Tworzenie stron internetowych – złe praktyki

Masz pomysł na biznes? Świetnie! Nie pozwól jednak, aby nieskuteczna strona internetowa popsuła Twoje plany. W naszym poprzednim wpisie – Projektowanie stron www – dobre praktyki, masz okazję poznać sprawdzone wskazówki, dzięki którym tworzenie stron internetowych staje się efektywniejsze. Tym razem zwrócimy uwagę na złe praktyki, które są częstym powodem porażek. Poznaj je i dopilnuj, aby nie wkradły się do Twojej witryny.

Tworzenie stron internetowych

Skomplikowany formularz kontaktowy

Formularz kontaktowy jest najważniejszą sekcją na wielu stronach. Jeśli Tobie również zależy na tym, aby pozyskiwać dane do kontaktu, nie możesz utrudniać użytkownikom tego procesu. Najgorszym posunięciem będzie zasypywanie odbiorców pytaniami – tylko nieliczni, najbardziej zdeterminowani dotrą do ostatniego etapu. Większość internautów niechętnie podzieli się swoimi danymi, a jeśli wymagania podczas wypełniania formularza czy rejestracji będą zbyt duże, zaczną tracić zaufanie do witryny. Ogranicz się do minimum, a jeśli naprawdę potrzebujesz więcej informacji, podziel formularz na kilka kroków – dzięki temu użytkownicy łatwiej przez niego przebrną.

Nieczytelność i brak wyszukiwania

Jeśli użytkownik nie znajdzie na stronie tego, czego szuka – prawdopodobnie po 10 sekundach ją opuści. Nie możesz dopuścić do tego, aby Twoja strona była nieczytelna, a znalezienie na niej istotnych informacji zbyt trudne. Zapewnij użytkownikom wewnętrzne wyszukiwanie, które ułatwi im dotarcie do celu.

Tworzenie stron internetowych

Lekceważenie nawigacji

Dużym błędem w projektowaniu witryn jest niedocenianie ważności nawigacji. Intuicyjne, łatwe w nawigacji strony generują znacznie więcej zapytań. Tworzenie stron internetowych biorąc pod uwagę user experience, opłaca się obu stronom – użytkownicy lubią takie strony i chętnie z nich korzystają, a ich właściciele czerpią z tego zyski.

Nietrafne treści

Niedopasowane do targetu treści, zbyt dużo odnośników, pop-upów, irytujące reklamy – to niewłaściwy scenariusz. Opracowanie treści i publikowanie contentu, który nie tylko nie spodoba się Twoim odbiorcom, ale również ich zdenerwuje, z pewnością nie skończy się dobrze.

Za dużo kolorów i krojów

Zbyt dużo kolorów i więcej niż jeden ozdobny font sprawiają, że strona staje się nieczytelna i odstrasza użytkowników. Postaraj się ograniczyć do 3, maksymalnie 5 barw i 3 dobrze widocznych, dopasowanych do siebie fontów.

Tworzenie stron internetowych

Brak testów na mobile

Znaczącym błędem jest pominięcie testowania działania witryny na mobile. Często okazuje się, że podczas, gdy na desktopie nie ma co do tego żadnych zastrzeżeń, korzystając z niej na smartfonie czy tablecie znaleźć można wiele błędów. Niedopracowanie tego aspektu wiąże się z utratą wielu potencjalnych klientów.

Brak opinii klientów

Jeśli klienci wypowiadają się o Tobie dobrze – dlaczego tego nie wykorzystać? Wiele firm lekceważy tzw. user generated content, nie zwracając uwagi na to, jak wielką ma moc. Pisaliśmy o tym tutaj –Oto dlaczego User Generated Content jest ważny:

Zauważ, że nie wszyscy konsumenci wierzą markom, że to właśnie ich produkt jest najlepszy. Czasem działania marketingowe firm nie wystarczą, aby przekonać potencjalnych klientów. Właśnie wtedy treści generowane przez innych konsumentów mają znaczącą rangę. Zdecydowanie bardziej wierzymy klientom – osobom takim samym, jak my, niż markom, które używając chwytów marketingowych, starają się wpływać na nasze decyzje zakupowe i skłonić nas do wyboru ich oferty.

Podsumowując

Jak widzisz tworzenie stron internetowych nie należy do najprostszych zadań. Zwróciliśmy uwagę jedynie na małą część praktyk, których trzeba unikać. Dzięki współpracy z wieloma firmami z przeróżnych branż udało nam się zdobyć doświadczenie, które pomaga nam wdrażać jedynie sprawdzone i skuteczne pomysły. Przekonaj się, jak to robimy  lub zajrzyj do naszego portfolio.