Dlaczego Content został Królem?
Na wielu stronach, można przeczytać „Content is the King”. Czym jest Content i dlaczego został królem? To treść dobrej jakości, którą zainteresują się odbiorcy. Okrzyknięto go królem, bo jest obecnie najskuteczniejszą formą marketingu.
Czym, tak właściwie jest content marketing?
Content to z języka angielskiego „zawartość”. Nieważne jednak jak to nazwiemy, ważne aby dostarczać odbiorcom informacji, których w danej chwili szukają.
Wyobraź sobie sytuację: Szukasz w Internecie domowych sposobów na przeziębienie (niedługo będzie to częste zajęcie internautów). Zamiast artykułów o miodzie, herbacie i czosnku wyskakują Ci setki reklam antybiotyków np. w formie pop-upu biegającego po stronie lub odwracającego uwagę baneru. Co robisz? Denerwujesz się i klikasz na krzyżyki lub instalujesz AdBlocka. Tak samo robią inni. Dlatego tak ważne stało się, aby skaczącą i kolorową reklamę zastąpić tym, czego właśnie szukasz- treścią.
A teraz druga wersja. Nadal szukasz sposobów na przeziębienie. Znajdujesz przepis na mleko z miodem, cytryną i imbirem, które leczy i rozgrzewa organizm. Na tej samej stronie znajduje się sklep. Kupujesz imbir i miód, grzejesz mleko i korzystasz z porady. A w lato produktów na orzeźwiający letni koktajl, poszukasz w tym samym miejscu. Na tym polega content marketing. Zamiast wyrzucanych na ekran pop-upów, reklam i linków zamieszczasz wartościową treść, którą przyciągniesz klientów i zdobędziesz ich zaufanie.
Dlaczego content jest królem?
Przez cały czas, kiedy reklamy atakowały z wszystkich stron, internauci uczyli się je blokować. Niektórzy mówią, że wśród internautów panuje tzw. ślepota banerowa (ang. banner blind), czyli ignorowanie wszelkiego typu banerów reklamowych. Marketingowcy musieli, więc znaleźć sposób aby promować firmę, nie atakując klienta. Postawili na jakościowe treści i komunikację. Nie chodzi tu tylko o proste pisanie tekstów. Chodzi o zrozumienie potrzeb klienta, zaspokojenie ich i interakcje. Content marketing ma być odpowiedzią na to, czego szukają potencjalni klienci. Nie ważne czy szukają porady, wiadomości, rozrywki czy kontaktu. Klient, który zdobył to czego szukał, to zadowolony klient. Ważne aby znalazł to dzięki Tobie. Jeśli systematycznie dostarczasz innym to, czego potrzebują i zadbasz o odpowiedni kontakt zyskasz nie tylko ich uwagę ale i zaangażowanie. Dlatego, zaraz obok królowej Design i księcia SEO, jest to najskuteczniejsza forma marketingu.
Treść to nie tylko tekst pisany.
Content zawrzeć możesz prawie wszędzie, a wiadomo, że im bardziej atrakcyjna forma tym lepiej dla firmy.
Przykładowe narzędzia:
- social media
- infografiki/grafiki
- artykuły
- blogi
- filmy (np. szkoleniowe)
- eBooki
- newslettery/e-maile
- prezentacje komputerowe
- prezentacje offline
Zasady tworzenia wartościowej treści
Ogólnie przyjęto kilka warunków, które powinien zawierać dobry przekaz:
- głównym wątkiem jest ciekawa informacja, której odbiorca szuka a nie jest ona dostępna w innych miejscach
- wywołuje jakiekolwiek emocje np. radość, oburzenie, współczucie, niedowierzanie
- zmusza do myślenia
- porusza trudne kwestie lub budzi kontrowersje
Nikt nie daje 100% pewności, że treść zawierająca wszystkie z podanych zasad, będzie skuteczna. Wszystko zależy od odbiorcy, który decyduje, czy dany tekst jest dla niego wartościowy czy nie.
Korzystaj z doświadczenia innych.
Wiele osób popełnia błędy, próbując odkryć przepis na idealny Content Marketing. Spróbuj je przeanalizować i wyciągnąć z nich wnioski.
Poniżej znajdziesz kilka zasad, opracowanych na podstawie najczęściej popełnianych błędów:
- Zawsze dobrze poznaj temat, o którym masz zamiar pisać czy mówić. Musisz mieć pewność, że to co przekazujesz innym jest prawdą.
- Sprawdzaj dokładnie pisownie. Błędy językowe, stylistyczne czy ortograficzne utrudniają czytanie i zmniejszają wartość tekstu.
- Nie bądź zbyt zdystansowany. Podczas kontaktu np. w social mediach lepiej „na luzie” kontaktować się z klientem.
- Nie przemycaj zbyt wiele reklamy do tekstu. W content marketingu chodzi o wartościową treść a nie treść wplecioną w autopromocję.
- Obraz to też kontent. Zadbaj o wygląd tego, co planujesz przedstawić.
- Promuj! Samo stworzenie contentu to nie wszystko. Tworzysz go dla kogoś, więc pewnie chcesz aby był zauważony. Zadbaj, żeby łatwo go było odnaleźć.
- Określaj grupę docelową. Sposób w jaki przekazujesz informację powinien być dostosowany do tych, do których ją kierujesz.
- Wchodź w interakcje z odbiorcą. Na każde pytanie czy komentarz można odpowiedzieć. Nie zostawiaj swoich odbiorców, kiedy czegoś nie rozumieją.
- Monitoruj wyniki i sprawdzaj skuteczność.
Tworzenie Content Marketingu nie jest tak proste, jak się wydaje. Jest jednak niewątpliwie opłacalne. Nie chodzi o zysk czy „rozreklamowanie”, a o zdobycie uwagi i lojalności odbiorcy. To wpływa korzystnie na wizerunek marki.