Kampania reklamowa Decoded Jay Z

Historia reklamy zna kampanie które jasno odcisnęły swe piętno na popkuturze na długo zapadając w pamięć. Jedną z nich jest kampania reklamowa Decoded Jay Z, zrodzona z kolaboracji znanego rapera Jaya Z i wyszukiwarki Microsoftu, Bing. Jej efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Chcesz wiedzieć jak do tego doszło? Zapraszamy do lektury

kampania reklamowaJak połączyć wizerunek znanego rapera z najnowszą technologią? Z pozoru to dwa odrębne światy, jednak nietuzinkowy pomysł i umiejętne wykorzystanie go potrafią zdziałać cuda. Historia opisywana w tym case study dobitnie to potwierdza. Ale zacznijmy od początku

Kampania reklamowa w Bing

W 2009 roku Microsoft postanowiło przedstawić światu swoje najnowsze dzieło. Było nim Bing, wyszukiwarka, która W założeniu maiła stanowić konkurencję dla gigantów takich jak Google czy Yahoo. Mając na uwadze ogromny sukces i niezachwianą pozycję lidera w postaci Google, Bing musiało być nie tylko lepsze pod względem technicznym ale dodatkowo potrzebowało trwale zakorzenić się w masowej świadomości. Potrzebna była do tego niezwykle przemyślana kampania, której zasięgi będą wykraczać poza umownie przyjętą skalę. Droga 5, znana i ceniona agencja reklamowa postanowiła wyjść na przeciw oczekiwaniom Microsoftu. Należało znaleźć pomysłu przedstawiający możliwości Binga, który znacząco zainteresowałby odbiorców.

Jay Z

W tym samym czasie znany i ceniony raper (oraz biznesmen) był krok od wydania długo wyczekiwanej autobiografii “Decoded”. Książka opisywać miała jego życie od czasu dzieciństwa aż po dorosłe życie gdy stał się sławnym i wpływowym artystą.
W głowach ludzi z Droga5 pojawił się genialny pomysł: kampania reklamowa, która łączyłaby promocję wyszukiwarki z nadchodząca biografią.

Pomysł

Tym pomysłem okazało się przeniesienie historii z książki do realnego świata. Wszystko to, jeszcze przed pojawieniem się biografii w księgarniach. Aby osiągnąć zamierzony efekt należało wykorzystać najnowsza wyszukiwarkę Microsoftu oraz zaimplementowane w niej mapy. Wybór miejsc również nie był przypadkowy. Wybrano kilka miast z całego świata, które miały swoje odbicie na kartach biografii. Oczywiście główna akcja marketingowa realizowana była w Nowym Yorku, w rodzinnym mieście Jaya, które znacząco wpłynęło na życie Jaya.


Biografia:

320 stron książki zostało rozsiane po 300 wybranych miejscach, które znalazły swe odzwierciedlenie na kartach biografii. Niektóre obszary z dzieciństwa Jaya zbudowano na nowo, gdyż po tylu latach już nie istniały. Strony w niezwykle oryginalnej formie, pojawiły się również w sali gimnastycznej, basenie, na stole bilardowym, gitarze czy na samochodzie. Kolejne miejsca z fragmentami były ujawniane w następnych dniach. Wskazówki na to gdzie znajdowały się następne fragmenty można było znaleźć w social mediach jak również w radiu. Wszystko po to by podtrzymać zainteresowanie i jak najbardziej zwiększyć zasięg promocji.

Dlaczego Jay Z?

Są dwa główne powody dla których kampania reklamowa wykorzystała akurat Jay Z. Jako artysta oraz człowiek sukcesu (świetny biznesmen i strateg) był w stanie zainteresować swoją osobą młodsze jak i starsze pokolenie odbiorców. Drugą kwestią była jego biografia, przedstawiająca trudy dzieciństwa oraz ciężką drogę na szczyt. To inspirująca i niezwykle ciekawa historia pełna miejsc “na wyciągnięcie ręki”. Stąd przeniesienie fragmentów biografii w realne miejsca, które nabrały zupełnie nowego kontekstu.

Jaki był cel?

Kampania reklamowa miała za cel połączenie artystycznego życia ukazanego w biografii z wirtualną sferą związaną z najnowszymi technologiami. Odbiorcy dzięki wyszukiwarce mogli odkrywać miejsca ważne dla artysty i spojrzeć na nie z zupełnie innej perspektywy. Równolegle poznawali produkt Microsoftu oraz tego jak działa Bing i proponowane w wyszukiwarce mapy

Czas na efekty

Kampania okazała się ogromnym sukcesem. Była szeroko komentowana w mediach a oprócz wywiadów, artykułów czy dyskusji pojawiły się wypowiedzi tak znanych artystów jak np Snoop Dogga. Wystąpienia samego Jaya Z w znanych programach gdzie szczegółowo opowiadał o całej akcji, również przysporzyły jej sporej popularności. Efekty były oszałamiające. Dzięki kampanii czas jaki użytkownicy spędzali na stronie Jay Z wyniósł ponad 10 minut. Bing dołączył do dziesiątki najchętniej odwiedzanych witryn na świecie. A co z samą biografią? Gdy została już wydana z miejsca znalazła się na liście bestsellerów, triumfując na niej aż 19 tygodni! Dodatkowo facebookowy profil Jay Z zyskał kilka milionów nowych fanów. Całkiem niezła kampania reklamowa, prawda?

Czas na podziękowania

Laury i uznanie należą się agencji Droga5, Jay Z, Microsoftowi oraz samym odbiorcom, bez, których akcja nie miała by sensu. Sam wybór agencji znanej z nieszablonowych pomysłów okazał się strzałem w dziesiątkę. Należy zaznaczyć że działania z dużym wyprzedzeniem są rzadkością w świecie reklamy, dlatego odpowiedni długi czas również stał się filarem sukcesu. Pomysł został gruntownie przemyślany i opracowany by widać było jego solidne efekty. Szczególnie gdy mowa o tak ambitnym i nieszablonowym pomyśle.
Morał jest prosty:
Odpowiedni pomysł potrafi złączyć dwa pozornie odległe światy. By tego dokonać należy wyjść poza utarte ścieżki i spojrzeć na problem mniej szablonowo i schematycznie by odkryć nowe fantastyczne drogi, które wywindują Twój pomysł na sam szczyt.

 

Poleć znajomymEmail this to someoneShare on Facebook1Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this page

Poczekaj! Mamy dla Ciebie coś więcej

Dołącz do grona naszych subskrybentów, zdobywaj przydatną wiedzę i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.

Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Cześć! Mamy coś dla Ciebie

Zyskaj przydatne wskazówki oraz inspirujące treści. Zapisz się na nasz newsletter i efektywnie rozwijaj swój biznes!

Zostałeś pomyślnie zapisany! Sprawdź swojego maila, aby to potwierdzić.