Tag Manager – narzędzie wspomagające e-marketing.
Jeśli chcesz być marketingowcem bardziej samodzielnym w mierzeniu konwersji reklam, instalowaniu na stronę Google Analytics, czy innych narzędzi współczesnego on-line marketingu, polecam zapoznać się z Google Tag Menager’em. Ułatw sobie pracę w e-marketingu!
Zadziwia mnie jak wiele osób związanych z marketingiem sieciowym nie zna narzędzia Google Tag Manager. Ile Analytics, narzędzie do mierzenia efektywności strony, jest już dość znanym i często używanym narzędziem, tyle Tag Manager, który pozwala dodawać Tagi marketingowe bez pomocy programisty, to wciąż coś, z czego korzystają zazwyczaj marketerzy z agencji i najlepsi profesjonaliści.
Myślę, że nawet dla kogoś, kto dość pobieżnie zajmuje się marketingiem Tag Manager to znaczne ułatwienie zadań związanych z marketingiem internetowym. Wstawienie podstawowych tagów za jego pomocą to łatwe zadanie – na pewno znacznie prostsze niż wstawienie ich ręcznie do kodu strony.
Analytics przez Tag Manager
Tag manager pozwala na wrzucanie różnego rodzaju kodów do strony w bardzo prosty sposób. Jednym z możliwych do zamieszczenia w nim kodów jest powszechnie używany Google Analytics. Zazwyczaj agencje wstawiają go na stałe do strony, kiedy jednak chcesz zmienić konto Analytics (chociaż raczej rzadko się to zdarza) musisz zgłosić się do programisty. Dzięki wstawieniu kodu przez Tag Manager możesz samodzielnie zmienić konto i co najważniejsze, samodzielnie je także wstawić – jeśli dopiero zaczynasz, a agencja nie zaproponowała Ci takiej usługi lub zaproponowała ją z dużą opłatą.
Za pomocą GTA wystarczy tylko stworzyć Tag (do którego wklejasz kod złożony z liter i cyfr – identyfikujący danego użytkownika Analytics) i regułę, aby program zbierał dane z wszystkich podstron. Tak właśnie w prosty sposób w przyjaznym (nowym) interfejsie włączasz śledzenie wejść i zachowań użytkowników na Twojej stronie.
AdWords
Jeśli korzystasz lub chcesz korzystać z reklam AdWords, Tag Manager powinien zostać Twoim najlepszym przyjacielem. Prowadzenie kampanii bez mierzenia konwersji byłoby bezcelowe. Warto wiedzieć czy płatne kliknięcia przynoszą Ci zyski i sprawdzać, które słowa i reklamy są skuteczniejsze. Aby takie konwersje mierzyć musisz każdy swój cel (jego kod) wprowadzić do kodu strony, tak aby wiedział jakie wydarzenia ma zaliczać jako konwersję. Bez Tag Managera każdy Tag konwersji trzeba wstawiać w kod strony, prawdopodobnie wzywając programistę. Za pomocą Tag Menagera możesz spokojnie wykonać to samodzielnie. Dopóki Twoją konwersją nie będzie działanie wymagające bardziej skomplikowanych ustawień (zliczanie kliknięć w odpowiednim miejscu lub wysłanie nieprzeładowujących się formularzy) to spokojnie poradzisz sobie samodzielnie, po przeczytaniu krótkiego poradnika.
Bardzo przydatny poradnik z Tag Maganera napisał Przemysław Modrzewski na blogu Marketing Lab. Niestety dotyczy on starego interfejsu, który został zmieniony w 2014 roku. Nadal można jednak wyciągnąć z niego najważniejsze podstawy. Resztę dotyczącą ustawiania prostych tagów znajdziesz w wpisach na tym blogu oraz wielu innych. Dzięki temu możesz mierzyć i badać, co chcesz i kiedy chcesz, bez zamawiania usług programisty.
Remarketing AdWords i Facebook
Czytaliście już nasz wpis o remarketingu AdWords i Facebook? Całkiem fajna forma reklamy, prawda?
Dla tych którzy nie czytali przypomnę, że remarketing to forma reklamy, w której trafiasz do klientów, którzy już byli na Twojej stronie, czyli są potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą, ale z jakiś powodów ją opuścili. Remarketing delikatnie (przynajmniej tak powinien) przypomina im o Tobie i przekonuje do powrotu i dokończenia transakcji.
Aby móc reklamować się za pomocą remarketingu, także musisz wgrać kod na stronę. Jeśli chcesz się reklamować za pomocą remarketingu zarówno AdWords i Facebook – musisz wgrać dwa takie kody. Chyba lepiej wykonać to samemu, niż płacić za to programiście.
Google Tag Assistant
Wiadomo, że nie dla każdego rzeczy związane z IT to coś zupełnie naturalnego. Nawet za pomocą Tag Menagera coś może pójść niezgodnie z planem. Aby mieć pewność czy kody zaimplementowane sa w odpowiedni sposób można posłużyć się Asystentem Tagów – kolejne dodatkowe narzędzie od Googla. Instaluje się go na wyszukiwarce ściągając ze sklepu z aplikacjami Google Chrome. Program pojawi się jako mała ikonka “przywieszka” przy pasku adresu w wyszukiwarce. Po jego kliknięciu i zaznaczeniu “Sprawdź tą stronę (Check this page now)”, program wyświetli Ci wszystkie zaimplementowane na stronie tagi i poinformuje (m.in. kolorem ikonki i rodzajem uśmiechu) czy kod działa prawidłowo, czy musisz coś poprawić.
Dzięki temu wiesz, czy dodawane przez Ciebie tagi działają prawidłowo :)
Przy okazji upewniasz się czy hakerzy lub inne niepożądane osoby, (które zdobyły Twoje hasło), nie instalowały dodatkowych tagów na Twojej stronie.
Dla kogo i dlaczego?
Tag Manager to oszczędność pieniędzy oraz czasu, który byś tracił prowadząc kontakt z programistą i czekając na wykonanie przez niego zadania.
To tylko podstawowe sposoby wykorzystania Tag Managera dla niezbyt zaawansowanych w IT marketerów. Jego możliwości wspomagają także duże firmy i agencje. Oszczędza czas, pieniądze i pozwala marketerom na odrobinę samodzielności w programistycznych sprawach.
To darmowe narzędzie udostępniane przez Google. Wystarczy założyć konto i ten jeden raz poprosić programistę o pomoc. Kiedy Tag Manager będzie już działał, sam wstawisz odpowiednie kody przez przejrzysty panel :) W razie czego pomogą Ci artykuły w Internecie lub jeśli zechcesz, nasi pracownicy :)