Krótko czy długo? Czyli jaką długość contentu wybrać
Wolisz krótkie komunikaty czy dłuższe, ale bardziej szczegółowe treści? Jak myślisz, co z tych dwóch lepiej się sprzedaje i jest atrakcyjniejsze? Myślisz, że jest tylko jedna właściwa odpowiedź? Dziś rozwiejemy Twoje wątpliwości. Oto kilka słów o tym jaką długość contentu wybrać.
Najpopularniejsza wersja zakłada, że krótka treść zawiera od 500 – 1000 słów. W przypadku filmów jest to długość nieprzekraczająca minuty. Długi content to treść na ponad 1000 słów. Przybliżony czas, jaki zajmuje osobie przeczytanie takiej treści wynosi około 7 minut.
Przykłady krótkiego i długiego contentu
Krótki
- Tweety
- Snapy
- Cytaty
- Gify
- Wideo na instagramie
Długi
- Artykuły
- E-booki
- Eseje
- Raporty
Zalety obu stron
Krótkie treści:
- Większość osób szukając informacji w sieci, nie czyta ich a skanuje w poszukiwaniu najciekawszych wątków
- Łatwo przyciągają uwagę. Są “lekkostrawne” i zawierają to, co najważniejsze w pigułce
- Dają szybka odpowiedź
- Są dostosowane pod urządzenia mobilne
Długie treści:
- Wyczerpują temat, poruszając wiele wątków
- Budują pozycję autora jako eksperta w danym temacie
- Zatrzymują na dłużej
- Są częściej udostępniane
Kiedy tworzyć krótkie treści
Krótkie treści są trafnym wyborem, szczególnie gdy chcesz często je publikować. Oczywiście one również wymagają dokładnego zgłębienia tematu. Krótkie formy pozwalają podzielić długi materiał na mniejsze części. Dzięki temu łatwiej będzie Ci skupić na sobie uwagę czytelników. Z drugiej strony nie przesadź z częstotliwością publikowania treści. To najkrótsza droga do wyczerpania formuły. Odbiorcy bywają kapryśni i jeżeli zauważą, że wciąż prezentujesz tą sama treść tylko w innej formie, odwrócą się od Ciebie, stwierdzając, że jesteś wtórny.
Pozornie można stwierdzić, że krótki content jest językiem współczesnych social mediów. Królują Tweety, krótkie Vine’y a wszędzie rozchodzą się Snapy. Jednak zmiany już wiszą w powietrzu. Facebook wprowadził jakiś czas temu Instant Articles: narzędzie pozwalające wydawcom wrzucać swoje treści bezpośrednio na portal. Dzięki temu dłuższa treść będzie ładniej wyglądać oraz szybciej się ładować. Instagram pozwolił użytkownikom tworzyć jedno minutowe filmiki a Twitter modyfikuje limit 140 znaków. Takich zmian nie sposób nie zauważyć.
Kiedy tworzyć długie treści
Dziś wszyscy jesteśmy bombardowani informacjami. Trudniej jest utrzymać koncentrację a jeszcze łatwiej się rozproszyć. Twoim zadaniem jako twórcy jest zadbać o uwagę odbiorcy, by został z Tobą i Twoim contentem jak najdłużej. Długi tekst to bogactwo słów kluczowych, akapitów, zdjęć itd. Wniosek jest prosty: Dłuższa treść to więcej zindeksowanych treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Udostępniając długie treści, spójrz na nie jak na dawkę porządnie przygotowanej wiedzy. Krótko mówiąc: nie lej wody. Długi content jest dla tych, którym zależy na zgłębieniu tematu i wyciągnięciu z niego jak najwięcej przydatnych informacji.
Udostępniając swoje treści pamiętaj o prostych zasadach
- Tekst podziel na kilka krótszych akapitów: Ich długość powinna wynosić od 3 – 4 linijek
- Ważniejsze fragmenty pogrub: Wstawiaj śródtytuły oraz nie zapominaj o innych formach środków przekazu, które będziesz mógł wykorzystać do tekstu jak np. grafiki, wideo infografiki itd.
- Najważniejszy jest dobry research: Przygotuj się na temat, z którym zamierzasz się zmierzyć. Lepiej opublikować jeden dobrze przygotowany artykuł niż rozwodzić się w kilku napisanych byle jak
Podsumowanie
Zapytasz pewnie: „Jaką długość w końcu wybrać?” Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od wielu czynników, jednak w podjęciu decyzji pomocne będą następujące pytania:
- Kim są Twoi odbiorcy? Młodsze pokolenie woli krótszy content. Starsi bardziej ufają dłuższym i rozbudowanym treściom.
- Czego oczekujesz po opublikowaniu contentu? Krótkie treści zwiększają zasięg i zaangażowanie. Jeżeli zależy CI na roli eksperta w opisywanej przez siebie dziedzinie, postaw na dłuższą treść.
- Ile wysiłku jesteś w stanie poświęcić na przygotowanie contentu? Krótsze formy wymagają mniej czasu i zaangażowania. Na dłuższych musisz zdecydowanie więcej przysiedzieć, ale wysiłek może o wiele bardziej się opłacić.
- Do kogo kierujesz komunikat? Do firm czy konsumentów?
- Na jakim etapie jest Twoja firma? Czy to Startup, czy firma z długoletnim stażem?
- Gdzie będą wyświetlane treści, które tworzysz? Na urządzeniach mobilnych czy sprzęcie stacjonarnym?
Odpowiadając na powyższe pytania ułatwisz sobie decyzję, jakiej długości treści wykorzystać. Jeżeli nadal nie jesteś pewien co wybrać, najlepiej sam przetestuj obie opcje. Pozwoli Ci to ocenić zachowanie Twoich odbiorców poprzez ilość komentarzy, odwiedzin i udostępnień.
Jeżeli wciąż masz sporo wątpliwości i nie chcesz ryzykować, zawsze możesz zgłosić się do nas gdzie odpowiednio zadbamy o Twój content, jego promocję oraz trafnie określimy najlepszą długość dla Twoich treści!