USP, czyli unikatowa propozycja sprzedaży

Konkurencja w świecie internetu rośnie w zawrotnym tempie i wciąż musimy szukać nowych rozwiązań, aby wybić się z tłumu na powierzchnię. Dzięki USP będziemy w stanie wyróżnić nasz produkt lub usługę pośród innych w jego sektorze. Poniżej przedstawiamy kilka trików, za pomocą których przedstawimy oferty klientom w kreatywny i wyjątkowy sposób.

usp

Czym jest USP?

USP (unique selling proposition) to unikatowa propozycja sprzedaży. Ujmując to w prosty sposób, jest to wartość lub czynnik, który wyeksponowany w naszej kampanii reklamowej, będzie wyróżniał nas na tle innych marek z tej samej dziedziny biznesowej. Dobrze wykorzystany USP to korzyść, jaką klient otrzymuje wraz z dokonaniem zakupu.

Kluczem do stworzenia kampanii reklamowej z wykorzystaniem USP jest dokładne poznanie potrzeb naszych klientów. Zastanów się nad kilkoma aspektami z tym związanymi:

  • czego pragną Twoi klienci?
  • jaki problem klienta chcesz rozwiązać, za pomocą Twojej oferty?
  • co sprawia, że Twój klient ostatecznie decyduje się na Twój produkt, usługę?
  • dlaczego obecni klienci wybrali Ciebie, a nie konkurencję?

Jeśli odpowiesz sobie na te pytania, będziesz miał połowę drogi za sobą. Druga połowa to kilka głównych zasad, za pomocą których stworzysz unikatową propozycję sprzedaży. Oto one:

Slogan reklamowy

USP nie skupia się jedynie na promocjach i ofercie, jaką chcesz zaprezentować klientowi. Jest to również główny przekaz zawarty już w samym sloganie. Warto znaleźć rzecz, której nie oferuje Twoja konkurencja i zaznaczyć ją już w samym haśle reklamowym. Poniżej przykłady haseł reklamowych znanych marek, które doskonale poradziły sobie z tym zadaniem:

  • FedEx: „When it absolutely, positively has to be there overnight.”
  • M&M’S: „The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand.”
  • Domino’s Pizza: „You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less, or it’s free.”

Wyjaśnij swoim klientom, jak możesz rozwiązać ich problemy

Klienci nie chcą kupować produktów – chcą rozwiązywać swoje problemy. Kupując nową żarówkę, nie mamy potrzeby jej posiadania. Chcemy ją kupić, aby nasza ulubiona lampa znowu świeciła. Dobrym przykładem będzie również branża kosmetyczna, która nie skupia się jedynie na sprzedaży produktów. Oferując kobietom kosmetyki firmy wykorzystują takie slogany jak “bądź elegancka”, “dodaj sobie stylu”, “z tym perfumami zyskasz pewność siebie”. Jeśli jesteśmy odbiorcą takiej reklamy, wierzymy, że produkt wpłynie na nasz styl życia, nie jesteśmy zainteresowani produktem samym w sobie.

usp

Wskaż konkretne zalety na tle konkurencji

Wiesz już jakie problemy rozwiążesz dla swoich klientów. Następnym krokiem będzie przedstawienie im w jaki sposób chcesz to osiągnąć. Najprostszym sposobem będzie obietnica, której jesteśmy w stanie dotrzymać. Jeśli zagwarantujesz jakąś wartość, której nie oferuje konkurencja, to z pewnością zachęcisz tym użytkowników. Pamiętaj jednak, żeby zawsze realizować wcześniej postawione obietnice – w przeciwnym razie możesz stracić zaufanie i autorytet.

Połącz wszystkie elementy w całość

Teraz już wiesz, jaki jest Twój klient, jakie problemy chcesz dla niego rozwiązać i czemu akurat Ciebie powinien wybrać, a nie konkurencję. Pozostaje zebrać wszystko w całość i stworzyć kampanię opartą o USP. Oto aspekty, które powinny się w niej zawierać:

  • Dla kogo? Określenie grupy docelowej np. dla osób o wzmożonej aktywności fizycznej
  • Potrzeby/ problemy do rozwiązania.Przykładowo chęć zregenerowania organizmu po przebytych ćwiczeniach.
  • Wyróżnienie naszego produktu. Oferujemy coś, czego nie oferuje konkurencja. Np. nasz produkt jako jedyny jest stworzony z białka serwatkowego.
  • Pokazanie obietnicy/ korzyści. Białko serwatkowe lepiej zregeneruje Twoje mięśnie.
  • Aspekt unikatowej propozycji.Tutaj przedstawiamy unikalną cechę, która wyróżnia nasz produkt. W tym przypadku: jest to jedyny produkt na rynku z takimi właściwościami regeneracyjnymi.

Podsumowując

Dzięki wykorzystaniu tych zasad jesteś gotowy stworzyć reklamę, która będzie unikatową propozycją sprzedaży produktu. Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby klient dostrzegł w ofercie korzyści i problemy, jakie będą rozwiązane oraz wartość, której nie znajdzie u konkurencji. Dokonując tego, stworzysz swój własny USP. Powodzenia!