Konkurs na Facebooku

Konkurs na Facebooku to jeden z najlepszych sposobów na zwiększanie zaangażowania fanów. W jaki sposób zorganizować dobry konkurs, który spodoba się Twoim obecnym Fanom, pomoże Ci rozpromować Twoją markę i zdobyć nowych klientów?

konkurs-na-facebooku-blog-SasDesign
Wiele firm mających swoje profile firmowe na Facebooku boryka się z niskim zaangażowaniem fanów. Szczególnie na początku drogi, ciężko jest przebić się przez gąszcz panujących w “social mediowych dżunglach” korporacji i wielkich firm. Sam Facebook, aby nakłonić firmy do wykupowania płatnych reklam, ogranicza ich ruch (szczególnie, kiedy nie mają jeszcze swoich stale zaangażowanych fanów). Obecnie znacznie trudniej, niż jeszcze 2 lata temu, jest zdobyć szeroki zasięg i trafić do nowej grupy odbiorców.

Marketingowcy próbują sobie z tym radzić na wiele sposobów. Jednym z najpopularniejszych i według mnie, najbardziej skutecznych sposobów są FanPagowe konkursy.

Po co robić konkursy?

Ilu znasz ludzi, którzy nie lubią wygrywać? Nieważne w co i jaka jest nagroda – wygrana to wygrana! Większość moich znajomych zaraz po przeczytaniu słowa “konkurs” – szczególnie w dziedzinie, która znajduje się w kręgu ich zainteresowania – zastanawia się “jak to zrobić, żeby wygrać”.

Czasem mam wrażenie, że Facebookowe konkursy działają na fanów, jak miód na niedźwiedzie. Nagle pojawia się niezwykła aktywność uśpionych dotąd fanów, szeroki zasięg posta i nowe polubienia strony. Nawet osoby nie do końca zainteresowane samym konkursem like’ują posty dotyczące akcji, kiedy widzą duże zaangażowanie innych.

Poza samym zwiększonym ruchem, zwiększa się też przywiązanie/zaufanie do marki, co można uznać za najważniejszy aspekt. Jeśli Twoi fani otrzymują na Twoim Facebooku coś więcej niż tylko content – możliwość prawdziwego zaangażowania się na profilu i nagrodę, będą bardziej powiązani z Twoją marką i zapamiętają ją na dłużej. Co więcej, jeśli Twoja nagroda będzie powiązana z firmą, także ona przypomni o Tobie wygranym.

konkurs-post

Grafika postu zapowiadającego dwutygodniowy konkurs Sas Design na przełomie lutego i marca.

Jakie można robić konkursy?

Konkursy, jak wszystko inne, nie powinny być zbyt agresywne, wymuszające jakieś działania czy postawy. To powinna być korzyść nie tylko dla organizatora, ale i uczestników. Pamiętaj, że dobre konkursy to takie, które poruszą ludzi i zaprzyjaźnią ich z Twoja firmą, a nie zmuszają do działania tylko ze względu na nagrodę.

To nie sztuka zrobić konkurs – sztuką jest zrobić konkurs, który sprawi fanom radość i pozwoli im cieszyć się z udziału, nawet bez wygranej!

Są różne rodzaje konkursów. Ja najczęściej dzielę je ze względu na rodzaj zaangażowania:

  • ścisłe odpowiedzi na pytania – zadajesz pytanie i oczekujesz odpowiedzi ściśle dopasowanej do niego. Konkretne informacje i poprawność są warunkiem wygranej. To ten mniej lubiany wśród uczestników, ale znacznie prostszy rodzaj konkursu. Możesz liczyć na komentarze i uczestników, ale sprawisz im mniejszą “radość”. Ten rodzaj może być jednak szczególnie korzystny w firmach stawiających na edukację tj. różnego rodzaju szkoły, kursy, szkolenia.
  • kreatywność – nie oczekujesz prostej i poprawnej odpowiedzi. Oczekujesz szybkich skojarzeń, kreatywnego myślenia, śmiesznych postów – pomysłów tyle ile marketerów. To jednak, poza samą możliwością wygranej, oferuje Twoim uczestnikom zabawę, możliwość wykazania się. W Internecie (szczególnie social mediach) wszystko, co śmieszne jest dobre. Po to wstępnie miał istnieć Facebook – dla rozrywki – i nadal to ona najlepiej oddziałuje na jego użytkowników.

Konkursy mogą być szybkie jednodniowe, lub długie trwające np. tydzień czy miesiąc. Wszystko zależy od Twojego pomysłu i oczekiwań.

Dłuższe konkursy wymagają większego zaangażowania od użytkowników, więc postaraj się, aby były ciekawsze i miały bardziej wartościowe nagrody. To idealny sposób na zdobycie długiego, wartościowego ruchu oraz na “przyzwyczajenie” fanów do zaglądania na Twoją Tablicę

Konkurs niespodzianka, nazywany przeze mnie: kto pierwszy ten lepszy – niespodziewanie wrzucasz na tablicę posta oferującego nagrodę za szybkie wykonanie jakiegoś zadania (zazwyczaj jest to zwykła odpowiedź na pytanie). To konkurs idealny, jeśli chcesz oferować coś tym, którzy i tak są aktywni na Twoim profilu i często tam zaglądają – największe szanse, że to właśnie ktoś z nich szybko zareaguje.

To tylko najczęściej stosowane sposoby poruszania swoich Facebook’owych fanów, ale nie jedyne. Wiadomo, że im oryginalniejszy pomysł, tym lepszy odzew, a także bardziej możliwe wprowadzenie marketingu wirusowego.

konkurs-na-facebooku-2-blog-SasDesign

Co dać w zamian?

Największa zagwozdka niejednego marketera – jaką dać nagrodę? Nie dam Ci tu odpowiedzi idealnej, mówiącej, co dokładnie ma być nagrodą dla Twoich fanów. To wszystko zależy od branży, w której działasz, czy oferujesz produkt, czy usługę, kim jest Twoja grupa docelowa i na co możesz sobie pozwolić.

Wartość nagrody dobierz pod indywidualne możliwości i rodzaj konkursu (chyba, że wolisz dobrać konkurs pod nagrodę – osobiście nie widzę różnicy w kolejności, choć niektórzy twierdzą inaczej). Jeśli chcesz zrobić długi i wymagający kreatywności lub dużej wiedzy konkurs – musisz zaoferować coś bardziej wartościowego niż w przypadku “konkursu niespodzianki”.

Przykładowe nagrody:

  • sztuka/zestaw sprzedawanego produktu – poza zaangażowaniem związanym z konkursem i przekazaniem nagrody, dajesz klientowi namiastkę swojej działalności, którą w przyszłości może kupić (np. Pani X wygrała w Twoim konkursie perfum w zestawie ze szminką. Tak bardzo spodobał jej się ten perfum, że gdy się skończył kupiła kolejny – może ona stać się Twoją stałą klientką)
  • wykonanie usługi – jeśli oferujesz usługi, możesz podarować je tak samo jak produkt (np. wykonujesz masaże – nagrodą w konkursie może być masaż dla dwojga. Pani X wygrywa i zabiera na niego także swoją mamę. Jeśli potem jeszcze przekażą, że w fajnym konkursie wygrały super masaż, poza ruchem na fanpage i ewentualnymi powrotami Pań, otrzymujesz marketing wirusowy)
  • zestawy gadżetów firmowych – mówi się, że gadżety są przereklamowane. Sama czasem mam dość plastikowych, byle jakich długopisów z logo. Jednak i tak każdy cieszy się, jeśli otrzyma coś “osobistego” od marki. Np. kubek i solidny notes z logo i hasłem Twojej firmy – to mniej wartościowa nagroda, więc nie wymagaj od klientów zbyt wiele – chyba, że Twoja grupa docelowa to gadżeciarze, którzy postarają się z myślą o zdobyciu takiego kubka
  • wartościowe nagrody niezwiązane z Twoją działalnością – jeśli chcesz zachęcić do czegoś dużego możesz dać uczestnikom coś, o czym marzą, nawet jeśli nie jest to związane z Twoją firmą (np. często wykorzystywane w konkursach wycieczki czy samochody). To jednak wersja dla dużych i silnych firm, które od konkursów mają cały sztab specjalistów. Przy tak wartościowych nagrodach, konkurs oraz regulamin musi być dokładnie dopracowany, w każdym szczególe.

konkurs-na-facebooku-3-blog-SasDesign

Zasady i regulamin

W ostatnim roku bardzo dużo mówiło się o wstawianiu regulaminów do organizowanych konkursów i o przestrzeganiu zasad Facebooka. Bardzo często spotykam się (zazwyczaj widząc działania znajomych na mojej tablicy) z naruszeniami tych zasad. Jako osoba i jako członek firmy staram się trzymać wszelkich wprowadzonych przez Facebooka zasad, więc niezmiernie irytuje mnie ich nieprzestrzeganie przez innych. Wiele organizatorów, wciąż stosuje niedozwolone “nakazy” względem uczestników, takie jak: wymuszenie polubienia fanpage, udostępnianie posta konkursowego na swojej tablicy, czy zapraszanie określonej liczby użytkowników na wydarzenie. Bez celu byłoby przepisywanie zasad polityki Facebooka dotyczącej konkursów dlatego tylko odeślę Cię do odpowiedniej zakładki:

Facebook – Jak przeprowadzić konkurs lub loterie

Facebok – Regulamin usługi Strony na Facebooku – dokładniej podpunkt E. Promocje

Dodatkowe informacje

Mam dla Ciebie także kilka ogólnych porad, które mogą pomóc przeprowadzić wartościowy konkurs na Facebooku:

  • Jeśli chcesz, aby Twój konkurs nie był zaskoczeniem dla fanów, daj kilka dni prędzej zapowiedź. Dzięki temu, zainteresowani będą wiedzieli kiedy oczekiwać nadchodzących pytań i nastawią się już na udział. W zapowiedzi możesz poinformować o dacie rozpoczęcia konkursu i nagrodzie. To może szczególnie zachęcić potencjalnych uczestników.
  • Zainwestuj w promowanie posta. Na Facebooku koszty promocji nie są aż tak wygórowane i można zwiększyć sobie zasięg nawet za 50zł. Promocja posta z zapowiedzią lub konkursowego z zadaniem, zachęci do udziału także osoby, które aktualnie nie są Twoimi fanami.
  • Grafiki – każdy post konkursowy (tak samo jak te niezwiązane z konkursem) zawsze opatrz ciekawym zdjęciem lub grafiką. Grafiki przyciągają uwagę i zachęcają do zapoznania się z materiałem.
  • Hashtagi – jednym z najczęściej wpisywanych na Facebooku hashtagów jest #konkurs. Możesz wpisać go w postach konkursowych, a na pewno Twój zasięg się zwiększy. Jest wielu “poszukiwaczy konkursów”, którzy przemierzają morza internetu poszukując ciekawych akci, w których mogliby brać udział, może trafisz na potencjalnego klienta (szczególnie jeśli Twoja grupa docelowa jest szeroka). Możesz też wymyślić własny hashtag – jeśli konkurs jest długi i wartościowy, tak aby ludziom było łatwiej go odnaleźć. Np. Jako firma sprzedająca formy do ciasta chcesz, aby użytkownicy wstawiali na swoją tablicę zdjęcia udanych wypieków w Twoich blachach. Prosisz o dopisanie #MyCakeMarka. Dzięki temu powiązujesz swoja markę z hashtagiem i łatwiej przeglądać prace uczestników.

Czy na pewno warto?

Nie będę odpowiadać na pytanie czy warto organizować konkurs – bo wiadomo, że odpowiedź będzie brzmiała TAK. Chyba nie skłamię twierdząc, że to zdecydowanie najlepszy sposób na zaangażowanie swoich fanów. Każda nagroda, którą można zdobyć niskim wysiłkiem, wartościowym działaniem lub kreatywną zabawą będzie zachętą dla Twoich fanów. Możliwość wzięcia udziału w ciekawym konkursie angażuje fanów nie tylko na chwilę – pozwala zbudować pozytywne skojarzenia z marką na dłużej.
Co może także dać Ci dobry, długi konkurs na Facebooku? – prawdziwy marketing wirusowy – nie sztucznie napędzane fora, a prawdziwe przekazywanie wiadomości o marce między klientami. Jeśli konkurs zainteresuje jakąś grupę ludzi, z chęcią przekażą o tym znajomym, lub pochwalą się wygraną/udziałem.

Jeśli przeprowadzisz swój konkurs z dobrym pomysłem i pomyślisz nie tylko o zysku, ale i wartości dla klienta – na pewno będzie to skuteczny i przydatny sposób na promocje!