Jak pisać treść na stronę ofertową?
Na skuteczność strony wpływa wiele elementów a każdy z nich jest równie ważny. Jednym z tych elementów jest tekst, którego stworzenie zlecasz copywriterowi lub próbujesz tworzyć samodzielnie. Jak go napisać aby strona była skuteczna?
Podpisujesz umowę, omawiasz z agencją swoją wizję i następuje czas, w którym agencja wysyła do Ciebie maila z prośbą o materiały. Przygotowujesz swoje logo, zdjęcia, które przedstawiają Twoją firmę, siadasz do tworzenia tekstu i… No właśnie – co dalej?
Chcesz aby Twoja strona była atrakcyjna graficznie, prosta w użytkowaniu oraz żeby przekonywała do zakupu lub skorzystania z oferty. Tekst musi być więc nie tylko „na szybko” spisanym, przypadkowym opisem firmy a dobrze przemyślanym narzędziem do przekonania klienta.
Mówi, się że użytkownicy Internetu czytają głównie obrazami i nie przyswajają treści pisanych. To prawda, ale nie do końca! Trafiłeś kiedyś na stronę ofertową, na której wcale nie ma tekstu? Wątpię. (Jeśli tak, to podeślij mi link. Z miłą chęcią również to zobaczę :)) Takie strony pewnie istnieją (w Internecie podobno można znaleźć wszystko), ale raczej rzadko na nie trafiamy i nie wybieramy od razu takiej oferty. Treść pozwala klientom poznać firmę. Bez niego, za pomocą samej grafiki raczej ciężko byłoby przekazać informacje, potrzebne przed pierwszym kontaktem.
Jak się zabrać do pisania treści na stronę?
Tak jak przy planowaniu każdego innego działania marketingowego, zacząć trzeba od tego, co chcesz osiągnąć i kogo chcesz zainteresować. Czyli ulubione słowa marketingowców: „cel” i „grupa docelowa”. To powinno być Twoją mantrą. Na podstawie celu i grupy, wybierzesz w jaki sposób pisać i jakie treści dobrać do strony. Jeśli na przykład sprzedajesz sprzęty biurowe, Twoimi klientami będą osoby wykształcone, prawdopodobnie właściciele lub kadra zarządzająca firm. W tym przypadku Twój tekst powinien przekonywać, że sprzęt jest solidny i wygodny. Język, którego użyjesz aby go o tym przekonać będzie bardzo profesjonalny. Jeśli sprzedajesz gitary i perkusje, Twoją grupą będą muzycy. Tekst dla nich może być luźniejszy, przekonujący że Twój sprzęt jest „fajny” i „dobrze gra”. Niby delikatna różnica, a jednak bardzo może zmienić sposób odbioru Twojej oferty.
Wypisz swoje podstrony i wszystko, co chcesz powiedzieć (nawet w myślnikach). Później dopasuj to, co chcesz powiedzieć, do odpowiednich podstron. W ten sposób tworzysz wstępną architekturę treści. Jeśli nie wiesz, co chcesz powiedzieć, możesz dopisywać poszczególne informacje bazując się na układzie podstron. W kolejnym punkcie podpowiem, co taki tekst powinien zawierać.
Możesz zajrzeć do konkurencji, ale nigdy nie kopiuj ich treści! To naruszenie praw własności intelektualnych! Osobiście polecam przejrzeć ich strony po wstępnym stworzeniu szkicu tekstu, bo czasem przeczytany u kogoś artykuł, potrafi tak długo siedzieć w głowie, że nie pozwoli napisać nic ambitnego od siebie. Są elementy, które powtarzają się na każdej stronie, to ogólna zasada tworzenia treści użytecznych i czytelnych. Jeśli wszyscy Twoi konkurenci sprzedają dokładnie takie same komputery to przecież nie napiszesz, że ma 15″, a nie 18″, tylko dlatego, żeby Wasze teksty się różniły? Grunt aby treść na stronę była niepowtarzalna, ale wciąż zgodna z prawdą.
Możesz łatwo sprawdzić, czy ktoś nie korzysta z Twojej strony albo czy Twoja strona nie powiela innej. W jednym z poprzednich wpisów opisywałam narzędzie, które pozwala szukać takich kopii.
Jakie stosować elementy?
Elementy tekstowe, stosowane na nowoczesnych stronach internetowych:
Call to action. To (przycisk) tekst zachęcający do określonego działania. Użytkownicy w sieci, często nie wiedzą jak mają się w danej sytuacji zachować. Jeśli oczekujesz do niego określonego zachowania, powiedź im to. Call to action to wszelkiego rodzaju teksty: Kup już dziś, Sprawdź ofertę, Skorzystaj z promocji, Napisz do nas, Zapytaj nas, Zadzwoń itp. Klient zostaje przekierowany do strony, na której możliwe jest dokonanie właśnie tej akcji. To korzyść dla Was obojga. Ty otrzymujesz reakcje jakiej oczekujesz, on szybciej otrzyma niezbędne informacje lub zdecyduje się na zakup oszczędzając czas.
Hasła na banerach i w tekście. Obecnie Internet zalewają wszelkiego rodzaju cytaty czy hasła motywujące. Tak samo na stronach internetowych bardzo często stosowane są hasła wyróżniające najważniejsze aspekty oferty lub najlepsze cechy firmy czy produktu. Odbiorcy najpierw skupiają się na krótszych niewymagających dużego skupienia treściach. Treści takie są także łatwiejsze do zapamiętania. Przemyśl, czym możesz przykuć ich uwagę, co chcesz wyróżnić i o czym powinni pamiętać Twoi klienci.
Śródtytuły. Zdarza się, że oferty nie da się przedstawić w kilku zdaniach i dotyczy ona różnych usług lub grup produktów. Taką treść warto oddzielić podtytułami aby ułatwić niecierpliwym klientom poszukiwanie. Uważaj aby podtytuły były spójne z tym co jest pod nimi. Klient, który zwróci uwagę na jakiś element przez jego tytuł, a potem nie otrzyma tego co szukał, raczej nie będzie zadowolony.
Jakie informacje umieścić w standardowych, najczęściej używanych podstronach:
- Strona główna – Tutaj pomysłów jest tyle ile zleceń. Niektórzy wybierają wpisanie skrótowej informacji o ogólnym profilu firmy, ogólnej ofercie, najlepszych cechach oferty. Inni skupiają się na stronie głównej jako strona „O nas” dokładniej opisując profil i rezygnując z dodatkowej zakładki. Są także tacy, których stronę główną stanowi tylko grafika z kilkoma hasłami.
- O nas – Nazwa zakładki chyba mówi sama za siebie :) Tu opisujesz siebie, swój zespół, swoją firmę z jak najlepszej strony. Wiele teraz mówi się o storytelingu, ale to temat na osobne artykuły. Aby przedstawić firmę warto napisać o zespole/pracownikach, wielkości firmy, wszelkich nagrodach i certyfikatach. Dlaczego to akurat Twoja firma jest warta uwagi? Od kiedy prowadzisz firmę? Poza przedstawieniem roku lub terminu, możesz opowiedzieć krótką historię jak ona powstawała, jak pracownicy zbierali doświadczenie. Im lepsze światło i bardziej pozytywne hasła, tym lepszy wizerunek firmy budujesz.
- Oferta – Tutaj opisujesz to, co oferujesz swoim klientom. Każda usługa czy produkt powinna posiadać chociaż krótki opis. Każdy produkt ma coś, co można przedstawić np. przeznaczenie palet, właściwości kosmetyków, jakość usługi, skład i walory smakowe zestawu obiadowego.
- Kontakt – Napisz w jakim celu można się z Tobą kontaktować, jaki kontakt preferujesz (np. mail, telefon i skype), ile trwa odpowiedź (jeśli to coś czym można się chwalić – np. odpowiedź w ciągu 4h)
Co jeśli wybierzesz copywritera?
Zbyt dużo informacji? Napisanie tekstu, który będzie skuteczny i łatwy w odbiorze, to niemałe wyzwanie. Jeśli stwierdzisz, że jednak „nie jesteś poetą” (jak powiedział jeden z naszych klientów) i oddasz swój projekt w inne ręce, musisz liczyć się z tym, że trochę pisania Cię nie ominie. Copywriter też musi poznać Twoją firmę. Może być tak, że wypyta Cie o najważniejsze aspekty a może też powiedzieć „Proszę o przesłanie informacji” (chociaż to raczej niezbyt profesjonalne podejście). W takiej sytuacji wypisz wszystko, co chcesz powiedzieć, chociaż od myślników za pomocą nieskładnych zdań, aby pracownik wiedział, co ma napisać. Kwestię odpowiedniej stylistyki, układu dopasowanego do projektu i skuteczności możesz spokojnie zostawić specjaliście. Przygotowując taki dokument możesz zajrzeć do górnego akapitu i wypisać dokładnie te informacje za pomocą punktów, lub prosto złożonych zdań.
Zamówienie usług tworzenia tekstu w agencji, która akurat tworzy dla Ciebie stronę to dodatkowy plus w postaci współpracy grafika i copywritera. Gdy grafik wpadnie na pomysł dodania ikonki czy zakładki z hasłem, może podejść do copywritera, przekazać mu informację i poprosić o dodatkowe linie tekstu. Tak samo jeśli copywriter ma wizję, co do przedstawienia elementu lub całości swojego tekstu.
Jak napisać?
Trendy w Internecie, czyli także webcopywritingu, dynamicznie się zmieniają. Nie sztuką jest raz napisać treść i korzystać z niej przez kolejne 40 lat. Nie sztuką jest też usiąść na godzinę i napisać mało skuteczny tekst.
Treść na stronę ofertową powinna być napisana z głową, co jakiś czas odświeżana lub pisana od nowa. Osoba pisząca powinna wiedzieć w jaki sposób najlepiej przyciągnąć klientów i jakie treści ich interesują. Pisanie może potrwać tylko 4h a może nawet 3 dni. Ważne, żeby pisać go z myślą o przyszłych odbiorcach a nie tylko szybkim terminie realizacji.
Pytanie tylko, czy dasz rade samodzielnie, za pomocą wskazówek z tego, oraz innych blogów, stworzyć atrakcyjną dla odbiorców i skuteczną treść na stronę? Mamy nadzieję, że dzięki temu wpisowi będzie Ci łatwiej :D
Jeśli nadal pójdzie nie tak, jak chcesz, zapraszamy do nas ;)