Świąteczne Kampanie Reklamowe 2015

Blogowym Świątecznym zwyczajem, nadszedł czas na podsumowanie tegorocznych reklam Świątecznych. W tym roku po sieci krążyło sporo prawdziwych perełek. Oparte na tym, co w święta powinno liczyć się najbardziej: rodzinie, radości, pojednaniu. Sprawdźcie je!

swiateczne-kampanie-reklamowe-w-tv-2014-porownanie
Jak już pisaliśmy w zeszłym roku: świąteczne kampanie reklamowe powinny wpasowywać się w uczucia odbiorców. Może i to czas największej sprzedaży, ale też dużej wrażliwości, dlatego poza sprzedażą działy marketingowe powinny skupiać się na zrozumieniu pragnień i oczekiwań swoich odbiorców. W święta, kręta droga do klienta prowadzi przez jego uczucia i marzenia. Oto kilka przykładów, tegorocznych, trafionych kreacji:

Cineplex – Lily & the Snowman

W tym roku moja ulubiona. Moje zdanie podziela wiele osób. Jest w niej wszystko, co powinno być w reklamie świątecznej: śnieg, emocje, morał a nawet dopasowanie do reklamowanej usługi.

Dziewczynka (domyślnie z tytułu mała Lily) lepi bałwana, który zostaje jej przyjacielem. Bałwan, wykorzystuje padające z okna światło i pokazuje dziewczynce teatr cieni. Dziewczynka w lato, aby się nie rozpuścił, przetrzymuje bałwana w lodówce w garażu, a co roku zimą wynosi go na śnieg i spędza wieczory przy teatrze cieni. Kiedy dorasta, zapomina o bałwanie. Następnie widzimy moment, w którym samotna w pracy przypomina sobie o nim, wraca do domu, wystawia go znów na śnieg i razem z córką ogląda ponownie teatr. Do tego hasło “Make time for what you love” (znajdź czas na to co kochasz) idealnie oddaje magię Świąt. Reklama dotyczy kompleksów kinowych Cineplex. Niezłe wpasowanie, prawda?

Sainsbury – Mog’s Christmas Calamity

Sieć marketów Sainsbury po raz kolejny na mojej liście. Ich ekipa marketingowa ma na prawdę niezłe wyczucie. W zeszłym roku pojednanie Wigilijne w trakcie wojny teraz współpraca rodziny i sąsiadów. Bohaterem reklamy jest kotka Mog, która przez przypadek robi spore zamieszanie. Mog ma koszmar i przez sen pociąga za lampki świąteczne, co prowadzi, efektem domina do serii niefortunnych wypadów z jej udziałem i spaleniem domu. W miedzy czasie jednak, Mog, również przypadkiem, dzwoni na straż pożarną i doprowadza ją do domu. Obraz jest smutny – rodzina stoi przed spalonym domem, a przed nimi spalony świąteczny indyk. Z pomocą zjawiają się sąsiedzi. Pomagają wysprzątać i wystroić dom, przynoszą dania i wszyscy razem spędzają Święta. Nawet Mog otrzymuje odświętny posiłek.

Nieszczęśliwy wypadek i problem prowadzi do szczęśliwego zakończenia. Jest pomoc, radość i poczucie wspólnoty. A do wszystkiego niezwykle zabawny kotek. Kot ten jest postacią z dziecięcych książek Jedith Kerr.

Edeka – Weihnachtsclip

Kolejna warta uwagi kreacja Świąteczna. Tym razem jest reklama niemieckiej firmy Edeka. Przedstawia ona starszego Pana, który samotnie spędza kilka kolejnych Świąt. Jego dzieci i wnukowie dzwonią i wysyłają kartki, informujać “że nie uda im się dotrzeć”. Samotność doprowadza mężczyznę do podjęcia dużego kroku. Wysyła rodzinie kartki – zawiadomienie o pogrzebie. Cała rodzina zbiera się, aby go pożegnać – wówczas okazuje się, że mężczyzna żyje i przygotował wspólny stół świąteczny. “Jak inaczej mógłbym zebrać Was razem” – mówi bohater i cała rodzina spędza wspólnie Święta.

Reklama ma uświadamiać, że rodzina jest ważna, że nikt nie powinien zostać sam w tym dniu, oraz, że czasem na spotkanie może być już za późno. Reklama w sieci zrobiła spory szum. Oczywiście poza pozytywnymi komentarzami pojawiają się także negatywne, które krytykują zbyt duże granie na emocjach odbiorców.

PornHub i ich prezenty

PornHub trochę zbyt patetycznie (według mnie), jak na swoje produkty, również skorzystał z magii Świąt. Ich reklama przedstawia obdarowującą się prezentami rodzinę. Wszyscy są radośni, poza dziadkiem, który został bez prezentu. Chłopak podaje mu złotą kopertę, w której znajduje się – i tu uwaga – kupon na konto premium na PornHube. Dziadek ucieszony przytula wnuczka i zaczyna płakać z radości. Wiele osób uznaje, że to rodzaj wyśmiewania sposobu reklamowania innych firm. Inni uważają ją za niezwykle trafioną. Oceńcie sami. Jedno jest pewne – samo hasło “give the most touching gift” idealnie odnosi się do profilu firmy.

Podsumowanie

W tym roku ciekawych i trafionych reklam jest na prawdę wiele. Zbyt wiele, aby opisać tu każdą z nich. Polecamy zapoznać się także z hiszpańską reklamą loterii świątecznej oraz nową kreacją od John Lewis’a. Warto, więc planując swoje działania marketingowe na święta, wziąć pod uwagę także to, jak ludzie się w tym czasie czują i dać im to, czego im potrzeba. W porównaniu z poprzednim rokiem reklamowym, według mnie, jest jeszcze lepiej.