10 pomysłów na dobry newsletter

Newsletter uważany jest za jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientem. Dlatego tak istotna jest dobrze zaplanowana kampania, która przyczyni się do wzrostu zysków Twojej firmy.

newsletter

Oto 10 zasad, które pomogą Ci stworzyć newsletter, który z pewnością nie wyląduje w SPAM-ie.

Zdefiniuj cel

Aby wysłać dobry newsletter, najpierw określ konkretny cel kampanii. Bez jasno sprecyzowanych założeń ciężko będzie ocenić czy Twoje działania zakończyły się powodzeniem. Przykładowe cele, które mogą być realizowane za pośrednictwem newslettera, to:

  • zwiększenie sprzedaży
  • budowanie korzystnego wizerunku marki
  • zwiększenie ruchu na Twojej stronie

Nadawco – daj się rozpoznać!

Nadawca oraz temat wiadomości to dwa elementy przesądzające o tym, czy subskrybent zdecyduje się otworzyć wiadomość. Oto 3 cechy, które powinny charakteryzować dobrze sformułowanego nadawcę:

  • niezmienny – zmieniając rozpoznawalną przez subskrybentów nazwę nadawcy, narażasz się na utratę ich zaufania
  • zapadający w pamięć – unikaj długich oraz niezrozumiałych nazw
  • spersonalizowany – odbiorcy chcą wiedzieć, z kim się komunikują, a także lubią mieć pewność, że po drugiej stronie jest człowiek, a nie automat generujący e-mail

Jasno i na temat

Nigdy nie wprowadzaj odbiorców w błąd umieszczając nieprawdziwe informacje w temacie wiadomości. Tym sposobem możesz nieźle zdenerwować Twoich odbiorców, newsletter będzie nieskuteczny, a w najgorszym wypadku Twój mailing zostanie oznaczony jako SPAM.

Zamiast okłamywać swoich subskrybentów – podając niezgodny z treścią temat, wzbudź w nich zaciekawienie. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w temacie niedokończonego zdania, co sprowokuje ich do otworzenia wiadomości i odkrycia całej treści.

Personalizuj

Od dawna wiadomo, że wysyłany masowo e-mail, rozpoczynający się od „Szanowna Pani/ Szanowny Panie” nie jest tak skuteczny, jak spersonalizowana wiadomość. Zwróć się do odbiorcy po imieniu, a już w pierwszym momencie skrócisz dystans.

Jeśli posiadasz już szczegółowe dane Twoich subskrybentów, skorzystaj z nich! Dzięki znajomości personaliów możesz zaoferować lojalnym użytkownikom np. rabat z okazji urodzin. Wtedy Twoje szanse na rewanż z ich strony zwiększą się i na pewno pozytywnie wpłynie to na wizerunek Twojej marki.

newsletter

Płeć ma znaczenie

Musisz pamiętać również o tym, że proces zakupowy u obu płci wygląda zupełnie inaczej. Zupełnie różne bodźce motywują kobiety i mężczyzn do zapisania się na newsletter. Płeć piękna uwielbia być zaskakiwana prezentami, dlatego warto oferować im zniżki na zakupy. Dla mężczyzn natomiast istotne są precyzyjne opisy produktów oraz szczegółowe informacje o firmie.

Precz z nudą

Nudny newsletter jest często problemem, który skutkuje niepowodzeniem kampanii. Warto popracować nad tym aspektem. Jeśli wymyślisz już atrakcyjny temat wiadomości, dzięki któremu odbiorca zdecyduje się przejść dalej – nie możesz zawieźć go treścią i wyglądem Twojego newslettera. O czym nie możesz zapomnieć?

  • odpowiednia kolorystyka – wybierz taką, która jednocześnie będzie współgrała z ofertą oraz taką, która spodoba się Twoim odbiorcom.
  • ciekawy design – zadbaj, aby przyciągał uwagę i posiadał atrakcyjne elementy graficzne
  • interesująca zawartość – zaskocz subskrybentów ciekawie skonstruowaną treścią – bądź nieszablonowy!

Wyeksponuj CTA

Jeśli chcesz skłonić subskrybentów do podjęcia konkretnego działania, najpierw musisz im to umożliwić. Stwórz jasne i dobrze widoczne call to action, które intuicyjnie doprowadzi odbiorcę na stronę docelową – landing page. Pamiętaj:

  • niech CTA graficznie współgra z całym projektem newslettera
  • wyróżnij CTA – fajnie, jeśli postawiłeś na ciekawy design, ale nie pozwól, aby przycisk CTA zginął
  • umieść CTA w widocznym miejscu – badania pokazują, że najskuteczniejsze są przyciski umiejscowione na środku lub blisko prawej krawędzi
  • nie umieszczaj więcej niż 3 CTA w jednym newsletterze – to wprowadzi chaos i zakłopotanie odbiorców, którzy nie będą wiedzieli który przycisk kliknąć

newsletter

Czas i data wysyłki

Kiedy najlepiej wysyłać wiadomości? Nie istnieje jedna skuteczna praktyka dla każdej kampanii newsletterowej. Aby dopasować czas i datę wysyłki do zwyczajów Twoich odbiorców, konieczna jest dokładna analiza grupy docelowej.

Częstotliwość

Bądźmy szczerzy – nikt nie lubi być zasypywany wiadomościami! Dlatego nie wysyłaj internautom kilku e-maili każdego dnia, bo to może zachęcić ich do anulowania subskrypcji. Nie popadajmy jednak ze skrajności w skrajność – zbyt rzadki kontakt z klientem nie przyniesie Ci zysków. Ustal stałą częstotliwość wysyłek i analizuj efekty.

Pozwól się wypisać

Nikt nie lubi tracić subskrybentów, ale nie można trzymać na siłę osób, które nie chcą dostawać od Ciebie wiadomości. Jeśli treści, którymi obdarowujesz swoich odbiorców są dobrej jakości – nie musisz martwić się o to, że dodanie linku wypisu do newslettera spowoduje rezygnację z subskrypcji. Istotne i co najważniejsze – etyczne, jest uświadomienie odbiorców, że mogą to zrobić w każdym momencie.

Jeśli dotarłeś do końca tego wpisu to znaczy, że jesteś gotowy na stworzenie skutecznej kampanii newsletterowej, która pomoże Ci w utrzymaniu dobrych relacji z Twoimi klientami. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi ułatwiających tworzenie newsletterów. Jednym z nich jest FreshMail. Jeśli masz więcej pytań, skontaktuj się z nami, z chęcią przygotujemy kampanię newsletterową dla Twojej firmy. Sprawdź, jak zrealizowaliśmy newsletter dla marki PresKa. Odwiedź też nasz fanpage, czeka tam na Ciebie wiele ciekawych informacji dotyczących marketingu internetowego.