Co logo powinno mówić o Twojej firmie?
To że każda firma, niezależnie od branży i wielkości, powinna posiadać logo, nie podlega już dyskusji. Ważne jest jednak nie tylko samo jego posiadanie, ale i to, co mówi ono o danej marce.
Często logo, jako jedyny znany klientowi element identyfikacji, mówi mu czego może się dalej spodziewać. To trochę jak okładka płyty, która zazwyczaj jest ściśle powiązana z rodzajem muzyki, której dotyczy. Na przykład płyty zawierające heavy metal mają zazwyczaj ciemne barwy, disco polo kolorowe napisy, a pop “artystyczne” zdjęcia Boysbandu lub Wokalistek. Jeśli myślisz o stworzeniu lub zleceniu grafikowi stworzenie logo musisz wiedzieć jak wielkie może mieć dla Ciebie znaczenie każdy z elementów i jak je do siebie dobrać.
Co i w jaki sposób mogą mówić o Twojej firmie poszczególne elementy?
Każde logo składa się pewnych elementów. Niektóre loga zawierają ich więcej, inne mniej. Wszystkie jednak, niezależnie od ilości, mówią coś o firmie, którą reprezentują. Czasami logo są tylko napisem z odpowiednio dobranym fontem, inne inicjałami, przerobionymi w logo a jeszcze inne złożoną grafiką.
Kolory
Jak pewnie już wiesz, kolory mocno wpływają na decyzje zakupowe większości klientów. Mogą one wiele powiedzieć o branży, w której działa firma, o jakości usług i podświadomie wzbudzać (lub nie) zaufanie. Czasem sami odbiorcy nie zdają sobie sprawy z tego, jak wpływają na nich kolory. Powinieneś wiedzieć, co chcesz swoimi kolorami powiedzieć użytkownikowi.
Za podstawowy i najprostszy przykład mogą nam posłużyć, marki z branży dziecięcej. Ich loga są zazwyczaj wielokolorowe lub w kolorze niebieskim/różowym, jak zwykło się ubierać małe dzieci. Dla potwierdzenia zadam pytanie: Czy przechodząc koło nieznajomego sklepu, który miałaby szyld z kolorowymi literkami, domyślisz się, co tam może być?
Gabinety lekarskie posiadają zazwyczaj logo w stonowanych odcieniach niebieskiego, zielonego i szarego. To barwy wskazujące na profesjonalizm i równowagę, wzbudzające zaufanie.
Szkoły językowe mają zazwyczaj w logo odcienie czerwieni, niebieskiego i szarości lub opcjonalnie kolor czarny i żółty. Te kolory to kolory flagi angielskiej lub krajów, których języka uczy dana szkoła.
Nie wszystkie branże mają charakterystyczny kolor. W przypadkach, gdzie branża nie charakteryzuje się dominującym kolorem, najlepiej dobrać go pod politykę firmy. Każdy kolor ma swoje biznesowe znaczenie i w określony sposób wpływa na potencjalnych klientów. Np. czerwony to kolor silny emocjonalnie- wpływający na szybkie decyzje, zielony to równowaga i spokój, a żółty to radość i pogoda ducha. Możesz więc dobierać kolory w zależności od tego, jakie uczucia chcesz w swoich klientach wzbudzać.
Twój wybór nie powinien być przypadkowy. Musisz pamiętać o tym, że kolor Twojego logo będzie szedł za Twoją marką już zawsze (chyba, że zmienisz logo). Kolory logo to kolor całej Twojej identyfikacji: barw Twojej strony, gadżetów, wizytówek czy ulotek. Wybieraj mądrze :)
Krój pisma
Każde logo ma przypisany określony font (czcionkę). Dla przykładu: Coca-Cola ma czcionkę nazwaną tak jak firma i zarezerwowaną tylko dla siebie.
To w jaki sposób napisane jest Twoje logo, także może o Tobie wiele powiedzieć. Czy zwróciłeś kiedyś uwagę, że firmy takie jak SAMSUNG, SHARP, PHILIPS, które działają w branży technologicznej mają raczej techniczne fonty – proste i niezdobione litery.
Salony kosmetyczne, kosmetyki czy jubilerzy mają już bardziej eleganckie napisy.
Fonty o takich różnicach, fachowo nazywa się szeryfowymi lub nieszeryfowymi.
- Szeryfowe to takie, które zawierają tzw. ornamenty, zawinięte litery, wszelkiego rodzaju dodatkowe wzroki.
- Bezszeryfowe to takie, które tych ornamentów nie zawierają i są raczej proste i czytelne.
Eleganckie, artystyczne czcionki (szeryfowe), mogą oznaczać, że firma, która się pod nimi kryje, oferuje usługi, w których bardzo ważna jest estetyka. W technicznych fontach, bezszeryfowych, ukryta jest dokładność i jakość. Tu, jak wszędzie, wyjątki mogą potwierdzić regułę. Znajdziemy wiele logotypów, które nie kierują się takim działaniem, a podbiły rynek. Czasem zasadę załamuje się świadomie, ale trzeba mieć do tego dobry powód.
Sygnet
Sam sygnet daje możliwość przedstawienia praktycznie wszystkiego. Taki element może stanowić każdy powiązany z działalnością aspekt. Im bardziej będzie on związany z ofertą, tym lepiej.
Grafiką dołączoną do nazwy w logo mogą być:
- element przedstawiający usługę/produkt (młotek dla budowniczego, miotła dla firmy sprzątającej, książka dla szkoły itp.) – w uzyskaniu “oczyszczonego” elementu może pomóc Ci np. narzędzie do usuwania tła w Canva,
- element przedstawiający cechy/charakter firmy
- litery z nazwisk lub imion właścicieli
- elementy związane z historią firmy lub jej właściciela
Przykłady:
Logo Alfa Rugby
Alfa Rugby to Bydgoska drużyna grająca w nierozpowszechniony jeszcze w Polsce sport. To dość ostra dyscyplina sportu. Elementami logotypu Rugbystów jest piłka i byk. Piłka do Rugby znalazła się tam z wiadomych powodów – chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że w rugby gra się za pomocą podłużnej piłki. Byk znalazł się tam ponieważ drużyna Rugby mimo oficjalnej nazwy “Alfa” od wielu lat jest nazywana Bydgoskimi Bykami.
Nieprzypadkowy jest także wygląd tego Byka. Postać w logo jest masywna i groźna, jak zawodnicy zespołu, ale jednocześnie jest “dżentelmeńska”. Styl pisma w logo jest prosty, wszystkie litery jak i reszta logo są w białym kolorze.
Logo Gałgusie
Gałgusie to sklep z ręcznie szytymi maskotkami dla dzieci. Jak przy większości marek dla dzieci, logo Gałgusiów jest w kolorze niebieskim. Ręczne szycie zabawek jest bardziej artystyczne, dlatego też font użyty w tym logo jest bardziej zawinięty. Napis wydaje się być nawet “odręczny” tak jak projekty zabawek. Wokół napisu widać przeszytą łatkę/ kieszeń, w której siedzą trzy zwierzaki. Kieszeń z widocznymi przeszyciami wskazuje na profil firmy a zwierzaki to wyszywane misie. Każdy element ma swoje znaczenie.
Podsumowanie
Każdy element logo jest bardzo ważny dla wizerunku firmy. Zarówno kolor, font (charakter pisma) jak i sygnet mogą nakierowywać potencjalnych klientów na charakter i działalność Twojej firmy. Budują one także zaufanie i wywołują określone emocje. Każdy z poszczególnych elementów powinien być dokładnie przemyślany i dobrany do profilu firmy.
Logo zwiększa więź między klientem a firmą i pozwala identyfikować się z nią, a także rozpoznać jej produkty czy usługi wśród innych.
Logo to element identyfikacji, który będzie związany z firmą przez cały czas jej istnienia. Dlatego tak bardzo istotne jest, żeby przemyśleć je od samego początku.
Nie masz pomysłu na swoje logo? Stworzymy je za Ciebie! Zobacz ofertę