kilka darmowych programów pozwalających na łatwe ich tworzenie.
Przykładami, które sami wypróbowaliśmy są: easel.ly i infogr.am
Niestety (dla tych którzy mają problem z językami obcymi) większość takich narzędzi jest w języki angielskim.
Często wykorzystywanym programem do infografik jest także Canva, z której pochodzi przykład po prawej stronie. To narzędzie umożliwia jednak o wiele więcej niż tworzenie infografik. Możesz za jego pomocą wykonać plakaty, grafiki na social media, prezentacje, CV i wiele innych. Program od niedawna może służyć także jako edytor i konwerter PDF, zdecydowanie ułatwiając pracę nad rozbudowanymi infografikami czy nawet e-bookami.
Konto jest darmowe, o ile korzystasz z darmowych elementów lub własnych zdjęć i ikon. Darmowych elementów jest całkiem sporo, ale jeśli oczekujesz czegoś więcej wystarczy zapłacić za wykorzystany element (od 1$).
Podsumowanie
Kreatywność to podstawa przy tworzeniu ciekawych treści. Informacje dobrze uzupełniać ikonami i diagramami. W sieci jest wiele dostępnych programów, które umożliwiają tworzenie z gotowych wzorów lub samodzielnie według własnego pomysłu. Przed następnym raportem zysków, przedstawieniem firmy czy wprowadzeniem produktu do sieci, zastanówcie się, czy można jakieś informacje przedstawić atrakcyjniej niż zwykle.