Kampania reklamowa Decoded Jay Z

Historia reklamy zna kampanie które jasno odcisnęły swe piętno na popkuturze na długo zapadając w pamięć. Jedną z nich jest kampania reklamowa Decoded Jay Z, zrodzona z kolaboracji znanego rapera Jaya Z i wyszukiwarki Microsoftu, Bing. Jej efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Chcesz wiedzieć jak do tego doszło? Zapraszamy do lektury

kampania reklamowaJak połączyć wizerunek znanego rapera z najnowszą technologią? Z pozoru to dwa odrębne światy, jednak nietuzinkowy pomysł i umiejętne wykorzystanie go potrafią zdziałać cuda. Historia opisywana w tym case study dobitnie to potwierdza. Ale zacznijmy od początku

Kampania reklamowa w Bing

W 2009 roku Microsoft postanowiło przedstawić światu swoje najnowsze dzieło. Było nim Bing, wyszukiwarka, która W założeniu maiła stanowić konkurencję dla gigantów takich jak Google czy Yahoo. Mając na uwadze ogromny sukces i niezachwianą pozycję lidera w postaci Google, Bing musiało być nie tylko lepsze pod względem technicznym ale dodatkowo potrzebowało trwale zakorzenić się w masowej świadomości. Potrzebna była do tego niezwykle przemyślana kampania, której zasięgi będą wykraczać poza umownie przyjętą skalę. Droga 5, znana i ceniona agencja reklamowa postanowiła wyjść na przeciw oczekiwaniom Microsoftu. Należało znaleźć pomysłu przedstawiający możliwości Binga, który znacząco zainteresowałby odbiorców.

Jay Z

W tym samym czasie znany i ceniony raper (oraz biznesmen) był krok od wydania długo wyczekiwanej autobiografii “Decoded”. Książka opisywać miała jego życie od czasu dzieciństwa aż po dorosłe życie gdy stał się sławnym i wpływowym artystą.
W głowach ludzi z Droga5 pojawił się genialny pomysł: kampania reklamowa, która łączyłaby promocję wyszukiwarki z nadchodząca biografią.

Pomysł

Tym pomysłem okazało się przeniesienie historii z książki do realnego świata. Wszystko to, jeszcze przed pojawieniem się biografii w księgarniach. Aby osiągnąć zamierzony efekt należało wykorzystać najnowsza wyszukiwarkę Microsoftu oraz zaimplementowane w niej mapy. Wybór miejsc również nie był przypadkowy. Wybrano kilka miast z całego świata, które miały swoje odbicie na kartach biografii. Oczywiście główna akcja marketingowa realizowana była w Nowym Yorku, w rodzinnym mieście Jaya, które znacząco wpłynęło na życie Jaya.


Biografia:

320 stron książki zostało rozsiane po 300 wybranych miejscach, które znalazły swe odzwierciedlenie na kartach biografii. Niektóre obszary z dzieciństwa Jaya zbudowano na nowo, gdyż po tylu latach już nie istniały. Strony w niezwykle oryginalnej formie, pojawiły się również w sali gimnastycznej, basenie, na stole bilardowym, gitarze czy na samochodzie. Kolejne miejsca z fragmentami były ujawniane w następnych dniach. Wskazówki na to gdzie znajdowały się następne fragmenty można było znaleźć w social mediach jak również w radiu. Wszystko po to by podtrzymać zainteresowanie i jak najbardziej zwiększyć zasięg promocji.

Dlaczego Jay Z?

Są dwa główne powody dla których kampania reklamowa wykorzystała akurat Jay Z. Jako artysta oraz człowiek sukcesu (świetny biznesmen i strateg) był w stanie zainteresować swoją osobą młodsze jak i starsze pokolenie odbiorców. Drugą kwestią była jego biografia, przedstawiająca trudy dzieciństwa oraz ciężką drogę na szczyt. To inspirująca i niezwykle ciekawa historia pełna miejsc “na wyciągnięcie ręki”. Stąd przeniesienie fragmentów biografii w realne miejsca, które nabrały zupełnie nowego kontekstu.

Jaki był cel?

Kampania reklamowa miała za cel połączenie artystycznego życia ukazanego w biografii z wirtualną sferą związaną z najnowszymi technologiami. Odbiorcy dzięki wyszukiwarce mogli odkrywać miejsca ważne dla artysty i spojrzeć na nie z zupełnie innej perspektywy. Równolegle poznawali produkt Microsoftu oraz tego jak działa Bing i proponowane w wyszukiwarce mapy

Czas na efekty

Kampania okazała się ogromnym sukcesem. Była szeroko komentowana w mediach a oprócz wywiadów, artykułów czy dyskusji pojawiły się wypowiedzi tak znanych artystów jak np Snoop Dogga. Wystąpienia samego Jaya Z w znanych programach gdzie szczegółowo opowiadał o całej akcji, również przysporzyły jej sporej popularności. Efekty były oszałamiające. Dzięki kampanii czas jaki użytkownicy spędzali na stronie Jay Z wyniósł ponad 10 minut. Bing dołączył do dziesiątki najchętniej odwiedzanych witryn na świecie. A co z samą biografią? Gdy została już wydana z miejsca znalazła się na liście bestsellerów, triumfując na niej aż 19 tygodni! Dodatkowo facebookowy profil Jay Z zyskał kilka milionów nowych fanów. Całkiem niezła kampania reklamowa, prawda?

Czas na podziękowania

Laury i uznanie należą się agencji Droga5, Jay Z, Microsoftowi oraz samym odbiorcom, bez, których akcja nie miała by sensu. Sam wybór agencji znanej z nieszablonowych pomysłów okazał się strzałem w dziesiątkę. Należy zaznaczyć że działania z dużym wyprzedzeniem są rzadkością w świecie reklamy, dlatego odpowiedni długi czas również stał się filarem sukcesu. Pomysł został gruntownie przemyślany i opracowany by widać było jego solidne efekty. Szczególnie gdy mowa o tak ambitnym i nieszablonowym pomyśle.
Morał jest prosty:
Odpowiedni pomysł potrafi złączyć dwa pozornie odległe światy. By tego dokonać należy wyjść poza utarte ścieżki i spojrzeć na problem mniej szablonowo i schematycznie by odkryć nowe fantastyczne drogi, które wywindują Twój pomysł na sam szczyt.