Jak prowadzić skuteczny blog firmowy
Jednym z narzędzi content marketingu są blogi firmowe. Pisać może je praktycznie każda firma, która zna się na tym, co robi. Nie każdy jednak zna się na pisaniu, dlatego podpowiadamy, jak to robić.
“Content is the king” mawia i pisze się w branży. Sama pisałam jakiś czas temu artykuł na ten temat na naszym blogu. Blog jest właśnie jedną z części conetent marketingu. Poszukując informacji trafiłeś na jeden z naszych wpisów. To znaczy, że coś w tym jest. Na pewno nasze teksty pomagają Ci w prowadzeniu firmy. A także nam w budowaniu wizerunku.
Może chcesz pisać bloga, albo już piszesz, ale nie do końca wiesz jak? Mam dla Ciebie kilka wskazówek.
Jakie wybrać tematy?
Tematyka bloga, powinna być powiązana z Twoją branżą, co jest raczej oczywiste. Powiązanie to jednak słowo względne, które może oznaczać wiele. Zastanów się jak wiele tematów jesteś w stanie poruszyć blisko Twojej branży. Jeśli jest tego niewiele, myśl o branży trochę obszerniej, obejmując tematy poboczne, które mogą zainteresować Twoją grupę docelową.
Jeśli masz firmę ogrodniczą, możesz pisać o wszystkim, co związane jest z kwiatami, ziemią, architekturą ogrodu. Wiadomo jednak, że osoby, które znają się na ogrodach zazwyczaj lubią też przyrodę i estetykę – możesz, więc czasem napisać coś zwierzętach czy ozdobach do domu.
Nie pisz tylko o swoich produktach – to nie był by content, a czysta reklama. To musi być wartościowy tekst, który pomoże w czymś Twojemu potencjalnego klientowi, a skorzystanie z Twoich usług, może być czymś dopełniającym.
Wracając do przykładu ogrodu: napisz jak zorganizować przestrzeń (z ewentualnym wykorzystaniem Twoich produktów), albo jaka ziemia będzie dobra do jakich kwiatów.
W jaki sposób pisać?
Zastanów się jaką masz grupę docelową. W jaki sposób się do nich zwrócić? Na Ty? Na Pan? – W internecie zazwyczaj zwraca się do siebie bezpośrednio. Ja także właśnie piszę do Ciebie, prawda? Nie wynika to z braku szacunku – to standard w komunikacji internetowej. Jeśli jednak wiesz, że Twoja grupa jest bardzo wrażliwa, albo Twoja firma/instytucja zajmuje się czymś bardzo grzecznościowym/patetycznym, bezpieczniejsze może być użycie zwrotów Pani/Pan.
O czym pamiętać?
Powiem o kilku podstawowych Tipach, ułatwiających użytkownikom czytanie, sprawiających, że tekst jest ciekawszy i zwiększających ruch na całym blogu.
1. Powiązanie artykułów
Jeśli pisałeś już o powiązanym temacie, podlinkuj go. Czytając o pewnej rzeczy, ktoś może będzie miał ochotę pogłębić swoją wiedzę i poczytać poprzednie wpisy. To nigdy nie zaszkodzi, a może tylko pomóc. Linki wewnętrzne i zewnętrzne mają także korzystny wpływ na SEO. Oczywiście – co za dużo to niezdrowo! Nie przesadzaj z ich ilością.
2. Dziel blog i wpisy na kategorie lub oznaczaj tagami.
Nie każdy jest zainteresowany wszystkimi tematami, powiązanymi z Twoją branżą. Ktoś może szukać konkretnej kategorii informacji, wiec najlepiej, abyś ułatwił mu ich poszukiwanie. Pamiętaj też, aby odpowiednio umieszczać wpisy, aby nie znalazły się w nieodpowiednich strumieniach.
3. Dziel wpis na akapity
W internecie nikt nie lubi czytać długich i trudnych tekstów. Tutaj czyta się “na szybko”, wybiórczo. Staraj się dzielić swój wpis na akapity, tak aby czytanie ich nie wymagało wysiłku. Pomocne są także wszelkie wypunktowania czy pochylenia. One także wpływają pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce.
4. Używaj zdjęć i infografik
Ludzie “czytają obrazami”. Wstaw więc kilka zdjęć do swojego postu. Najlepiej obrazować nimi to, o czym danego dnia lub w danej sekcji piszesz.
Piszesz o bratkach? Wstaw ich zdjęcie. Tłumaczysz jakie są sposoby wybielania zębów – pokaż uśmiechniętą osobę.
Zdjęcia możesz wziąć z własnych zasobów, albo z banków zdjęć (są darmowe i płatne).
5. Słowa kluczowe
Na pewno Twój blog może pomóc Ci w SEO (niektórzy piszą treści tylko dlatego). Samo umieszczenia treści jest pomocne. Im jednak bardziej będzie ona dostosowana do “zaleceń” Googla, tym bardziej pomoże. Staraj się umieszczać słowa kluczowe, na które chciałbyś się pokazywać w wyszukiwaniach i które dotyczą danego wpisu. Nie rób z tego typowej sypanki słów. Po prostu, jeśli masz okazję, napisz, że chodzi o “sadzenie kwiatów”, “wybielanie zębów”, “sukienki na wesele” itp.
Podsumowanie
Blog to wspaniałe narzędzie, które przynosi korzyści czytającemu oraz firmie go prowadzącej. Jeśli będziesz pisać wartościowe treści, spełniając podpunkty wspomniane powyżej, Twój marketing będzie działał. Nie irytuj się zbyt szybko, jeśli nie przyniesie Ci od razu korzyści. Marketing polegający na tworzeniu treści, potrzebuje czasu, aby skonwertował. Blog pomaga Twoim klientom i robi z Ciebie eksperta w dziedzinie – udowadnia, że znasz się na tym, co robisz i można Ci zaufać ze swoimi problemami czy zakupami.