Portale społecznościowe w marketingu – które wybrać?
Internet jako świetne źródło przepływu informacji daje nam możliwość promowania i budowania wizerunku on-line. Takie portale społecznościowe, jak Facebook czy Instagram dawno przestały służyć jedynie rozrywce. Wybór odpowiednich kanałów jest kluczowym elementem e-marketingu. Jakie portale społecznościowe będą najskuteczniejsze w prowadzeniu Twojej kampanii marketingowej?
Na samym początku bezkonkurencyjny Facebook. W Polsce korzysta z niego 15 milionów osób, które stanowią 64% użytkowników internetu. Statystyki mówią same za siebie. Zajrzyj do naszego artykułu o czterech generacjach użytkowników, aby dowiedzieć się, która z nich korzysta z Facebooka najczęściej. Same liczby przekonują, ale żeby kampania reklamowa na Facebooku była skuteczna, warto dobrze poznać jego możliwości. A możliwości jest naprawdę wiele: fanpage, grupy, płatne reklamy etc. Początki bywają trudne i wymagają poświęcenia czasu, ale mogą przynieść zaskakująco dobre efekty. Większość firm wybiera Facebooka kiedy zaczyna przygodę z e-marketingiem, ponieważ oferuje on największy zasięg i wiele możliwości promocji marki. Więcej o tym jak promować markę na Facebooku znajdziesz tutaj.
Google +
Google + jest największą zagadką biorąc pod uwagę inne portale społecznościowe. Mimo że użytkowników tego portalu jest dużo, ich aktywność w Polsce nie jest wysoka. Jeśli nie należysz do grup zagranicznych lub społeczności o konkretnej tematyce, ruch na Twojej stronie będzie prawdopodobnie znikomy.
W takim razie: czy Google + ma szansę powodzenia? Jeśli Twoja firma pozyskuje klientów, głównie bazując na SEO, ten portal jest świetnym wyborem. Ponadto niewielki ruch na stronie może być doskonałym polem do sprawdzenia eksperymentalnych kampanii reklamowych.
Twitter w dalszym ciągu nie zyskał wysokiej popularności w Polsce. Mimo to, odróżnia się od pozostałych portali, co można skutecznie wykorzystać. Jeśli dla Twojej firmy ważny jest szybki przepływ informacji, Twitter będzie sprawdzał się doskonale. Szczególnie skuteczny będzie w sektorze komunikacji i informacji. Kolejne twitty powstają niemalże co sekundę, ale dzięki odpowiednim hasztagom i sprawnej nawigacji, z powodzeniem trafisz do swojej grupy docelowej. Tutaj dowiesz się, jak poprawnie korzystać z hasztagów. Ponadto Twitter cieszy się popularnością poza granicami Polski, więc jeśli chcesz pozyskać międzynarodowych odbiorców, to właśnie jest portal dla Ciebie.
Instagram jest portalem bazującym na przekazie fotograficznym, który bardzo dynamicznie się rozwija. Jeśli promocja wizualna jest mocną stroną Twojej firmy, to portal dla Ciebie. Z Instagrama w Polsce korzysta 3,2 mln użytkowników, wśród których 59% to kobiety, a prawie dwie trzecie to osoby mające 13-24 lata. Upewnij się czy Twoja grupa docelowa z niego korzysta, w przeciwnym razie kampania może okazać się stratą czasu. Instagram jest bardzo prosty w obsłudze, ale co za tym idzie, nie oferuje nam zbyt wielu możliwości. Rozwiązaniem tego problemu jest dodanie linku w bio, który jest jedynym klikalnym odnośnikiem na profilu. Możesz również dodać kod produktu przy zdjęciu, co skłoni zainteresowane osoby do skopiowania ich do wyszukiwarki. Portal jest dostępny jedynie na urządzeniach mobilnych, co jest z kolei dużym plusem. Smartphony są obecnie najczęściej wykorzystywanym urządzeniem do korzystania z internetu w ciągu dnia. Zatem, jeśli dysponujesz dużą ilością ciekawych zdjęć i chcesz wesprzeć swoją główną kampanię reklamową skorzystaj z Instagrama. Więcej o prowadzeniu konta dowiesz się z naszego wpisu tutaj.
Snapchat
Snapchat jest kolejną aplikacją, która wyróżnia się ciekawą specyfiką. Za jego pomocą użytkownicy mogą publikować zdjęcia i filmy, które po 10 sekundach znikają. Główni użytkownicy Snapchata to nastolatkowie i w większości do nich będą trafiały zamieszczane tam przez Ciebie treści. Najlepiej na tym portalu sprawdzą się sklepy internetowe, które chcą pokazać, to jak powstają produkty lub jak się sprawdzają na co dzień. Jeśli zależy Ci na budowaniu biznesowych relacji Snapchat nie jest korzystnym wyborem.
Linkedln
Linkedln jest portalem biznesowym nastawionym na kontakty zawodowe. Liczba użytkowników ciągle wzrasta i cieszy się dużą popularnością. Korzystają z niego firmy, jak i indywidualni użytkownicy, którzy poszukują pracy lub chcą zaprezentować swoje umiejętności w celu współpracy. Linkedln jest doskonałym wyborem dla firm z branży B2B i oferuje dużo ścieżek budowania wizerunku firmy. Korzystając z tego portalu możemy zaangażować się w grupy tematyczne związane z naszą branżą i wiele na tym zyskać. Więcej o Linkedln przeczytasz tutaj.
Nazwa Pinterest jest połączeniem dwóch słów: “pin” (przypiąć) i “interest” (zainteresowania). Dzięki temu portalowi możemy publikować zdjęcia naszych produktów i je odpowiednio segregować. Użytkownik Pinteresta może polubić, skomentować lub dodać do kolekcji poszczególne elementy.
Pinterest, w porównaniu do wyżej wymienionych portali, nie dociera do tak dużej ilości odbiorców. Natomiast jego specyfika pozwala w ciekawy sposób angażować odbiorców. Pinterest skupia się głównie wokół tematyki kulinarnej, DIY czy mody. Branże działające w tym obszarze mają duże szanse trafić do swojej grupy docelowej. Dzięki Pinterestowi możemy zwiększyć ruch na naszej stronie WWW lub blogu. Dodatkowo jest świetnym wsparciem dla e-commerce, niemal dla każdej branży, bez względu na wielkość. Zatem jeśli chcesz promować produkty, które masz w sprzedaży, Pinterest daje Ci możliwość do ich wyeksponowania. Ponadto, na tym portalu nie spotkasz się z tak dużą konkurencją jak na przykład na Facebooku.
Podsumowując
Wszystkie portale społecznościowe oferują wachlarz możliwości promowania biznesu. Natomiast należy pamiętać jak wiele czynników wpływa na to jak efektywne będą rezultaty naszych działań. Zanim zaczniemy kampanię reklamową, warto jest zaplanować strategię i przeanalizować do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć. Dzięki temu wybór portalu będzie łatwiejszy i z pewnością skuteczniejszy.