Zasady zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym
Jeśli posiadasz sklep internetowy zasady zwrotów i reklamacji powinny być Ci znane. Jeśli jednak gubisz się w natłoku obowiązków – ten wpis jest dla Ciebie! Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najważniejsze kwestie, z którymi zapoznać się powinien każdy handlujący online.
Zasady zwrotów i reklamacji
Utrapieniem każdego sprzedawcy są zwroty i reklamację. Ciężko jest całkowicie je wyeliminować, dlatego warto przygotować się na taką ewentualność i być w pełni świadomym obowiązujących praw. Oto najważniejsze z nich:
- Kupujący może zwrócić towar w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru. Uwaga! Jeśli konsument nie zostanie poinformowany przez sprzedawcę o prawie do zwrotu, termin ten wydłuża się aż do 12 miesięcy.
- Przedsiębiorca zobowiązany jest do poinformowania konsumentów o prawie odstąpienia od umowy, a także o kosztach zwrotu, jakie ponosi klient w takim przypadku.
- Jeśli właściciel e-sklepu nie wypełni powyższego zobowiązania, klient nie ponosi kosztów zwrotu.
- Na Twojej stronie internetowej powinny znaleźć się również szczegółowe informacje o procedurze rozpatrywania reklamacji oraz adresie, pod którym konsument może składać reklamacje.
Kiedy klient nie może odstąpić od umowy?
Będąc właścicielem e-sklepu musisz być również świadomy, że nie w każdej sytuacji kupujący ma prawo do zwrotu Twojego towaru. Są przypadki, w których sprzedający nie ma obowiązku odstępowania od umowy. Zapoznaj się z poniższymi zasadami, a na pewno nie będziesz stratny. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeśli:
- Twoja usługa została zrealizowana bez zarzutów i zgodnie ze zleceniem (np. odbyte wakacje zorganizowane przez biuro podróży)
- wartość towaru lub usługi podlega wahaniom na rynku (np. sprzedaż waluty)
- wyprodukowany przez Ciebie towar jest nieprefabrykowany, a więc został wykonany na indywidualne zlecenie (np. odzież szyta na miarę, akcesoria firmowe z logo marki)
- towar ma krótki termin przydatności do spożycia (np. świeże owoce i warzywa, jogurty )
- otworzył opakowanie, które było zapieczętowane, ze względu ochrony zdrowia lub ze względów higienicznych (np. bielizna, soczewki kontaktowe).
Kto ponosi koszt?
Klient poinformował Cię, że nie jest usatysfakcjonowany Twoim towarem i chce go zwrócić? Pewnie zastanawiasz się co dalej i nurtuje Cię pytanie: kto powinien ponieść koszt wysyłki reklamowanego towaru? Już odpowiadamy.
Jeśli zwrot towaru reklamowanego nie jest nadmiernie kłopotliwy, klient powinien sam zadbać o dostarczenie go sprzedawcy. W sytuacji, kiedy odesłanie produktu jest jednak problematyczne, odebranie go leży w kwestii przedsiębiorcy. Jeśli tego nie zrobisz, klient może odesłać reklamowany towar na koszt odbiorcy. Jeśli chcesz pozostać przy temacie wysyłek, przeczytaj nasz post o dostawach w sklepie internetowym, który pomoże Ci wybrać najlepszą opcję.
Podsumowując
Znasz już najważniejsze zasady zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym. Nie zapomnij o niezwykle istotnym oraz przekładającym się na Twoje zyski lub straty aspekcie. Mam tu na myśli obsługę klienta. Właściwe relacje również w trakcie zwrotów i reklamacji to okazja do zaproponowania klientom wymiany na inny produkt. Jeśli ciekawi Cię, jak przekuć zwroty na sprzedaż i zadowolenie konsumentów przeczytaj nasz post. Czas rozpocząć własną działalność! Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci założyć profesjonalny e-sklep ;)